Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Trädgårdsmästargryta

• Lilloo 11 december 2007

Undrar om någon har recept på en rätt som heter trädgårdsmästargryta. Fick den mycket i skolan förr och var jätteförtjust i den. Skulle vilja laga den hemma.

Tack på förhand... Mvh Lilloo

• nettans 11 december 2007

:) Hittade den här på Tasteline. Vet inte om det är den du söker...

Trädgårdsmästargryta

400g tunna skivor nöt, innanlår, ytterlår eller högrev
    2 stora lökar
    6 medelstora potatisar
    2 morötter
    1 palsternacka
    1 bit rotselleri
    1 purjolök
    1,5 msk smör
    1,5 tsk salt
    1 flaska lättöl á 33cl
    2 dl vatten
    1 köttbuljongstärning
    2 msk finklippt persilja

Dela köttbitarna i mindre bitar. Skala lök, potatis, morötter, palsternacka, rotselleri och ansa purjolöken. Skär alltsammans i skivor. Bryn köttet i hälften av matfettet, salta lätt och tag upp det. Bryn löken i resten av smöret.

Varva kött och grönsaker i en gryta, det undre och övre lagret bör vara potatis. Häll ölet i grytan. Koka ur stekpannan med vatten och smula ner buljongtärningen. Häll skyn i grytan och salta lätt.

Lägg på lock och ställ grytan i ugnen på nedre falsen i 200 grader eller på spisen i 45 minuter tills köttet känns mört. Strö över persilja och servera direkt ur grytan.

Denna rätt går utmärkt att frysa.

• 11 december 2007

jag har också receptet över, men vet att trädgårdsmästargrytan du söker är vegetarisk

• evaldo 11 december 2007

Trädgårdsmästargryta

2 stora lökar
    6 medelstora potatisar
    2 morötter
    1 palsternacka
    1 bit rotselleri
    1 purjolök
    1,5 msk smör
    1,5 tsk salt
    1 flaska lättöl á 33cl
    2 dl vatten
    1 köttbuljongstärning
    2 msk finklippt persilja

Dela köttbitarna i mindre bitar. Skala lök, potatis, morötter, palsternacka, rotselleri och ansa purjolöken. Skär alltsammans i skivor. Bryn köttet i hälften av matfettet, salta lätt och tag upp det. Bryn löken i resten av smöret.

Varva kött och grönsaker i en gryta, det undre och övre lagret bör vara potatis. Häll ölet i grytan. Koka ur stekpannan med vatten och smula ner buljongtärningen. Häll skyn i grytan och salta lätt.

Lägg på lock och ställ grytan i ugnen på nedre falsen i 200 grader eller på spisen i 45 minuter tills köttet känns mört. Strö över persilja och servera direkt ur grytan.
    Denna rätt går utmärkt att frysa
    mvh ewaldo

• evaldo 11 december 2007

Skrivet av evaldo den 11 dec 2007

Trädgårdsmästargryta

2 stora lökar
    6 medelstora potatisar
    2 morötter
    1 palsternacka
    1 bit rotselleri
    1 purjolök
    1,5 msk smör
    1,5 tsk salt
    1 flaska lättöl á 33cl
    2 dl vatten
    1 köttbuljongstärning
    2 msk finklippt persilja

Denna rätt går utmärkt att frysa
    mvh ewaldo

Oj då det fanns redan ett recept inskickat ber om ursäkt.

• farmoringer 11 december 2007

När jag läste trädgårdsmästargryta tänkte jag också på en vegetarisk rätt...

• Lilloo 13 januari 2008

Hej... Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om den är vegetarisk... fick den iskolan för en massa år sedan. Men om jag inte missminner mig så var det typ köttfärs eller likn... nått lite grynigt... men tack för recepten... jag sparar dem och ska prova mig fram.

Mvh Linda

• Bobbelibobb 25 januari 2008

Kan det vara denna du letar efter?
    Det är köttfärs i den och den är som grynig när den är klar.

Trädgårdsgryta
    4 personer.
    tid för tillagning ca 30 min.

300g nötfärs
    1/2tsk smör eller margarin
    2-3 morötter (200g)
    1 röd paprika (100g)
    ½ vitkålshuvud (300g)
    ca 4 dl extraktbuljong
    salt, peppar, curry, paprikapulver, gurkmeja.

1 pkt djupfrysta ärtor ( ca 125g)
    2 dl snabbmakaroner (100g)

1. fräs upp köttfärsen i lite matfett i en stekgryta. smula den samtidigt grovt med en gaffel.
    2. skiva morötterna, strimla paprikan och skär vitkålen i bitar. tillsätt detta.
    3. häll på buljongen och kryddorna. var inte rädd för kryddblandningen, den ger fin smak och färg till rätten.
    4. låt grytan puttra med locket på och på svag värme10-15 min.
    5. lägg i ärter och makaroner och koka ytterligare 3-4 min.
    6. smaka av.

• monkan68 4 februari 2008

Skrivet av Lilloo den 11 dec 2007

Undrar om någon har recept på en rätt som heter trädgårdsmästargryta. Fick den mycket i skolan förr och var jätteförtjust i den. Skulle vilja laga den hemma.

Tack på förhand... Mvh Lilloo

Fick oxå den när jag gick i skolan. Visst var det gröna bönor i den? Och så fick vi råris till! Gick på Sundstagymnasiet 1984-1986 och eftersom du oxå är från Värmland så tror jag vi menar samma Trädgårdsmästargryta! Tänk om vi kunde få receptet :)

• lippe 27 februari 2013

Har oxå letat efter detta recept i en mindre evighet känns det som o_O Nere i småland där jag kommer ifrån :) Där hade vi oxå köttfärs och om jag inte missminner mig så hade vi gröna bönor i! Hade verkligen varit toppen om man hittat receptet ;)

• DoctorWho 28 februari 2013

Den som serverades i min skola, norra Småland, smakade nästan som mitt recept nedan.
    Trädgårdsmästargryta

• DoctorWho 28 februari 2013

Kungsörnen har en vegetarisk trädgårdsmästargryta, men den väger 7,2 kg. http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=1qkps913&gInitPage=20

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.