Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Typisk mat från Bulgarien och eller Balkan, några förslag???

  • fred6209 23 mars 2008

    Hej !
    Är det någon vänlig person som skulle kunna hjälpa mig med något recept på typisk mat från Bulgarien och/eller Balkan, några förslag???
    :'( Kebabpizza & Slivovitza har jag fått nog av(N) Så hjälp mig gärna med något annat (Y)

    //Fredrich

  • MammaModesty 23 mars 2008

    jag hittade lite på nätet... kanske något som faller dig i smaken?

    http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDocument&lintDocumentID=3444

  • Caddiie 1 april 2008

    Pita, balkansk underbar maträtt

    Du kan fylla med precis vad du vill, så som köttfärs, surkål, tärnad potatis.. men här är en med ost!

    Ingredienser

    2,5 Bulgarisk feta ost
    1 kg keso (2 paket)
    ca 3 dl mineral vatten
    7 ägg
    2- 3 tsk bakpulver
    1 dl matolja
    2- 3 paket Fylodes deg. (I min långpanna går det ät 18 st degplattor- 3 paket)

    Tillagning

    Smula sönder osten i en bunke och blanda i keson. Häll på mineralvattnet, det ska vara ganska rinnande. Lägg i äggen, bakpulvret och oljan. Blanda ihop. Om det blir väldigt kletigt häll på mer mineralvatten. Doppa degplattorna en och en i blandningen. Se till att de blir ordentligt blöta. Knöla ihop degplattan och lägg den på en smord långpanna. Gör så med alla degplattorna, lägg dem på rad som hopknölade paket. De ska ligga tätt ihop. Slå på mer mineralvatten om det behövs. Häll på resten av smeten i långpannan när du är färdig.

    Stoppa in långpannan längst ner i ugnen på 200 grader i 40 minuter.

    Serveras till soppa eller istället för bröd.

  • fred6209 2 april 2008

    Hej Caddiie!

    Pita, balkansk underbar maträtt....(Y)
    Låter jättespännande och gott :p ,skall pröva detta men tror att jag reducerar receptet "lite":o.
    Har aldrig prövat denna rätt men jag skall också introducera den i vår verksamhet i Bulgarien. Om du kikar in på vår hemsida http://villaalba.clubextreme.org så ser du vart den kommer att hamna efter att ha provlagat och provsmakat.
    Denna rätt gör sig nog speciellt bra i Bulgarien då deras Ost är mycket speciell om man jämför med Grekisk eller Svensk Feta.
    Tyvärr så vet jag inte vart jag kan få tag på Bulgarisk Feta här i Skåne:o (har inte bott här så länge), kanske någon kan hjälpa mig med detta också?
    Har du mer information om ursprung osv. är alltid roligt att kunna ha lite bakgrund om det som man serverar.

    Tack ännu en gång(Y)

    //Fredrich

  • Glitterfia 2 april 2008

    Shopska sallad en typiskt bulgarisk sallad, serveras överallt.
    Tomat ,gurka i grova bitar, rödlök samt riven bulgarisk fårost på toppen.

    Fint ställe fred=)
    Älskar Bulgarien (L) har varit där 6 gånger :D

  • Caddiie 4 april 2008

    Jag älskar också Bulgarien :) Varit där 4 gånger jag :)
    Shopskan varierar lite beroende på var i Bulgarien man äter den.
    Min favorit har

    Tomat, gurka (utan skal), vit paprika, salladslök och persilja.. detta är originalet.
    Massor med riven bulgarisk fårost ovanpå, avsluta med svarta oliver som dekoration :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.