Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad gör jag med mina plommon?

  • nerium 10 augusti 2008

    Har i år fått överflöd av plommon. Vet inte hur jag skall ta till vara allt. Finns det använbara recept som inte innehåller för mycket socker?:) Tacksam för tips.

  • pigelin 11 augusti 2008

    Det är jätte gott att göra sylt av plommonen. Det blir perfekt att ha till pannkakorna.
    Man kan också göra plommonchutni.

    Till sylten ska man ha plommon, ingefära och socker.

    Lycka till!

  • bosse1978 14 augusti 2008

    Plommon marmelad är supergott!! mycket socker tyvärr.

    Till det behövs bara syltsocker med pektin håller hur bra som helst om det står svalt.
    Står på påsen hur man gör.
    Har haft mina burkar över ett år i matkällare.

  • Disen 14 augusti 2008

    Plommon i madeira. :) Det kan man frysa i burkar. Gott med grädde eller glass.

  • ros 14 augusti 2008

    :)Här är några förslag
    Plommonpaj
    Plommonsylt med kanel
    (Y)(Y)(Y)

  • Nallepuh13 14 augusti 2008

    Den här plommonpajen är väldigt god finns bland mina recept.
    Plommonpaj

  • famsallstrom 23 augusti 2008

    Plommon går utmärkt att frysa in utan socker hela eller halverade, utan socker ( det kanske du visste redan). Plommonkräm är gott...

  • SDMaya 23 augusti 2008

    Här är ännu ett recept som kanske kan va intressant :)
    [recept] 43224[/recept]

  • compe 3 september 2008

    hej finns det någon som har recept på hur man gör plommon vin:p

  • irrevirre 3 september 2008

    Jag såg två recept "plommom i madeira" i receptsamlingen här.
    DET skulle jag göra om jag var du:-)

  • irrevirre 3 september 2008

    Skrivet av IrreVirre den 3 sep 2008

    Jag såg två recept "plommom i madeira" i receptsamlingen här.
    DET skulle jag göra om jag var du:-)




    Ursäkta ,plommon menar jag, ... inte plommom .... lite tidigt just nu ...

  • compe 3 september 2008

    tack för tipset men jag mena göra eget vin inte fuska och slå på färdig köpt maderira men man kan kanske göra som när man gör äpplevin

  • kickiekblad 3 september 2008

    Plommon paj e gott också marmelad förstås

  • boz1965 3 september 2008

    Kompott med löst vispad grädde är oslagbart!

  • The_mama97mia 3 september 2008

    Compe, jag tror visst du kan göra vin på plommon. Kollain "tumregel för 20 L vin" i mina recept.
    Du kanske till o med vill blanda med annan frukt eller varför inte med äpplen?

  • marhil 3 september 2008

    http://jojjesblog.blogspot.com/2006/09/gra-vin.html
    Kolla länken.:D

  • Semlan 3 september 2008

    :Hej!
    Lägg in dom i punch, och servera med lätt vispad grädde, rosta lite riven mandelmassa och blanda i grädden, jätte gott, och burkarna håller länge. Använd bara ett vanligt recept och häll i punch efter smak.

    Nu blev jag sugen så nu får jag gå ut och plocka lite plommon, i grannens trädgård. och handla lite punch i morgon. :)

  • irrevirre 3 september 2008

    Skrivet av boz1965 den 3 sep 2008

    Kompott med löst vispad grädde är oslagbart!



    Mmmmmmm ... det var länge sedan jag åt. Min mormor gjorde det ibland. Åhhh så gott! Jag hade glömt det.

  • tina62 3 september 2008

    Jag hade också överfullt av stora fina Victoriaplommon.
    Ringde till mina 2 barnbarns dagis och frågade om de ville ha lite plommon och det ville de.
    Lillgrabben tog en stor korg med sej till skolan och bjöd klassen sen tog vi med oss plommon även till fritids.
    Detta blev verkligen uppskattat!

  • nerium 4 september 2008

    :) Hej! Tack alla ni som skickat plommonrecept. Nu har jag verkligen många bra recept.
    Tyvärr hade jag så mycket plommon så en hel del hamnade i komposten. Men mycket hann jag använda innan getingarna förstörde. Tack än en gång!:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.