Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tilltugg till glöggen

  • fegis 27 oktober 2010

    Ska ha en bjudning till första advent och
    håller redan på att planera vad jag ska bjuda på till glöggen.
    Är det någon som har några goda tips på tilltugg?
    Det kan tyvärr inte vara något med nötter då jag är allergisk.

  • Nhg9 27 oktober 2010

    Hej!
    Jag har hört att pepparkakor med ädelost av olika ska vara gott till glögg, ska faktiskt testa det till 1:a advent tillsammans med glöggen tänkte jag... :)
    /Nhg9 - Efva

  • The_mama97mia 27 oktober 2010

    Sök på tilltugg glögg och du får upp 30 träffar här på recept.
    Några kavringbitar låter toppen, annars är det mkt med ost.
    Nu finns det ju så många goda olika sorters glögg, spelar ju roll för vad för tilltugg man väljer.

    Jag undrar vad man ska hitta på för speciellt till årets saffransglögg?

  • NicolinaZ 27 oktober 2010

    Att skära snittar av färdig smördeg, pensla med ägg och strö över kryddor, frön, ost osv enligt smak och grädda blir löjligt enkelt och gott! Både till glögg och andra drinkar...

  • littlejohn 27 oktober 2010

    Det här är gott till både glögg och kaffe och lite annorlunda.

    Saffran- och kokostoppar

  • FruAst 27 oktober 2010

    Skrivet av mama97mia den 27 okt 2010

    Sök på tilltugg glögg och du får upp 30 träffar här på recept.
    Några kavringbitar låter toppen, annars är det mkt med ost.
    Nu finns det ju så många goda olika sorters glögg, spelar ju roll för vad för tilltugg man väljer.

    Jag undrar vad man ska hitta på för speciellt till årets saffransglögg?



    Saffransglögg, låter gott. Mandel och saffran är gott ihop. Även nånting syrligt, päron och pepperkakor, med ädelost ska jag prova!

  • saintsaens 27 oktober 2010

    För ett matigt tillbehör om du även skall bjuda på kvällsmat är kanelkokta rödbetor med en glace av glögg.
    Koka rödbetorna hela med rot och skal i kanelkryddat vatten och en skvätt balsamvinäger. Färdigkokta skalar du och skär upp dem i lagom stora bitar. Reducera rödvinsglögg med en knivsudd pepparkakskryddor. Så snart glöggen börjar bli sirapstjock kan du servera rödbetorna avsvalnade med denna till. Eventuellt kan du värma upp betorna i en panna, pensla på glögglacen och servera allting varmt till kryddiga köttbullar med lite russin i.

  • bernit 27 oktober 2010

    Ostkex, låter tråkigt men är en klar vinnare.
    Du behöver
    400 g prästost (brukar jag använda)
    200 g valnötter

    Riv osten på rivjärn och lägg i små högar på en bakplåtspappersklädd bakplåt. (fördela satsen till ca 20-25 kex)
    Hacka nötterna, strö dem över osten och tryck till helt lätt (platta ut)

    Sätt ugnen på 200 grader och grädda i ca 10 eller tills "kexen" fått färg, låt svalna och servera till glöggen{bashful}

  • bernit 27 oktober 2010

    Skrivet av bernit den 27 okt 2010

    Ostkex, låter tråkigt men är en klar vinnare.
    Du behöver
    400 g prästost (brukar jag använda)
    200 g valnötter

    Riv osten på rivjärn och lägg i små högar på en bakplåtspappersklädd bakplåt. (fördela satsen till ca 20-25 kex)
    Hacka nötterna, strö dem över osten och tryck till helt lätt (platta ut)

    Sätt ugnen på 200 grader och grädda i ca 10 eller tills "kexen" fått färg, låt svalna och servera till glöggen{bashful}

    Förlåt, läste för sent att du var nötallergiker.{blowkiss}


  • Roggan 27 oktober 2010

    Jag har blivit bjuden på ett jättegott tilltugg till glöggen hos några vänner vid ett flertal tillfällen. Om jag minns rätt så vispade man grädde och blandade i hackad basilika, salt och svartpeppar. Man tar en klick av vispet och lägger på en skiva parmaskinka som man rullar ihop. Enkelt och mumsigt! Vill också minnas att de bjöd på pepparkakor med pepparrotsost och rökt lax på. Är ingen fiskätare så jag hoppade över det, men de andra gästerna tyckte det var kanon.

  • fegis 27 oktober 2010

    Tack söta ni! Så mycket spännande saker. Det är alltid skoj att få lite nya tips.
    Jag ska söka på tilltugg här också, tänkte faktiskt inte på det kontigt nog {laugh}
    Bernit: Det är ingen fara! Ostkexen är säkert mumsiga och det finns säkert någon annan här som vill prova det receptet!

  • Penne 27 oktober 2010

    Saffransskoror skulle jag ta. Jättegoda. (FInns bland mina recept, man kan bara hoppa över att ha i mandlar). Och så pepparkakor med nån färskost.

  • Eveliinaa 27 oktober 2010

    Jag blev bjuden på peppakakor som man hade philadelphiaost blandat med lite lingonsylt på, super enkelt och jätte gott! :)

  • islgu 29 oktober 2010

    Ett klassiskt tillbehör är stiltonost på pepparkakor - smarrigt och enkelt!

  • lapplandia 29 oktober 2010

    Gräddädelost på pepparkakor är en vinnare, man kan även blanda ut den med creme fraiche eller ännu lättare ta ädelost på tub.

  • chrisq 29 oktober 2010

    :DD pepparkaka med gorgonzola o fikon marmelad gött

  • ethellundholm 29 oktober 2010

    Hej,
    jag köpte färdig pepparkaksdeg förra året. Kavlade ut och skar till långa pinnar att grädda och sedan doppa i en blandning av ädelost o Philadelphia-ost. Jättegott. Det blir liksom ¨pepparkaks-grissini ¨med dip. Sen gjorde jag pyttesmå saffranspannacotta (i nubbeglas) mm
    Lycka till

  • elizaliza 29 oktober 2010

    Ost- och pepparkaksstubbe med glöggkokt päron till. 10 st stubbar
    140g ädelost
    1 päron
    2 dl vit glögg
    2 msk strösocker
    4 pepparkakor
    10 blad från selleri

    Rumsvarm ädelost rullas i plastfolie till en rulle ca 3 cm tjock.
    Skala, kärna ur och och skär päronet i klyftor. Kokas i vitvinsglögg och socker ca 10 min.
    Låt svalna i lagen.
    Krossa pepparkakor och rulla ostrullen i krosset.
    Skär rullen i små "stubbar". Toppa med päronklyftor och blekselleriblad.

    Päronen är goda att använda som juldessert med lite vispad grädde också...
    Lycka till!

  • helenamittbena 29 oktober 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 27 okt 2010

    Att skära snittar av färdig smördeg, pensla med ägg och strö över kryddor, frön, ost osv enligt smak och grädda blir löjligt enkelt och gott! Både till glögg och andra drinkar...


    Det här är gott! Funkar också lysande med stark ost, typ präst eller västerbotten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.