Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Syrliga" pepparkakor

  • Jeppesmatte 28 april 2011

    Hej,
    När jag var liten och gick hos dagmamma så brukade hon bjuda oss barn på en slags syrlig pepparkaka. Tror att de jäst lite i ugnen då de var högre än vanliga pepparkakor och lite sega. Tror att detta är en ganska vanlig kaka då jag diskuterat det med bekanta så är det många som känt igen det men ingen har vetat vad kakan heter. Tacksam för svar!

  • Klimpaso 30 juli 2011

    Syrliga vet jag inte om de är, men kan det vara skånska pepparkakor? Tjockare än vanliga, och lite sega. Inte riktigt lika kryddiga - åtminstone inte de man köper...

  • estrid1 30 juli 2011

    Jag Googlade på"syrliga sega pepparkakor" och hittade följande recept på http://www.b3tty.com/sega-pepparkakor/Här är min variant på syrliga sega, halvt knapriga pepparkakor.

    Ingredienser:
    ca 40 st
    100 g riktigt smör rumsvarmt
    1 dl strösocker
    1/2 dl ljus sirap
    1 tsk malen ingefära
    1 tsk malen kanel
    1/2 tsk malen nejlika
    1/2 tsk bikarbonat
    ca 3 dl vetemjöl
    2 påsar à 50 g skållad, flagad mandel (hackad)
    3 droppar Cerderolja (cedro citron eller annan citronarom)

    Vispa smör, socker och sirap tills det blir ljust och poröst. Använd gärna elvispen. Tillsätt kryddor, mandel (hacka mandel rejält) och mjöl blandat med bikarbonat. Vispa på låg hastighet tills det blir en smulig deg. Tryck ihop smulorna med handen i bunken. Ta upp degen på mjölad bänk. Gör en rulle av degen, tjock som ett kvastskaft, jag gjorde dock lite större. Låt degen svalna. Sätt ugnen på 175˚. Skär rullen i tunna skivor med en riktigt vass kniv. Lägg skivorna på en plåt. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt kakorna kallna på plåten. Sätt
    eventuell kristyr och låt stelna.
    Om detta ev. kan vara något...?

  • Jeppesmatte 1 september 2011

    Det låter definitift intressant. Tror inte att det var mandel i de jag tänkte på men i övrigt lät det väldigt spännande. Här skall provbakas!

  • Tesslatess 2 september 2011

    kan det inte vara vit pepparkaka, eller ljus, den smakar väl lite surt? Iom hjortronsaltet, jag minns att jag inte tyckte om det

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.