Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Trädgårdsmästargryta

  • baziqfemine 7 december 2008

    När jag gick i skolan på det ljuva 80 talet fick vi nåt som hette Trädgårdsmästargryta. Nån som sitter på ett recept??
    Har googlat men hittar ingenting, dock en massa andra som också letar efter receptet.
    Hoppas det finns nån "mat tant" som vet :'(

  • gnutten1 7 december 2008

    http://www.tasteline.com/recept/Tradgardsmastargryta____

  • miia69 7 december 2008

    Tyvärr saknas receptet :'(

    /en annan som tyckte det var gott då på 80-talet...

  • Maahl 7 december 2008

    Den finns på tasteline, om länken inte fungerar sök på trädgårdsmästargryta på tasteline. Kopiera hela länken och klistra in den, strecken på slutet måste vara med http://www.tasteline.com/recept/Tradgardsmastargryta____

  • Eery 7 december 2008

    annars här
    400g tunna skivor nöt, innanlår, ytterlår eller högrev
    2 stora lökar
    6 medelstora potatisar
    2 morötter
    1 palsternacka
    1 bit rotselleri
    1 purjolök
    1,5 msk smör
    1,5 tsk salt
    1 flaska lättöl á 33cl
    2 dl vatten
    1 köttbuljongstärning
    2 msk finklippt persilja

    Dela köttbitarna i mindre bitar. Skala lök, potatis, morötter, palsternacka, rotselleri och ansa purjolöken. Skär alltsammans i skivor. Bryn köttet i hälften av matfettet, salta lätt och tag upp det. Bryn löken i resten av smöret.

    Varva kött och grönsaker i en gryta, det undre och övre lagret bör vara potatis. Häll ölet i grytan. Koka ur stekpannan med vatten och smula ner buljongtärningen. Häll skyn i grytan och salta lätt.

    Lägg på lock och ställ grytan i ugnen på nedre falsen i 200 grader eller på spisen i 45 minuter tills köttet känns mört. Strö över persilja och servera direkt ur grytan.

    Denna rätt går utmärkt att frysa

    får gärna berätta hur den smakar:p

  • baziqfemine 8 december 2008

    Tackar!! Ska testa nån dag och se om smaken väcker några minnen till liv:D

  • safir74 8 december 2008

    Hmm när jag gick i skolan och fick Trädgårdsmästargryta så var det bl a köttfärs och champinjoner i...:o

  • matnjutaren 8 december 2008

    Skrivet av safir74 den 8 dec 2008

    Hmm när jag gick i skolan och fick Trädgårdsmästargryta så var det bl a köttfärs och champinjoner i...:o


    Det är inte alltid som de var bättre förr...:p
    Tror att de "höftade" lite i receptet på din skola..(N)

  • baziqfemine 9 december 2008

    Finns många varianter verkar det som. Om jag inte minns fel var det inget kött alls men däremot bönor i....men jag kan ha fel, det var ju ett tag sen....:o

  • Mammaanette1 20 januari 2011

    Den jag minns var vegetarisk; med bönor, svamp mm på tomatbasis. Serverades med ris tror jag och var urgod!

  • DoctorWho 20 januari 2011

    Skrivet av safir74 den 8 dec 2008

    Hmm när jag gick i skolan och fick Trädgårdsmästargryta så var det bl a köttfärs och champinjoner i...:o

    Samma sak här plus bönor och serverades med ris.

  • Okänd 20 januari 2011

    Trädgårdsmästargryta

    Är det denna?

  • Mammaanette1 23 januari 2011

    Nej den är inte ens i närheten... Vegetarisk med bönor och champinjoner...

  • DoctorWho 24 januari 2011

    Trädgårdsmästargryta
    Den här påminner om trädgårdsmästargrytan från min skola. Går kanske att använda som bas, ingredienserna går givetvis att variera i oändlighet.

  • Mammaanette1 24 januari 2011

    Tack Transporter - verkar spännande! Ska jag testa!

  • elleave 24 januari 2011

    Skrivet av Mammaanette1 den 20 jan 2011

    Den jag minns var vegetarisk; med bönor, svamp mm på tomatbasis. Serverades med ris tror jag och var urgod!


    Här var den också vegetarisk, men minns den med blomkål och morötter i (för ca 10 år sen)

  • askica 24 januari 2011

    Mmmmm kommer i håg också den var jättegod.

  • safir74 25 januari 2011

    Googlar man på Trädgårdsmästargryta så kommer det upp matsedlar från olika skolor. Så det verkar som om den fortfarande serveras i skolorna.
    Den vi fick i skolan med ris innehöll färs, brytbönor och champinjoner bl a . Att det var champinjner i är jag helt säker på i o m att jag då avskydde champinjoner vilket jag inte gör nu :) Numera gillas champinjoner

  • DoctorWho 27 februari 2013

    Kungsörnen har en vegetarisk trädgårdsmästargryta, men den väger 7,2 kg. http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=1qkps913&gInitPage=20

  • munspele 3 augusti 2013

    :)Hej! Hemma i MIN skola i staan var grytan somså: ungefär vill säga. Vitkål morötter potatis ärter
    bönor inget kött men väl falukorv i bitar. Så lite buljong förstås. Vi fick den oftast på en fredag.Då gick man i skolan på lördagar också förresten.Jag tyckte mycket om den grytan.
    Numera äter jag inte kött, men jag använder ofta korv från "Hälsans kök".
    Emmchen :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.