Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårta!

  • Amika 17 juni 2008

    Min mamma pratade härom dagen om ett tårt recept som skulle vara enkelt att göra. Men hon hittade inte sitt recept...
    Man gör tydligen någon sockerkaksbotten i långpanna och gräddar den, sen gör man en marängsmet som man breder ut på sockerkakan och sen in i ugnen igen. Sen delar man bara kakan i två delar och lägger ena delen med marängen uppåt på en bricka, så har man på massor med färska bär och sen lägger man på andra delen även den med marängen uppåt.

    Känner någon igen det här?
    Har någon recept på det? Det voe ju en perfekt tårta nu till midsommar. :)

    Tack på förhand
    /Jonna

  • zonale 17 juni 2008

    Här gäller nog principen kärt barn har många namn. Om du går in och söker på marängtårta så får du många olika förslag ocg du hittar säkert det du söker.:)

  • The_mama97mia 17 juni 2008

    Pinocchiotårta, kalastårta med maräng.... Finns i klassikern Vår Kokbok under det senare namnet. Den är toppen!

  • Amika 17 juni 2008

    Här var den!

    Marängtårta

    Tack för tipset Hubert06! :)
    Glad midsommar! :)

  • Amika 17 juni 2008

    Tack du med mama97mia för tipset! :)

  • lenajeanette 17 juni 2008

    Glömmingetårta är också ett namn, finns här på matklubben...:p

  • Kaneta 18 juni 2008

    Tänkte göra Glömminetårta till midsommar.
    Någon som vet om jag kan baka denna dagen innan?

  • Kicki8 18 juni 2008

    Visst, stoppa den i frysen och plocka fram en stund innan servering och fyll och garnera.
    Trevlig midsommar:D

  • Kaneta 18 juni 2008

    Tackar:p

  • Lilljeppe 18 juni 2008

    Den här gjorde jag i helgen. Den är suveränt god(Y)
    Marängtårta

  • lenajeanette 18 juni 2008

    Skrivet av Kaneta den 18 jun 2008

    Tänkte göra Glömminetårta till midsommar.
    Någon som vet om jag kan baka denna dagen innan?


    Jag har med gott resultat bakat bottnarna dagen innan, förvarat i kyl. Dagen efter vispat grädde och lagt på bären. Och lagt ihop tårtan.
    Bakade 6 st sådana tårtor inför en femtioårsfest, alltså tolv långpannor, gick alldeles utmärkt. Då gjorde jag bottnarna några dagar innan. De blev lite "plattare" men tror inte att det var något som märktes.

  • Lindanemon 19 juni 2008

    Jag gör nästan alltid bottnarna dagen innan, på kvällen. Sen får de kallna under natten :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.