Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tävling i matlagning

  • lockemicke 21 december 2010

    tjenare matklubben, jag ska till att tävla i matlagning och denna tävlingen går ut på att göra en så bra rätt som möjligt med dessa ingredinser.

    Lammytterfile
    Blomkål
    Vitlök
    Tomat
    Hereqverts
    Potatis

    jag vet ungefär vad jag ska göra, men det skulle vart skoj att se eran syn på det också, tänk på att det även ska se snyggt ut på tallriken så låt tankarna flöda och dela gärna med er om ni kommer på något, jag avslöjar mitt om några dagar när jag fixat ihop något.

  • The_mama97mia 21 december 2010

    Hej, vad spännande!
    När jag läser ingredienserna så tänekr jag som Magnus & Brasse - vilken ska bort... det känns som om blomkålen är lite udda...
    Men en mild blomkålspuré smaksatt med vitlök kan säkert bli fint till.

    Du måste använda alla ingredienserna,eller? Får du dessutom lägga till annat?

    Lycka till vilket som!

  • lockemicke 21 december 2010

    yes alla ingredienser måste användas och man får självklart lägga till mer, precis som du säger så är ju blomkålen lite udda, men jag tror att den kan passa ganska bra till köttet om man bara hittar något lite mer exeptionellt sätt att tillaga den på

  • The_mama97mia 21 december 2010

    Friterade blomkålsbuketter är ju lite extra, krispigt och du kan smaksätta frityrsmeten med ngt som plockar upp smakerna från övrigt i rätten.

    Eller en liten blomkålstimbal, med en körsbärstomat i.

  • jollo10 21 december 2010

    Vad är det för tävling?

  • The_mama97mia 21 december 2010

    Oxfilé i två marinader, med citron, vitlök och rosmarin

    Det här skulle jag tänka mig att göra av lammköttet, beror på hur mkt du har tid att förbereda! Men smakerna är toppen. TIll det en krämig potatis/rotfruktsgratäng och kanske friterad blomkål då som sagt. Haricots vertsen kan man lägga upp tillsammans med det skivade köttet. Tomaten då? Tjaaaa... tomathalvor gratinerade fyllda med ngt gott?

    Haricots, vitlök o tomat är ju klassiskt till lamm, så det gäller väl att komma på ngt lite roligare som du skriver.

    Eller som sagt blomkålspuré, man skulle kunna göra det som små duchesstoppar och lägga runt serveringsfatet eller som tillbehör på tallriken.

  • lockemicke 21 december 2010

    hm jag måste erkänna att det va en fruktansvärt bra ide med duchesen där, ser ju både snyggt ut och även mycket gott, dock vet jag inte hur det blir med blomkålls duchess men jag ska testa på det faktiskt, tack för förslaget.

    lammet har jag koll på, men en potatis gratäng är inget jag kommer att göra, det är för simpellt + att det brukar se ut som en sörja om man lägger ut det på en tallrik för att vara ärlig, jag funderar på att skära potatisen så att den ser ut som stjärnor ca 1 cm tjock, göra lite lite tomatsås som jag lägger dessa stjärnor ovanpå på tallriken, köttet marinerar jag och lägger möjligen på hemlagad persilje smör men om tiden finns så skulle la en klick bearne sås göra susen? bara spekulationer än så länge, tankarna springer fortfarande runt utan att jag får tag på dom hehe ^^

    iollo, det är en tävling till att bli skol mästare i matlagning, går restaurang programmet så det är ganska, stort och väldigt uppmärksammat av media

  • Dintan 22 december 2010

    Kan du inte testa att göra Pommes Anna i en liten form till?

  • lockemicke 22 december 2010

    hm jo det kan jag testa har du något bra recept på de?

  • Dintan 22 december 2010

    Har inget eget gott recept men receptsöket ger 31 stycken.

    Titta ut det som låter godast och testa.

    Man borde ju kunna göra den i tex en utstickare omklädd med folie till botten.

    Sen skulle jag nog testa en blomkålspuré till.

    När är tävlingen?

  • lockemicke 22 december 2010

    jag har funderat från och till under de senaste timmarna och tror jag ska testa att göra en potatis och blomkåls duchese, marinerat lamm serverat med bea och cocktail potatis samt herequverts

    hur tror ni m det? ganska simpellt men ser bra ut å tallriken och om man får dit smakerna så tror jag att jag tar mej vidare från semin iaf.

    tävlingens första semi går den 18e januari finalen går i mitten av februari då med nya ingrediencer

  • Bumbis 22 december 2010

    Nu är inte jag jätteförtjust i lamm men jag vet att det gifter sig bra med rosmarin, vitlök och feta/getost. Beasås känns lite simpelt och vanligt.

    Sen tror inte jag att det gagnar dig att du går ut med kort och allt och frågar för det är väl meningen att ni ska kunna göra en meny av ingredienserna "själva". Matklubben är stor och det finns säkert någon som känner-vet vem du är och som även kan säga detta till lärare eller domare.

    Lycka till iallafall.

  • lockemicke 22 december 2010

    Beasås är vanligt på pulver ja men jag gör den självklart från grunden i så fall och då är det inte särskillt smpellt ^^

    jag lägger inte ut kort här sjk haha, jag vet näst intill redan hur jag vill ha det anledningen till att jag la ut et här va för att för det första visa hur det går till på tävlingar och det andra få er att tänka till.

  • Bumbis 23 december 2010

    Skrivet av lockemicke den 23 dec 2010

    Beasås är vanligt på pulver ja men jag gör den självklart från grunden i så fall och då är det inte särskillt smpellt ^^

    jag lägger inte ut kort här sjk haha, jag vet näst intill redan hur jag vill ha det anledningen till att jag la ut et här va för att för det första visa hur det går till på tävlingar och det andra få er att tänka till.



    Nu trodde ju inte jag att en snart färdigutbildad kock använde pulver för det gör inte ens jag som definitivt inte är någon kock. Sedan trodde jag givetvis att kortet du har med är på dig och ingen annan. Det var ingen kritik utan mest ett tips så att du inte missar vinsten för att du bett om hjälp offentligt.

  • Lisa66 23 december 2010

    Hej!

    Blomkålen kan ju bli en god soppa, det är bland det godaste som finns i soppväg.

  • Gul13 30 december 2010

    Du kan även skiva blomkålsbuketterna och fräsa de lätt i smör och servera som tillbehör. Det blir väldigt gott. Vill man kan man säkert pressa över vitlök. Krydda med salt och peppar. Ïnte för mycket dock så blomkålssmaken försvinner.

    Lammfilen ska vara lite rosa. Vitlök och rosmarin passar som hand handske. Getosten är lite speciell i smaken så den skulle jag akta mig lite för. Personligen alltså men gillar man det så kör på det.

    Ingen potatisgratäng alltså men kanske potatismuffins? Eller någon form av potatiskaka/potatisbakelse?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.