Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Taco-kryddning utan chili

  • DoctorWho 13 april 2011

    Jag gillar tacos, men varken magen eller tungan gillar inte nån form av chili. Har försökt att exprimentera mig fram till något gott. Resultaten smakade oftast pyton eller så tyckte jag att det fattades något. Köpte kryddblandningen Mexican garden, men var tvungen att krydda den med bla svartpeppar och oregano(som mixen innehöll enligt ingredienslistan) för att den skulle smaka något. Tips på kryddningar man kan göra själv vore mycket uppskattade.

  • The_mama97mia 13 april 2011

    Egen tacokrydda
    Kan du inte prova denna och utesluta chilin?

  • Cassiopeya 13 april 2011

    Finns ju massor med recept på tacokrydda här på MK, spana in dem och gör som mia tipsar om, ta bort chili om det ingår. Lycka till!

  • DoctorWho 13 april 2011

    Tack för tipsen, men jag har provat dem och tyvärr smakar de inte så mycket utan chili eller cayennepeppar. Och dessutom gillar jag inte vitlök och ersätter vitlökspulver i kryddblandningar med lökpulver. Jag skulle vilja fler recept med kryddingar i stil med detta:
    Fisktacos

    Gärna med kött/köttfärs eller kyckling.

    Edit: Infogat recept

  • EidAn01 13 april 2011

    eftersom chili är en ganska viktig krydda i taco-blandningen, blir det inte riktigt samma sak utan det, men du kan ju alltid testa att bara utesluta chilin:)

  • zudette 13 april 2011

    Jag tycker att ni kan krydda köttfärsen fritt när ni steker den. Inspireras av de kryddorna som ingår i en tacomix (typ spiskummin, vitlök, oregano ) men krydda efter tycke och smak just där och då. Vi gör alltid egen tacokrydda, utifrån Kanetas recept, men om den av nån anledning är slut så kryddar vi på känn... höftar till lite och inte sällan glömmer vi chilin! För övrigt har vi upptäckt att öl är en jättegod smaksättare i tacofärsen - behövs bara en 1/2 dl eller så för att det ska ge bra och god smak! Testa gärna det!

  • The_mama97mia 13 april 2011

    Om det är så svårt med chilin, försök att få hetta genom paprikapulver? Och var generös med både spiskummin och koriander. Du får nog skapa ngt eget här!

  • Roggan 13 april 2011

    Jag köpte hackad torkad grön paprika en gång. Det passade jättebra till Tex-Mex. Skulle tro att att du kan använda det isf chili. Det var jättegott i grytor också. Tyvärr hittar jag inte det så ofta längre... :(

  • DoctorWho 14 april 2011

    Det är just hettan min mage inte tål. Jag vill ha mycket smak utan hetta. När jag testar mig fram går det inte att äta resultatet, det smakar äckligt. Därför behöver jag hjälp. Jag vill ha något som smakar gott, inte starkt och det kan jag inte få fram trots massor av försök.

  • The_mama97mia 14 april 2011

    Har du provat Sumak?

  • DoctorWho 14 april 2011

    Skrivet av mama97mia den 14 apr 2011

    Har du provat Sumak?



    Jag har sett Sumak i kryddhyllorna, men nu ska jag köpa och testa. Tack!

  • voffa3 15 april 2011

    Jag tycker inte att lökpulver smakar så mycket, kan det funka med vanlig gul lök istället?
    Tror också på att ersätta chillin med paprikapulver.
    Berätta hur det går och vad du kommer fram till, jag blir sugen på att testa att blanda eget.

  • IsaS 15 april 2011

    Kolla in den här länken: www.svt.se/gokvall. Där lagar Fredrik helt hemlagad tacos och i det receptet ingår ingen chili.

    Isa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.