Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tete de Veau

  • 8 december 2007

    Min man har varit i Frankrike och ätit tete de veau som tydligen är detsamma som kalvhuvud. Han fick det som förrätt och det likande en paté och var tydligen jättegott. Jag skulle vilja överraska honom och försöka göra det själv. Har dock bara hittat Kajsa Wargs gamla recept på fyllt kalvhuvud och det är inte precis det jag är ute efter. Är det någon som har ett recept?
    /MiaPia

  • evaldo 18 december 2007

    Kalvhuvud Stuvat
    Stuvning av lamm, kalvhuvud eller fisk.
    Skär det kokta köttet eller fisken i små bitar.
    Vispa därefter smör och mjöl i en kastrull, späd med kött eller fiskspad. Krydda med muskotblomma, kryddnejlika och ingefära, socker och salt efter smak.
    Red av med en till två äggulor.
    Tillsätt citron, franskt vin, konjak, rabarbersaft eller liknande vilket kommer att förhöja smaken avsevärt.

  • Lilljeppe 18 december 2007

    Alltså kalvhuvud lät lite läskigt. Är det gott? Ni som ätit det?
    /Lilljeppe

  • tuden 20 december 2007

    Det låter inte alls gott

  • 30 januari 2008

    Jag kan varmt rekommendera kalvhuvud. Själv föredrar jag det som förrätt, då det kan vara i mäktigaste laget som huvudrätt. Vanligtvis serveras delar av kind, tunga och hjärna med en eller två såser till. De som tvekar att äta hjärna kan jag lugna med att det påminner om kalvbräss, dvs mjuk i konsistensen och med mycket mild smak. En delikatess helt enkelt.

    Jag har inte lagat tête de veau själv, men börja med att fråga din slaktare om denne kan ta hem nödvändiga ingredienser. Recept finns t.ex. i Larousse Gastronomique (även den engelska utgåvan) och på en mängd franska hemsidor.

  • irrevirre 30 januari 2008

    Urk Urk! :-)

  • anluk 30 januari 2008

    Jag ryser...........Men man skall ju aldrig säga något om det man inte smakat som man alltid säger till barnen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.