Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på "Mat"-sallader

  • Glindra 20 maj 2010

    Jag ska ha 40-årsfest och spånar nu på vad jag ska bjuda på. Har nu fastnat för att göra sallader som är kalla och då blir lättserverade när man har många som ska ta.

    Någon som har tips på några goda kyckling-, skink- eller andra sallader?

  • TTJ 20 maj 2010

    När jag gör sallader som ska vara lite extra festliga brukar jag lägga upp blandad sallad och grönsaker och ev kall pasta eller potatis på ett stort uppläggningsfat och sen lägga upp tex hel grillad kycklingfiléer som jag skär tunt eller skinka i skivor som jag rullar ihop och lägger snyggt runt fatet. Både gott vackert är att garnera med frukt tex apelsin i klyftor med skal på, passionsfrukt delad på 2 eller4, kiwi eller färsk ananas med skalet kvar.
    Så mitt bästa tips är att du lägger upp allt snyggt på stora fat och inte rör ihop allt för mycket.Servera med goda såser och gott bröd vid sidan om.

    Lycka till!{embarrassed}

  • boz1965 20 maj 2010

    Varför inte lägga upp olika ingredienser på separata fat/skålar tillsammans med ett par-tre olika dressingar/vinägretter och låta gästerna blanda sin egen sallad? Det brukar vara populärt när jag bjuder på det i min umgängeskrets.

  • The_mama97mia 20 maj 2010

    Jag håller med ovan, gör ngn bas-sallad, kanske en grönsalladsbas, en potatissalladsbas, och en pastasalladsbas, sen serverar man tillbehör som på en liten buffé till. Ställer man salladsbaserna i början på bordet så har gästen rätt mkt på tallriken när den kommer till sovlet dessutom haha... Dessutom blir det lättare att hålla fräscht om du har tillbehören lite för sig, fyll på vartefter, så det inte behöver stå framme o bli ofräscht.

  • Mistys 20 maj 2010

    Så gör vi också när vi har kalas. En är allergisk mot "ditten" och en mot "datten" två är vegetarianer, en är vegan, en är laktosintolerant, en tål inte tomater och paprika. Ja ni hör själva vad lätt det är att få till det. Vi gör en stor skål med sallad sen har vi olika skålar med tomat, gurka, lök, majs, paprika, svamp, bönor, rostade solrosfrön, sparris mm
    Sen lite olika med kyckling, tonfisk, skinka, ost, räkor,crabsticks, kokta ägghalvor, stekt qourn, stekt halloumi. Några olika dressingar, bröd ochsmör. Sen får var och en göra sin egna. Populärt bland barnen också som ibland är lite kinkiga med vissa saker.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.