Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips för matiglunch på utflykt

  • Gul13 27 april 2009

    Vi ska på semester i sommar. Dels till Kolmården och dels på häst- och hundtävlingar. Maten på såna ställen brukar ju vara sisådär och framförallt ganska dyr så jag tänkte vara lite smart och förbereda lite matig lunch.

    Har ni några roliga förslag på något som kan ätas kallt?
    Baguette och sallader av alla de slag ligger långt ner på önskelistan. Något roligare, ovanligare, godare, mer innovativt önskas. Dock ska det vara relativt barnvänligt.

  • Leroy 27 april 2009

    Mat muffins! :)

  • Disen 27 april 2009

    Till dessa kanske det krävs någon sallad till:
    Piroger
    Pannkakor
    Pizzabullar
    Grillad kyckling
    Revben
    Kall paj
    Varm korv i plåttermos
    Soppa i termos

    Och det som inte stod högt på listan:
    Pastasallad
    Tunnbrödsrullar

    Eller plockmat:
    Köttbullar, prinskorv, ägg, frukt m.m.

  • popik 27 april 2009

    Köttfärsfyllda pannkakor.

  • Gul13 27 april 2009

    Härligt med många förslag. När jag skrev att sallader går bort så menade jag sådär pastasallad tex som ensamrätt. Grönsaker som tillbehör är helt okej.

    Fler förslag mottages tacksamt.

  • Disen 27 april 2009

    Eller...varför inte...

    Tacos? Det gillar väl alla?
    En mattermos med köttfärs och allt tillbehör färdigskuret i plastbyttor. :)

  • MatAnders 27 april 2009

    Chili con carne i termos kanske.

  • mattant41 27 april 2009

    Tillägg till korven i termosen, om man vill ha mer mat, ta med pulvermos och vispa ut i vattnet som korven legat i.
    Potatissallad går ju att äta med div. sorter kallt kött eller köttbullar.

  • Erajscha 27 april 2009

    Vi brukade ha kalla pannkakor och ofta hade vi kalla kotletter som utlyktsmat när jag var liten, lite matigare än revbensspjäll. Och till det kan man äta kall potatispaté.

    Portionspajer är bra utlyktsmat liksom skottska ägg (hårdkokta ägg kläs med salviakryddad fläskfärs, rullas i ströbröd och friteras innan de får kallna).

    Varm soppa står kanske inte högt i kurs på sommaren men annars är det ju enkelt i termos.

    Med egen picnicgrill kan man ju grilla korv/hamburgare etc lite enkelt.

    Wraps som man får kombinera ihop själv kanske kan passa? Kall kyckling eller kalla pannbiffar, sallad, majs och någon god dressing till exempel.

  • The_mama97mia 27 april 2009

    Många trevliga förslag här! Till sommaren behöver man alltid mkt idéer om matsäck...
    Kan bara tala om att jag var på Kolmården i lördags, då tog vi bara med smörgåsar och kaffe. Köpte en del glass och sen åt vi varm lunch på Restaurant Namh Namh som ligger i Tiger world, typ take away thai mat, det var rätt OK, barnportion för 59 kronor.

    Jag gillar att ha med egen matsäck, dels sparar man lite pengar och sen slipper man stå i långa köer...

    Pannkaksrullar är annars poppis här. Och plockmat.
    Ha det så trevligt på semestern!

  • Gul13 29 april 2009

    Tack snälla för alla fantastisk iddér. Jag kommer i allafall inte att svälta i sommar, det märker jag det. Jag ska visa familjen era förslag och så har vi ett rådslag.

    Mama 97mia: Var kålmorden värd sitt pris? Vi kommer att kombinera Kålmorden resan med hundtävlingar så vi kommer att hyra stuga med möjligheter till lättare matlagning så det blir matsäck med in.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.