Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

torka kött

  • U 4 december 2008

    Vem vet hur man torkar kött? Tänkte prova i stugan i Härjedalen, har sett hur samerna hänger ut renkött på vårvintern.
    Skulle vilja testa såväl en liten skinka som en hel oxfilé.
    Men, hur gör man?

  • frucaos 5 december 2008

    Jag är själv en stor fantast när det gäller Sydafrikanskt torkat kött - s.k. biltong. Har inte provat att göra själv än, men det står absolut på önskelistan.
    Här kommer en länk till recept på det. Det blir VANSINNIGT gott! (L)

    http://www.biltongmakers.com/biltong06a_recipes_biltong.html

    Lycka till!

  • popik 5 december 2008

    Jag har precis lagt in ett recept på torkat renkött, men det fungerar lika bra med nötkött.

  • ThomasP 5 december 2008

    Att tänka på när du ska torka kött är att inte låta det gå för fort inte solvägg utan i skugga + att det inte ska vara för salt ,för när köttet torkar så försvinner vätskan men saltet stannar kvar. Jag brukar ha 1dl salt på 1 liter vatten och låta det ligga i kylen några dagar beroende på hur tjocka bitar du har jag föredrar lite tunnare för det är svårt att torka igenom på tjocka. Sedan har vi byggt en bur som skyddar mot fåglar och andra gäster som vi hänger köttet i. och att börja innan flugorna kommer också viktigt Lycka till // Thomas

  • Gnurf 5 december 2008

    Så ThomasP...vad tycker du om nedanstående recept? För mycket salt med 9dl till 5l vatten enligt dig? Vilka bitar ska man använda? Högrev, stek etc?

    Till vårvintern ska jag verkligen torka kött....:D

    Torkat renkött
    För: 1-flera person

    Så gott, skapar beroende.


    Ingredienser
    5 l vatten
    9 dl grovt salt
    1 dl socker
    Benfritt renkött, valfri mängd

    Lägg till i inköpslistan
    Beskrivning
    Blanda salt, socker och vatten. Koka upp och låt svalna. Om en rå potatis flyter upp har lagen rätt mängd salt.

    Dela köttet i lagom stora bitar, tänk på att köttet krymper till ca halva storleken när det torkat.
    Låt köttet ligga i lagen 4 dygn.
    Skölj köttet i kallt vatten.

    Häng upp köttet utomhus helst på skuggig plats och låt det lufttorka i ca 20 dagar. Köttet bör helst frostnypas.
    Torktiden varierar beroende på väderlek och hur torrt du vill ha köttet. Mindre bitar torkar fortare. Kolla och smaka.

    Bästa torkperioden i norra sverige är från februari till mitten av april, därför bör köttet ej hängas allt för sent på året.
    Om väderleken blir för varm bör man använda ett nät som skydd för flugor.

    Storleken på bitarna avgör om det ska bli helt genomtorkat i mitten, om du vill ha en genomtorkad bit ska den ej vara grövre än 4 cm i diameter, men om du tycker om typ gammaldags saltat kött kan man ta större bitar.

    Receptet fungerar även med nötkött.

    Skrivet av popik
    2008-12-05

  • popik 5 december 2008

    Observera att köttet sköljs av i kallt vatten. Rekommenderade bitar att torka är bog eller stek.

  • segerwitch 5 december 2008

    Skrivet av U den 4 dec 2008

    Vem vet hur man torkar kött? Tänkte prova i stugan i Härjedalen, har sett hur samerna hänger ut renkött på vårvintern.
    Skulle vilja testa såväl en liten skinka som en hel oxfilé.
    Men, hur gör man?


    :DHär kommer det ett recept på vad du kan göra med mindre bitar kött. mina barn äe tokiga i det och även barbarnen. Jätte gott som snacks(Y)

    Beef jerky cowboy style (torkat kött)

  • ThomasP 5 december 2008

    Ja jag skulle dra ner på saltet men det är ju min smak men tjockleken verkar vara ganska bra. Jag brukar plocka ner köttet allt eftersom det torkat färdigt // Thomas

  • Nettan75 5 december 2008

    Hur är det med gris och lamm? Funkar det med eller finns det anledningar till att inte använde de kötten?

  • systeryster 6 december 2008

    Inte säker på att det är detta du menar, men det är väldigt gott. Samma sätt som jag själv har prövat även om det inte är mitt egna recept-[recept]1596 [/recept]:p

  • Nettan75 6 december 2008

    Skrivet av systeryster den 6 dec 2008

    Inte säker på att det är detta du menar, men det är väldigt gott. Samma sätt som jag själv har prövat även om det inte är mitt egna recept-[recept]1596 [/recept]:p


    Om du menade mig så menade jag inte det =) Men tjälknöl är en klassiker =) Jag menade om man kan göra jerkys på lamm eller gris utan problem, eller om det finns anledningar att låta bli =)

  • Roggan 6 december 2008

    Jag brukar torka rimmat fläsk i ugnen. Farsan gjorde det ofta när jag var liten. Jag experimenterat en hel del med det senaste åren och kommit fram till att då man kryddar fläsket med lökpulver och vitlökspulver tillsammans med Knorr Kött och Grillkrydda (rödgula påsar/burkar) blir det bäst.
    Kör en bit rimmat fläsk med ovanstående kryddning på ca 100 grader i 10-12 timmar. Syrrans ungar som nu är 18 och 19 år brukar länsa fatet med torkat fläsk på julbordet... mycket gott som pålägg också...(L)

  • ThomasP 6 december 2008

    Lufttorkad skinka är ju en delikatess så fläsk funkar och lamm likaså//Thomas

  • eneri77 6 december 2008

    Skrivet av U den 4 dec 2008

    Vem vet hur man torkar kött? Tänkte prova i stugan i Härjedalen, har sett hur samerna hänger ut renkött på vårvintern.
    Skulle vilja testa såväl en liten skinka som en hel oxfilé.
    Men, hur gör man?

    Hej.
    Jag är född i Härjedalen och har provat torka kött själv och det blev bra. Jag använde fransyska på älg ,skar den i mindre bitar och lät den ligga i saltlake 4-5 dagar.
    Lät sedan köttet hänga tills det var torrt. Det bör vara rumstemperatur ca 2-3veckor.
    SALTLAKE till 1 kg. 1 1/2 L vatten. 2dl salt,2msk socker 1/2tsk salpeter. Koka upp lagen. Låt svalna, i med köttet. Förvara i Kyl. Lycka till Hälsn Irene

  • annelieberggren 6 december 2008

    Jag sparade receptet på torkat renkött för det är de godaste jag vet. Det verkar ju finnas massa recept på hur man ska göra :D. måste nog pröva jag med..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.