Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Uer, eller Kungsfisk

  • markus 18 augusti 2010

    Köpte ett par Kungsfiskar, eller Uer som de väljer att kalla dem på Ravnkloa i Trondheim. Vad ska man göra med dem. Jag har hört att det ska vara en riktigt god fisk, och att det är en drakfisk med fast och fint kött. Är det nån som har erfarenhet?

  • gimmiahug 19 augusti 2010

    Jag har bara ätit kungsfisk på restaurang och det var jättegott men tror nog att du bara ska behandla den som fisk i allmänhet; enkel tillagning utan krusiduller! Den var fast och fin så hade jag varit du hade jag letat marulk-recept och kört på dem!

  • vinciqator 20 augusti 2010

    Uer / Större kungsfisk ( Sebaster Marinus ), familj: drakhuvudfiskar ( Sebastidae ), ordning: kindpansrade fiskar ( Scorpaeniformes ) är en halvfet ( c:a 3% ) fisk med fast kött. Den är i smak och textur mycket lika gös och abborre ( Större kungsfisk – eng.: Ocean Bass = Havsabborre & ty.: Rotbarsch = Rödabborre ). Alla recept för abborre och gös kan användas utan modifiering.

    Arten är en djuphavsfisk som växer långsamt och i fångsterna är 30 till 50 år gamla exemplar vanliga. Arten är av det skälet klassad som Vulnerable ( VU ) i IUCN rödlista och därmed kan det finnas anledning att inte överkonsumera arten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.