Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Utan" kök!

  • Matfridaa 19 november 2010

    Hej!

    Inom kort bygger vi nytt kök hemma. På grund av detta så undrar jag om det är någon som kan tipsa mig om några maträtter som jag kan laga hemma där jag inte behöver använda så mycket redskap eller andra delar av köket.:)?

    VIll ju inte köpa mat bara för att köket görs om :)

    Tack!

  • qristin78 19 november 2010

    Hej, jag ska också göra om i köket :)

    Jag hade tänkt att ha "matlådor" i frysen, som jag lagat själv, och stoppa frysen i ett annat rum med kanske en micro ovanpå.

    Men får du bättre förslag så skulle jag också vara tacksam för mer ideer :).

    -C.

  • Countrygirl 19 november 2010

    När vi gjorde om köket hade vi färdiglagade matlådor i frysen. Micron på vardagsrumsbordet och disken i tvättstugan.

    När det gäller färdiglagade rätter finns det hur många jättebra recept som helst här inne.

    Lycka till! {cowboy}

  • Lunchdax 19 november 2010

    Det finns massor av nyttiga maträtter som lagas i micron - allt från kött, fisk, kyckling, grönsaker och allt! Det blir lite annorlunda sätt att laga, men jag har provat lite och det jag gjorde blev gott!

    Även kladdkaka mm blir helt underbart i micron! Det gick snabbt också. Men det är bäst att följa recept som verkligen är avsedda för micro så att man inte råkar få olagad mat när man handskas med kött eller liknande.

    hihi hittade ett recept på sockerkaka som jag bara var tvungen att prova nyligen, endast för att det låter så knäppt att laga sockerkaka i micron. Den blev väldigt god MEN ät den så fort som möjligt för oj oj vad den torkar snabbt och på kvällen var den så hård att man kunde banka folk i huvudet med den. :P Så gör en liten sats i så fall!

  • qristin78 19 november 2010

    Mina förslag på matlådor:

    Linsgryta med ris
    Lasagne
    Olika sorters pajer
    Chili con carne med ris/köttfärssås och spagetti
    wok av olika slag
    fiskgryta
    piroger

    Bara några exempel på vad jag själv tänker göra :)

  • emaxen 19 november 2010

    Hej jag var utan kök i 5 månader och då hade jag två kokplattor som jag lagade mat på.
    Se om du inte kan få låna någon sådan, husvagnsfolk brukar ju ha det som de inte använde så här års.
    kram emaxen

  • Matfridaa 19 november 2010

    Tack !

    Jag ser verkligen inte fram emot att vara utan kök, men man får göra så gott man kan,
    Har redan planerat att göra matlådor, men tänkte mer på tips på kalla maträtter som inte bara är en "sallad"

    Skulle vara kul att testa något sånt:)

  • Cassiopeya 19 november 2010

    Min moster brukar göra en god kycklingsallad: grillad kyckling, stekt bacon, majs, gröna ärtor, isbergssallad, paprika, tomat. Vill man lyxa till det lite extra blandar man i fetaost, svarta oliver och soltorkade tomater i olja (L)

    Tänkte på gratänger också, men det kräver förstås att du har en ugn. Annars är ju det alltid smidigt :)

  • MisaMisa 19 november 2010

    Jag är ganska säker på att det borde gå att koka ris med micro (iaf snabbmacaroner, värm vattnet och häll på, låt stå, häll av) och en laxfilé med teriyakisås på blir urgod i micro.

    Thaisoppa (arla) med små bitar av grillad kyckling / kräftstjärtar och ris i. Täck botten av en djup tallrik med kyckling / kräftstjärtar, häll över lite ris, häll över 1/2 paket thaisoppa, värm i micron tills du får hinna på soppan (ca 2 min).

    För du har en micro va?

  • Bruxelles 19 november 2010

    Det handlar om 1-2 veckor!? Under den tiden kan man klara sig helt ok med en del kallt, eller som ni verkar ha micron - finns det ju hur mycket som helst klart i butikerna (soppor/fylld pasta/mackor/...). Jag fattar inte problemet... Janne

  • DoctorWho 24 november 2010

    Dubbelmackor: Blanda ca 3 msk majonnäs med samma mängd créme fraiche. Tillsätt 1 liten finhackad lök med 1 burk tonfisk i vatten smaka av med salt och vitpeppar. Lägg salladsblad på en brödskiva, bred ut lite av röran, lägg på tomat el färak gurka el båda. Lägg på en brödskiva. Tonfisken går att byta ut mot samma mängd valfri tärnad skinka, crabsticks, kräftstjärtar el vad man själv tycker om. Mackorna blir bara godare om de får ligga inslagna i plastfolie några timmar. Perfekt som lunch el tom middag om man äter många. Om man inte vill göra mackor av röran kan man blanda i lite mer créme fraiche och röra ner kall kokt pasta, oliver och annat man tycker om att ha i en sallad.

  • djingis 24 november 2010

    Förstår dig så väl. Bytte kök för 2 år sedan. Då vårt gamla kök var utrivet och det nya skulle sättas in, då skadade sig vår snickare och det blev försenat i 2 månader.
    Då var alla infrysta matlådor slut och kunde inte ens tänka tanken på kräm.

    Vi har en smörgåsgrill som gick varm, då våra 3 barn tyckte det var gott och man kunde variera i det oändliga. Allt från olika sorters bröd till fyllningar.

  • Matfridaa 24 november 2010

    Tack för tipsen!

    Ja vi har en micro. Det löser sig alltid om man är lite fantasifull:) Klart att jag förmodligen kommer
    laga mat som vanligt ändå. Men jag tyckte det kunde vara roligt att få lite annorlunda tips.

    p.s Janne, jag kan tyvärr inte kalla vissa av de färdiga maträtterna i butikerna för mat.:P

  • alindalinda 24 november 2010

    risgrynsgröt på "korv" lätt, mättande å gott :P
    annars är det väl enkelt att tänka i "ungkarls-banor" så kommer man ganska lätt undan i köket.
    att göra tjockpannkaka med fyllning är enkelt, liksaså soppor och som tidigare nämnts: MATLÅDOR!

  • siggemums 25 november 2010

    Du kan laga massor av rätter i micron. Här kommer några ex:

    Ris kokar du så här: 4 port 2 dl ris och 4 dl vatten blandas i en skål. Koka upp på högsta effekt 4-5 min, sänk till lägre effekt 15-20 min.

    Bakad potatis: 1 st 125-150 g picka några hål 5-7 min högsta effekt . 2 st 7-9 min

    En portionsbit lax: lägg på ett fat pressa citron o krydda. 4 min på högsta effekt. Servera med en kall sås av gräddfil, stenbitrom och svartpeppar.

    2 st kycklingfiléer med ädelost: Skär en ficka i varje filé och lägg en bit ädelost i fickan. Pensla med soja och krydda med dragon.Lägg i en form. Häll 3/4 dl grädde runt om fileéerna. Tillaga på högsta effekt 6 min. Krydda med rosépeppar och låt stå några min för temputjämning.

    Snabba äggmackan: smöra en skiva toastbröd.Knäck ett ägg på brödskivan. Krydda och lägg på en skiva ost. Högsta effekt 1-1½ min.

    Potatis o purjolöksoppa: lägg skivad potatis och finstrimlad purjolök i en skål. Koka upp med 5dl vatten och buljong högsta effekt 3-4 min Sänk effekt o koka färdigt 12-15 min.Smaka av med kryddor.

  • Cassiopeya 25 november 2010

    Skrivet av Matfridaa den 24 nov 2010

    Tack för tipsen!

    Ja vi har en micro. Det löser sig alltid om man är lite fantasifull:) Klart att jag förmodligen kommer
    laga mat som vanligt ändå. Men jag tyckte det kunde vara roligt att få lite annorlunda tips.

    p.s Janne, jag kan tyvärr inte kalla vissa av de färdiga maträtterna i butikerna för mat.:P


    (Y)

  • Eery 25 november 2010

    Bakad potatis.. skulle vara den anda anledningen till att det kommer in en micro i mitt hus.. {eat}
    grytor av alla de slag. gör stora omgångar och frys in, soppor likaså. piroger, matmuffins och minipizzor funkar också. Har du en spis? Fiskgratänger krävs det i princip inga verktyg alls för att få till om man gör den enkel. fisk i botten på en ugnsfast form slå på en del grädde och två delar mjölk salt och peppar och in i ugnen. Krydda med det du/ni tycker är gott.
    Räkna med förseningar, jag har faktiskt inte träffat nån som fått in sitt kök på avtalad tid och det har vart rätt många de senaste åren{smirk}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.