Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tappat bort lingon-strössel-kaka!

• Lunchdax 6 januari 2011

Hej!
    Det är som så att jag provade ett nytt recept som jag fullständigt älskade men tydligen hade jag glömt att spara det i min kokbok, och hur jag än söker kan jag inte hitta den igen!

Det är ett recept på en slags lingonkaka, det är en vetebotten(?) med sen lingonsylt uppepå och sedan havregrynsströssel ovanpå. Jag hittade några liknande recept, men det var inte det jag hade provat.

Jag har lagt upp bilden som finns på receptet (bild av Lunchdax) och jag har för mig att receptet inte hade något med lingon i rubriken, och det stod att hon kunde slå vad om att alla gäster skulle tro att det var hallonsylt och inte lingon.

Någon som känner igen det? När jag gjorde den var jag den första att sätta betyg, och hade satt en 5a.

Finns det inte något sätt att se de recept som man betygsatt eller kommenterat? Sånt hamnar ju inte på mina händelser...

Så om någon känner igen detta, tjoha till! Jag sörjer min älskling!

• Okänd 6 januari 2011

Den heter inte Strösselkaka med lingon istället?

Nix jag har sökt på strössel, lingon, hallon, syltkaka och liknande ordkombinationer men inte hittat några som är rätt. Min bild består av en uppskuren trekantig tårtbit av den ganska låga kakan har jag för mig. Den var himmelskt god. :)

jag har också provat att söka via ingredienser men nix inget där heller. Jag fattar bara inte vart det har försvunnit! Ytterligare ett skäl till att alla som lägger upp recept ska ha vettiga rubriker och inte "god kaka" eller sådant onödigt! Nu hade inte receptet ett såååå dåligt exemepl men.....

• irrevirre 6 januari 2011

Du har satt en 5a på något som heter lingonkakor. Är det den månde?.

Skrivet av irrevirre den 6 jan 2011

Du har satt en 5a på något som heter lingonkakor. Är det den månde?.

Nej där var visst inget strössel på den ... Jag kollar vidare...

• Okänd 6 januari 2011

Strösselkaka med lingonsylt

Det är inte denna då?

• Okänd 6 januari 2011

Strösselkaka / Snoddas / Mockarutor / Kärleksmums

eller denna?

receptet på strösselkakan m lingonsylt är mycket likt tror jag, men det är som sagt inte just det jag letar efter, och den innehöll ingen mandelmassa. Men tack ändå daniella :)

har för mig att den innehåller detta, men det kommer inte upp när jag söker på ingredienser ändå....:
    Strössel av havregryn, socker, smör
    Lingonsylt mellan
    Deg av vetemjöl, socker, smör + annat som botten

Lättast att se om det är rätt är att det står i beskrivningen detta om hallon & gästerna.

Du har ett recept som heter hallonrutor med havreströssel där kommentaren säger att det går bra med lingonsylt också ...... ??

hihi nej det var visst ett recept som jag la till nu idag när jag letade efter det rätta{embarrassed} i värsta fall som ersättning för "mitt". Jag har gått igenom alla mappar i min kokbok och sökt däri också, så den borde inte ligga där. hoppas jag.

Jaha\o/
    Är du 100 på att det var på matklubben?
    Man kan betygsätta även på andra sighter.

• kekke46 6 januari 2011

Kan det vara den här.
    Strösselkaka
    4½ dl vetemjjöl
    1½ dl strösocker
    3 tsk bakpulver
    150 g smält margarin
    1 ägg ( lätt uppvispat )
    Blandas tillsammans
    Strössel:
    1½ dl havregryn
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    50 g smält smör
    Bred ut degen i en smord liten långpanna ca. 15x20 cm. ( dubbel sats för långpannan för ugn )
    Fördela 2 dl lingonsylt ( ibland lite mindre ) över degen. Blanda havregryn, socker och vaniljsocker
    till strössel. Smält smöret och häll detta över strösslet, rör om väl. Bred havregrynmassan över sylten. Grädda i ca 200 grader, ca 15 min. Låt kakan svalna och skär i fyrkanter.

• Okänd 6 januari 2011

Strösselkaka med lingon

Havresyltbitar

Gerdas strösselkaka

Strösselkaka

Eller nåt av dessa?

Jag sökte på Google på hennes citat om att det aldrig slår fel att gästerna tror att det är hallonsylt+matklubben och vad dyker upp om inte rätt recept! MEN det har tydligen raderats från matklubben av någon anledning, jag trodde inte att det gick att ta bort sina recept? Iallafall inte när folk har kommenterat och lagt upp bild? Eller har jag fel?

Hur som helst hette det "Gunillas Syltrutor i Långpanna" och hade receptnr. 90097.

Då hade jag nog sparat det i alla fall men att det av någon anledning försvann?? :'(
    Tack till alla ni som försökte hitta mitt recept! Det sista receptet ser väldigt likt ut, jag får köra på den istället.

• Okänd 6 januari 2011

du har i alla fall satt oss i arbete.

Kul att det blev nåt recept som passade i alla fall. (Y)

• kekke46 6 januari 2011

Jag la in ett recept nu Lingonrutor med havretäcke. Det är med vetegrund

Det var ju tur det blev ett avslut. Jag höll på att bli skogstokig;)
    Fast det är kul att jaga runt .....

• Okänd 6 januari 2011

Hihi samma här. o_O

haha hoppas ni inte dog där ute i djungeln:) men konstigt att receptet bara upphörde existera, det var inte så länge sedan som det fanns.... bara någon/några få månader sen....

• Vetebullen 6 januari 2011

Kan det vara dett då?

Hallonrutor med havreströssel

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.