Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på bra mat.

  • magyarisch 17 juli 2009

    P.g.a tristessen/depressionerna på senaste tiden så har jag enbart ätit kanske 2-3 dagar i veckan sedan juni förra året, efter allt som hände så har inte jag funnit någon inspiration till vare sig matlagning eller bakning.

    Nu måste jag göra något åt det. Måste ju äta liksom (visst är det trevligt att gå ner i vikt .. men likt förbannat går man upp dubbla igen..)

    Maträtterna bör helst inte innehålla tomat (krossad tomat i köttfärssås - ok, o till en viss del tomatpuré).
    Ingen paprika. (gillar den bara rå, dvs; inte kokt/stekt)
    citrongräs (p.g.a allergi).
    Inga bönor,
    eller egentligen andra grönsaker då jag hellre äter en hederlig sallad än varm sallad :)

    Saken är att jag har drygt 1000 kr att handla mat för/månad.
    Tänkte köpa på och göra storkok o frysa ner. Har en liten kokvrå - ingen större yta kan användas med andra ord.

    Har ni tips på vilka maträtter skulle passa?

  • AnneNi 18 juli 2009

    Det låter inte som en sund mathållning...
    För att kroppen ska fungera (de grundläggande funktionerna... Hjärta, andning etc.) behöver en tjej absolut minst 1100 kcal per dag. Utöver det behöver man energi för att röra sig mm, dvs. en kvinnas kaloribehov är ca 2000 kcal per dag (detta är ett genomsnitt, en del behöver mer en del mindre). Det är även viktigt för kroppen med regelbundet matintag, minst tre mål om dagen är att rekommendera. Av dem bör minst ett mål vara lagad mat.
    Som frukost och lunch eller kvällsmat kan du äta tex.
    -Gröt (tex. havregrynsgröt, mannagrynsgröt, grahamsgröt. etc. De flesta sorters gryn är billiga och räcker länge)
    -Fil och musli (hemmagjord eller tex Euroshoppers basmusli)
    -Bröd/bullar med keso, skinka, osta, mjukost, ja vad du gillar... och gärna en grönsak (Gärna hemmagjorda bullar/bröd eftersom det blir billigare och nyttigare oftast. Det kan gå snabbt att baka, jag brukar bara jäsa 10 minuter, baka ut och sen jäsa 30 minuter innan jag gräddar mina bullar)
    -Stekta eller kokta ägg
    Som huvudmål finns det mycket man kan laga till billig peng. Tex:
    -Soppa av olika slag (recept finns i mängder, det är bara att ta det du tycker låter gott) och en bit bröd/bulle till
    -Bakad potatis (du kan använda stora vanliga potatisar, det blir både billigare och godare än bakpotatis enligt mig) med keso, tonfiskröra, stekt kött etc.
    -Ris med korvstroganoff, thaigryta, köttgryta
    -Pasta med köttfärssås, stekt korv, kassler, ostsås etc.
    Handla gärna mat som är på extrapris och grönsaker efter sägong, de är oftast billigast. Kött "rear" många butiker ut när det är kort datum, då kan du köpa och frysa direkt eller laga storkok att frysa.
    Tänk på att: äta bör man, annars dör man :-)
    Lycka till och säg gärna till om du vill ha fler råd och tips!

  • Annafbg 18 juli 2009

    Det är ofta extrapris på köttfärs och det kan man ju göra mycket gott av!
    Här är ett bra recept, perfekt att dela upp i portionsförpackningar och frysa in.

    Lasagne i långpanna

    Lycka till!

  • Fiona 18 juli 2009

    Ta en titt i mina recept... Jag är en av de som levt som du tidigare - och gör fortfarande till viss del pga vissa ätstörningar tillsammans med hormonrubbningar i kroppen som gör att jag inte blir hungrig...
    Mina recept är lättlagade, snabba och i regel billiga och dryga.
    T.ex när jag gör min thaikyckling som är beräknad till 4personer räcker den för mig i 5-6dagar.

  • Juliaadina 29 april 2010

    Hejsan. Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska äta varje dag och vad man ska äta.
    detta var mitt intag idag, vad tycker ni?

    Frukost: Havregrynsgröt & hallon
    Mellanmål: Tomat
    Lunch: Quorn med houngsgrillkrydda och en kokt morott och purjolök.
    mellanmål: Blåbär med havredryck
    Middag: Wokgrönsaker med räkor och lite soya + Fäbod knäcke med gurka och rukolasallad.
    kvällen: Grönt te och ev. ett äpple har inte bestämt mig än, har ju för mig att det är mycket fett i äpple.

    Mvh julia {question}

  • The_mama97mia 29 april 2010

    Skrivet av magyarisch den 17 jul 2009

    P.g.a tristessen/depressionerna på senaste tiden så har jag enbart ätit kanske 2-3 dagar i veckan sedan juni förra året, efter allt som hände så har inte jag funnit någon inspiration till vare sig matlagning eller bakning.

    Nu måste jag göra något åt det. Måste ju äta liksom (visst är det trevligt att gå ner i vikt .. men likt förbannat går man upp dubbla igen..)

    Maträtterna bör helst inte innehålla tomat (krossad tomat i köttfärssås - ok, o till en viss del tomatpuré).
    Ingen paprika. (gillar den bara rå, dvs; inte kokt/stekt)
    citrongräs (p.g.a allergi).
    Inga bönor,
    eller egentligen andra grönsaker då jag hellre äter en hederlig sallad än varm sallad :)

    Saken är att jag har drygt 1000 kr att handla mat för/månad.
    Tänkte köpa på och göra storkok o frysa ner. Har en liten kokvrå - ingen större yta kan användas med andra ord.

    Har ni tips på vilka maträtter skulle passa?


    Tråkigt att höra - förstår att du haft det jobbigt!
    Konkret - hur ser det ut för dig vad gäller rotsaker, linser, potatis? Det är bra basvaror som går att variera rätt mycket ju. Det som är dyrt är ju proteinet oftast, dvs kött, fisk, kyckling, dock är kyckling ofta rätt billigt.

    Du kan gärna kolla runt här i andra trådar, detta ämne kommer upp alltsom oftast, hur klara matbudget, hur dryga ut kosten, m.m.

    Hoppas du snart känner lite mer glädje.
    Mvh MIa

  • Bumbis 29 april 2010

    Honungsgrillkryddan kan inte vara bra, måste innehålla massor med socker, Juliaadina.

  • Mistys 29 april 2010

    Skrivet av Juliaadina den 29 apr 2010


    Grönt te och ev. ett äpple har inte bestämt mig än, har ju för mig att det är mycket fett i äpple.

    Mvh julia {question}
    Äpple innehåller väl 0% fett. Har då aldrig hört att det är fett i någon frukt om man inte räknar avocado till frukter förstås. Ät äpple och njut :)

  • AnneNi 29 april 2010

    Skrivet av Misty09 den 29 apr 2010

    Skrivet av Juliaadina den 29 apr 2010


    Grönt te och ev. ett äpple har inte bestämt mig än, har ju för mig att det är mycket fett i äpple.

    Mvh julia {question}
    Äpple innehåller väl 0% fett. Har då aldrig hört att det är fett i någon frukt om man inte räknar avocado till frukter förstås. Ät äpple och njut :)


    Äpple innehåller 0,05 g fett per 100 g...
    Inga frukter innehåller något fett som är värt att tänka på, så för fetthalten skull kan du äta vilken frukt du vill. Däremot innehåller de en del fruktsocker och därmed en del kolhydrater, men de är ju dessutom proppade med vitaminer så nyttigt är det iaf.
    Om man ser till vad du äter under dagen, Juliaadina, så kan du med gott samvete äta vilken frukt du vill. Tänk på att inte äta för lite, läs tidigare inlägg.

  • Juliaadina 30 april 2010

    Skrivet av Bumbis den 29 apr 2010

    Honungsgrillkryddan kan inte vara bra, måste innehålla massor med socker, Juliaadina.


    Jo i och för sig men det är ju så lite och jag tänkte att jag ville testa något nytt på min quornfile. Dock blev de ganska starkt så tar nog inte det fler gånger! Jag glömde att säga att jag är "vegetarian", äter dock fisk och mjölk-ägg produkter. Men jag planerar att sluta äta det när jag vet mer om en vegetarisk kost.

  • Juliaadina 30 april 2010

    Skrivet av AnneNi den 29 apr 2010

    Skrivet av Misty09 den 29 apr 2010

    Skrivet av Juliaadina den 29 apr 2010


    Grönt te och ev. ett äpple har inte bestämt mig än, har ju för mig att det är mycket fett i äpple.

    Mvh julia {question}
    Äpple innehåller väl 0% fett. Har då aldrig hört att det är fett i någon frukt om man inte räknar avocado till frukter förstås. Ät äpple och njut :)


    Äpple innehåller 0,05 g fett per 100 g...
    Inga frukter innehåller något fett som är värt att tänka på, så för fetthalten skull kan du äta vilken frukt du vill. Däremot innehåller de en del fruktsocker och därmed en del kolhydrater, men de är ju dessutom proppade med vitaminer så nyttigt är det iaf.
    Om man ser till vad du äter under dagen, Juliaadina, så kan du med gott samvete äta vilken frukt du vill. Tänk på att inte äta för lite, läs tidigare inlägg.


    Så bra! jag hade fått för mig det, men då syfta jag nog på kolhydrater. men i frukt är det ju oftast långsamma kolhydrater, så det är väl till en viss del bra? Jag försöker äta mycket bär också hallon, blåbär etc. väldigt gott och nyttigt! Ibland äter jag också knäckebröd, till frukost. Jag har inte rikitigt kommit underfund med om knäckebröd är bra eller ej, jag har uteslutat allt annat bröd för jag är så hemskt trött på bröd. Men idag till frukost åt jag
    en 1/4 fäbod knäckebröd med 1 kokt ägg, stenbitsrom och lite ruccola och grönt te. Stenbitsrom kan jag verkligen rekomendera på ägg! då behöver man inget salt. Men jag har inte ätit ris, pasta eller potatis på väldigt länge, det innehåller ju mycket kalorier. Potatis innehåller i och för sig inte lika mycket, så jag borde nog börja äta det också.
    Idag ska jag handla Tofu, tänkte testa det lite grann.

    Mitt kaloriintag har varierat från 900/kcal en dag till 1300/dag.
    min grundförbrukning tror jag låg på 1400 kcal/dag + att jag springer varannan dag ca 30 min och promenerar till bussen varje dag ca 15 min, 2 km.

    äter kanske för lite, men jag känner mig ganska bra på de. Men jag borde nog äta mer fett och potatis, för jag äter knappt något fett. Steka lite mer i olivolja kanske, brukar oftast ta vatten (A) inte bra.

    Jag är redan ganska liten. Är ju 17 år, 165 cm och väger 45 kg. Men jag vill må bättre, stanna i vikten och få fastare och finare kropp. Så jag har slutat äta godis, chips och nötter helt + annat onyttigt helt. Älskar nötter, men det är ju också väldigt onyttigt, så inget sånt för mig ente!

    Tack för era svar
    mvh julua

  • Gnurf 30 april 2010

    Hej Juliaadina. Bra att du kan äta mjölkprodukter, fisk och ägg. I dessa produkter finns det väldigt mycket nyttiga näringsämnen, speciellt när man är en ung kvinna som fortfarande växer. Jag tycker du ska försöka gå upp ca 10 kg i kroppsvikt, du ligger för närvarande på en alldeles för låg kroppsvikt. Se till att få i dig kolhydrater, protein och fett till varje måltid. Ät gärna nötter och någon mjölkprodukt som mellanmål/kvällsmål. Ett förslag:

    Frukost: Yoghurt, musli, skivad banan, en limpsmörgås med kokt ägg och grönsaker.
    M-mål: 50g cashewnötter, keso, äpple.
    Lunch: Potatis, stekt lax, yoghurtsås, sallad, 1 glas mjölk.
    M-mål: 2 smörgåsar med ost.
    Middag: Ris med quorngryta, råkostsallad, 1 glas mjölk.
    K-mål: nötter, keso, apelsin.

    Sköt om dig!!

  • Juliaadina 30 april 2010

    Skrivet av Gnurf den 30 apr 2010

    Hej Juliaadina. Bra att du kan äta mjölkprodukter, fisk och ägg. I dessa produkter finns det väldigt mycket nyttiga näringsämnen, speciellt när man är en ung kvinna som fortfarande växer. Jag tycker du ska försöka gå upp ca 10 kg i kroppsvikt, du ligger för närvarande på en alldeles för låg kroppsvikt. Se till att få i dig kolhydrater, protein och fett till varje måltid. Ät gärna nötter och någon mjölkprodukt som mellanmål/kvällsmål. Ett förslag:

    Frukost: Yoghurt, musli, skivad banan, en limpsmörgås med kokt ägg och grönsaker.
    M-mål: 50g cashewnötter, keso, äpple.
    Lunch: Potatis, stekt lax, yoghurtsås, sallad, 1 glas mjölk.
    M-mål: 2 smörgåsar med ost.
    Middag: Ris med quorngryta, råkostsallad, 1 glas mjölk.
    K-mål: nötter, keso, apelsin.

    Sköt om dig!!


    Hej! Jag, jag äter ialafall ägg varannan dag. Sen brukar jag dricka havredryck, inte så mycket mjölk är inte så stort "fan" av de. Fisk och skaldjur äter jag ganska ofta, och quorn någon dag i veckan. Ang. min vikt så har jag alltid varit liten, är väldigt nätt. Så tror inte 10 kg är äns möjligt skulle se konstigt ut på mig haha xD. Men ska börja träna gym snart, då krm jag gå upp lite eftersom jag bygger lite muskler. Äter väldigt mycket frukt och bär, så tror inte det är något problem. skulle dock vilja äta mer grönsaker till mellanmålen. Kanske en grönsakssmoothie eller liknande? Är chasewnötter nyttigt? har ju sett att jordnötter inte är speciellt nyttigt, mest fett och salt.
    Tack för tipset!
    mvh Julia

  • tojve 30 april 2010

    jordnötter är lite av boven bland nötter, andra nötter är bättre att satsa på. En del i faran är att man ofta väljer saltade nötter eller liknande, bättre att äta dem naturellt. Lite cashew tycker jag allt du kan äta. :)

    Frukt och bär och liknande är toppen för kroppen, och med din kroppsvikt och diet tror jag inte att du alls behöver oroa dig för att det skulle vara farligt för dig eller liknande. Ät och känn efter, lyssna på kroppen vad du tycker att du mår gott av. :)

  • tojve 30 april 2010

    Hej!
    Märker att tråden glidit bort lite från dig, tänkte komma med lite tips. :)

    Jag lagar en hel del kyckling med nudlar när jag vill att det ska gå snabbt; blanda stekt kyckling, nudlar, soja och thai sweet chili-sås eller liknande. Krydda kycklingen medan du steker den, jag brukar steka i småbitar. Går toppen att blanda in vilken sorts grönsaker som helst när man steker kycklingen, eller ner i nudlarna sedan. Går fort och smakar toppen. :D

    Försök att handla i största mataffären och hålla koll på precis vad de har erbjudande på, det är bra att handla av det. :) Billigt kött och liknande, så spar man mycket pengar. Och inte vara rädd för stora förpackningar, bara att dela upp och stoppa i frysen. (Student så jag måste också hålla koll)

    Falukorv är en sådan sak som kan vara jättebillig periodvis, och blir lunchlådor av om man lagar en hel. testa att göra sås på vad du än tycker om (tomater i krossad form funkar jättebra, krydda som du vill), skär skåror i korven och stoppa ner äpple eller vad som helst, häll över såsen, lägg lite ost på korven och sedan in i ugnen, 200 grader typ 20 minuter, till osten ser fin ut och allt är riktigt genomvarmt. Går inte jättefort med ugnstid och allt, men relativt snabbt att förbereda och sedan kan du göra vad du vill medan det står i ugnen.

    Någon tipsade om soppor; det är en jättebra idé. :) Rotfrukter och liknande får man mycket för lite pengar, och blir jättebra i soppor. Är man tveksam över deras smak kokar man dem med typ en buljongtärning så blir allt väldigt gott tillslut. :)

    Lycka till, kämpa på!

    Skrivet av magyarisch den 17 jul 2009

    P.g.a tristessen/depressionerna på senaste tiden så har jag enbart ätit kanske 2-3 dagar i veckan sedan juni förra året, efter allt som hände så har inte jag funnit någon inspiration till vare sig matlagning eller bakning.

    Nu måste jag göra något åt det. Måste ju äta liksom (visst är det trevligt att gå ner i vikt .. men likt förbannat går man upp dubbla igen..)

    Maträtterna bör helst inte innehålla tomat (krossad tomat i köttfärssås - ok, o till en viss del tomatpuré).
    Ingen paprika. (gillar den bara rå, dvs; inte kokt/stekt)
    citrongräs (p.g.a allergi).
    Inga bönor,
    eller egentligen andra grönsaker då jag hellre äter en hederlig sallad än varm sallad :)

    Saken är att jag har drygt 1000 kr att handla mat för/månad.
    Tänkte köpa på och göra storkok o frysa ner. Har en liten kokvrå - ingen större yta kan användas med andra ord.

    Har ni tips på vilka maträtter skulle passa?

  • idea_ 1 maj 2010

    Om man ska se till billiga grönsaker så vill jag fråga, har du funderat på att grodda? alfa alfa frön och mungbönor ökar mycket i mängd när man groddar dom, en deciliter mungbönor blev två liter groddar för mig, ½ dl alfa alfa frön blev 1.2l groddar. en förpackning alfa alfa frön eller mungböner får man hyfsat billigt på mataffärn, och den räcker länge, räcker dock att grodda en halv deciliter år gången. Allt du behöver är en stor glasburk, rena kasserade strumpbyxor och en gummisnodd, och eventuellt ett diskställ :) Tips får du här på MK eller på förpackningarna.

  • bojkottanudlar 3 maj 2010

    Hej!

    Det finns en nystartad blogg med tips på billig & bra studentmat:

    http://studentkrubb.blogspot.com

    "Studentkrubb är en blogg som ger tips på billig och god studentmat.
    Den är till för dig som har ledsnat på snabbnudlar, snabbmakaroner,
    broskiga eldorado köttbullar och ketchup som tillbehör på allt."

    Väll mött!

  • Emma0 6 juni 2010

    Skrivet av Juliaadina den 30 apr 2010

    Skrivet av AnneNi den 29 apr 2010

    Skrivet av Misty09 den 29 apr 2010

    Skrivet av Juliaadina den 29 apr 2010


    Grönt te och ev. ett äpple har inte bestämt mig än, har ju för mig att det är mycket fett i äpple.

    Mvh julia {question}
    Äpple innehåller väl 0% fett. Har då aldrig hört att det är fett i någon frukt om man inte räknar avocado till frukter förstås. Ät äpple och njut :)


    Äpple innehåller 0,05 g fett per 100 g...
    Inga frukter innehåller något fett som är värt att tänka på, så för fetthalten skull kan du äta vilken frukt du vill. Däremot innehåller de en del fruktsocker och därmed en del kolhydrater, men de är ju dessutom proppade med vitaminer så nyttigt är det iaf.
    Om man ser till vad du äter under dagen, Juliaadina, så kan du med gott samvete äta vilken frukt du vill. Tänk på att inte äta för lite, läs tidigare inlägg.


    Så bra! jag hade fått för mig det, men då syfta jag nog på kolhydrater. men i frukt är det ju oftast långsamma kolhydrater, så det är väl till en viss del bra? Jag försöker äta mycket bär också hallon, blåbär etc. väldigt gott och nyttigt! Ibland äter jag också knäckebröd, till frukost. Jag har inte rikitigt kommit underfund med om knäckebröd är bra eller ej, jag har uteslutat allt annat bröd för jag är så hemskt trött på bröd. Men idag till frukost åt jag
    en 1/4 fäbod knäckebröd med 1 kokt ägg, stenbitsrom och lite ruccola och grönt te. Stenbitsrom kan jag verkligen rekomendera på ägg! då behöver man inget salt. Men jag har inte ätit ris, pasta eller potatis på väldigt länge, det innehåller ju mycket kalorier. Potatis innehåller i och för sig inte lika mycket, så jag borde nog börja äta det också.
    Idag ska jag handla Tofu, tänkte testa det lite grann.

    Mitt kaloriintag har varierat från 900/kcal en dag till 1300/dag.
    min grundförbrukning tror jag låg på 1400 kcal/dag + att jag springer varannan dag ca 30 min och promenerar till bussen varje dag ca 15 min, 2 km.

    äter kanske för lite, men jag känner mig ganska bra på de. Men jag borde nog äta mer fett och potatis, för jag äter knappt något fett. Steka lite mer i olivolja kanske, brukar oftast ta vatten (A) inte bra.

    Jag är redan ganska liten. Är ju 17 år, 165 cm och väger 45 kg. Men jag vill må bättre, stanna i vikten och få fastare och finare kropp. Så jag har slutat äta godis, chips och nötter helt + annat onyttigt helt. Älskar nötter, men det är ju också väldigt onyttigt, så inget sånt för mig ente!

    Tack för era svar
    mvh julua


    Jag vill bara infoga att jag tror bara det är jordnötter du behöver akta dig för. Att äta naturella pumpakärnor (som är jättegoda, jag brukar strö det på ostmacka med tomat, de är goda som godis också), cashewnötter, solrosfrön, mandlar, hasselnötter mm har jag upfattat det som att det är rätt nyttigt så länge man inte intar extrema mängder.

  • Lviathan 11 augusti 2010

    Jag har en bra pastagratäng som jag tror kan passa dig.
    Funkar kanon att frysa och micra.
    Koka pasta, tagliatelle, Gnocchi, Farfalle. Prova dig fram det finns 1000 sorters pasta som funkar.
    2 burkar tonfisk i vatten
    1 stor lök
    dill efter smak, jag brukar ha i en hel del.
    2,5 dl grädde
    1 grönsaksbuljong tärning
    soja
    Salt
    peppar
    Ost

    koka pastan aldente.
    Hacka och stek löken hastigt
    ha i tonfisken, dillen, buljongen och grädden.
    Krydda med soja Salt peppar.
    Blanda allt med pastan i en gratängform.
    Strö på riven ost och gratinera i ca 10-15 minuter.
    200-225 grader.

  • johannes126 30 januari 2011

    Bra matrecept och tips i KÖKET? kolla in min blogg:

    läsvärd och mycket trafik! kanske något för dig?

    http://food-passion-life.blogspot.com

    mvh
    Johannes

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.