Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Typiskt svensk mat för internationell buffé utomlands?

  • Agi007 29 juni 2013

    Hej alla matklubbare,
    Hoppas på hjälp från er nu när vi ska på streetparty med internationellt tema. Jag att någon kan hjälpa mig med ideer på rätter på ett typiskt svenskt smörgåsbord. Helst bör det vara kall mat då jag är en av arrangörerna så jag måste kunna förbereda all mat som serveras dagen innan.
    Har bott utomlands alltför länge så jag har total idetorka.
    Tack på förhand!

  • boz1965 29 juni 2013

    Finns ju inget svenskare än köttbullar. Smakar fantastiskt även som kalla. {eat}

    Mina bästa köttbullar

  • Erajscha 29 juni 2013

    Tunnbrödsrullar med gravlax kanske?

  • mattjejen 30 juni 2013

    Inget smörgåsbord utan sill i alla dess former... gravad lax med gravlaxsås eller hovmästarsås... kall- och varmrökt lax... kokt ägg med majonäs och räkor... potatissallad... rökt kött av något slag lr kke Kajsa Wargs kryddskinka... olika röror tex skagenröra, romröra, mimosasallad... något gott bröd å olika goda ostar...
    Det här är några förslag som jag skulle kunna tänka mig på ett svenskt smörgårbord {eat}
    Lycka till!

  • bjoli198 1 juli 2013

    hur låter det med revbensspjäll?

  • DoctorWho 1 juli 2013

    Smörgåstårta med rökt lax.

  • RedigaRebecka 3 juli 2013

    Smörgåstårta är något som är extremt svenskt. Men även den röda tjocka korven ifrån Falun är svensk {eat}

  • Agi007 3 juli 2013

    Tack för alla tips och idéer! Visst är tanken att maten ska representera Sverige, men även om jag själv älskar sill så tror jag kanske inte att det finns en risk att inte alla andra gör det!

    Funderar ev på att göra en smörgåstårta och köttbullsmackor. Så alla bra recept mottages tacksamt! Ska definitivt testa ditt recept boz1965, och testa att steka i ugnen.

    Vi äter ju massor med sötsaker i Sverige så jag tänkte kanske baka kladdkaka och/eller kärleksmums/mockarutor Eller kanske chokladbollar. Kanelbullar är ju en favorit men jag tror inte jag hittar nån motsvarighet till svensk jäst i min lokala supermarket. Vad finns det før typiskt svenska bakverk?

  • DoctorWho 3 juli 2013

    Det går att baka kanelbullar med torrjäst. Byt bara ut fyllningen i receptet nedan. Knäck är också typiskt svenskt och går fort att koka i mikron. Lyle's Golden Syrup är samma sak som sirap, enligt föreningen SVIV (svenskar i världen). http://www.sviv.se/index.php/user/register/action/page/page/regular/
    Kanelsnäckor med kaffesmak
    Knäck i micro

  • Hams 5 juli 2013

    Något som är typiskt svenskt är ju knäckebröd, kaviar, etc, och som många säger: Smörgåstårta :) Och Semlor!

  • The_mama97mia 8 juli 2013

    gravlax, det kan du ju göra själv om du hinner!

  • peppepop 11 juli 2013

    Gravad lax är ju en klassiker - och man kan inte laga mat åt alla,(gluten i smörgåstårtan och så vidare...) så sill som en av rätterna är ju klockrent. Kåldolmar, palt, dillkött, pepparrotskött, rullströmming....

    Glöm inte kryddpepparn i köttbullarna :)

  • Agi007 12 juli 2013

    Tack för alla bra tips! Sparar definitivt denna tråden tills nästa gång. Denna gången blir det smörgåstårta, köttbullar, chokladbollar och kärleksmums så jag hoppas det uppskattas!

    MEN det kommer att bli ca 30 grader imorgon så jag undrar om nån har haft samma problem och vet hur jag kan hålla smörgåstårtan fräsch så länge som möjligt. Den kommer iofs inte att stå i direkt sol, men det kommer ju att vara väldigt varmt. Synd om man behöver slänga maten!

  • svengelsk 13 juli 2013

    Jag bor också i England och i morgon skall jag bidra till en buffé med de här två. Ostpinnar och Långpannekaka med saftig vinbärstopping.
    Färsk jäst kan du köpa i de stormarknader som har eget bageri. Den är mer koncentrerad än den svenska så Du behöver bara hälften. Bra torrjäst finns i alla stormarknader.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.