Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad gör ni för egna grilloljor?

  • redd 16 maj 2008

    Jag har två egna varianter.

    1. Olja, soja, salt, peppar
    2. Olja, soja, salt, rosmarin (har lagt till recept)

    Men jag börjar tröttna på dessa två och skulle vilja slippa köpa onytta alternativ.

    Men jag är övertygad om att det finns massa recept ute i stugorna med alla möjliga och omöjliga kryddor i. Så kan ni inte ta och skapa lite recept med era egna oljor och sedan skriva en rad här.

  • jas65 17 maj 2008

    Kolla in ett mina recept på barbequesås.
    Barbequesås

    Jag brukar göra en grund till olika marinadergenom att koka köttben som jag gör en buljong av med hjälp av soppgrönsaker och olika kryddalternativ som perskilja, grillkrydda, annanas, tamarin,peppar, chiliepeppar, soya.

    Av dessa grunder så gör jag sedan olika smaker för glacera köttet efter grillningen.

    Tips: Man skall vara försiktig med använding av olja vid grillning, det gör bara så att lågorna slår upp i grillen och man bränner köttet.

    Bra att göra vid marinering av köttet istället för att använda olika flutande marinader är att göra rubs (kryddblandningar).

    Höfta mera när ni grillar :)

  • jas65 17 maj 2008

    Tzatsiki
    - 1 gurka
    - 1 liter mild naturell yoghurt (som ska rinna av genom kaffefilter)
    - 2 (eller tre) vitlöksklyftor
    - olivolja, ca 1 ½ tsk, gärna olivolja med citronsmak
    - citronpeppar efter behag
    - salt efter behag
    - en nypa socker
    - kaffefilter och sil
    Riv gurkan på grova sidan. Gurkan behöver inte skalas, bara sköljas. Salta på gurkan och låt den stå och safta ur medan du tar fram en sil och ett kaffefilter. I silen lägger du kaffefiltret och i detta häller du så mycket yoghurt som får plats. Låt yoghurten stå och droppa av i 10 minuter, eller mer om du har tid. Ju längre tid, desto krämigare. OBS! står yoghurten för länge blir det färskost...

    Gör likadant med all yoghurt du har kvar. Krama ur gurkan, och släng gurkvattnet. Den urkramade gurkan lägger du i en fin skål, häller på den avrunna yougurten, pressar ner vitlöksklyftorna, pepprar, saltar, ringlar över olivolja, och lite socker (för den runda smakens skull), blandar och serverar till grillat. Blir det något över, lucky you, såsen blir bättre ju längre den får stå och "dra". Smaklig spis!

    Smarrig fetaostsås:

    - 100 g fetaost
    - 2 dl matlagningsyoghurt (eller turk/grek)
    - salt o peppar
    - basilika
    Gott till både grillat o till salladen! Smula fetaosten o blanda med yoghurten. Tillsätt kryddorna efter smak, låt stå en stund i kylen innan servering.

    Tips är att om att ovanstående sås även är smaskig med aningen vitlök. Lägg också gärna några timjankvistar och en svart oliv ovanpå såsen före servering.

    Vitlökssås med honung
    - 2-3 dl Turkisk yoghurt
    - 1-2 vitlöksklyftor
    - salt & peppar efter behag
    - 2 msk flytande honung

    Grillsås med rödlök och soltorkade tomater
    - 1 burk Turkisk yoghurt
    - 1-2 fint hackade rödlökar
    - hackade soltorkade tomater i basilikaolja
    - salt och peppar
    Rör ihop allt och salta, låt stå under natten och njut dagen efter!

    Grillsås med yoghurt och mangochutney:

    2 dl Turkisk yoghurt blandas med ca 4 msk mangochutney. Pressa en liten vitlöksklyfta och blanda i. Riv skalet av en lime och blanda ner tillsammans med saften från hela limen. Smaka av med salt och peppar och ev mer mangochutney för sötmans skull. Passar mkt bra till färskpotatis och grillat. En sås som mina barn gillar, ta inte för mkt vitlök då det kan bli väl starkt. Barnen gillar det sötsura.

    Crème Fraiche:

    Grillsås med lime, honung och vitlök
    - 3 dl crème fraiche
    - 1 pressad lime, samt rivet skal
    - 3 tsk flytande honumg
    - 1 pressad vitlöksklyfta
    - salt och peppar


    Grillsås med mango chutney:

    - 1 brk creme fraiche
    - 2-4 matskedar mango chutney
    - 1 pressad vitlöksklyfta
    - lite salt.
    Rör i hop - smaskens! Passar till klyftpotatis, pommes frites, grillat kött och kyckling.

    Grillsås med senap:

    - 2dl crème fraiche
    - 2 msk majonnäs
    - 1/2 msk skånsk senap
    - 1 msk chilisås
    - 1 msk finhackad scharlottenlök (eller gul lök)
    - 1 msk finhackad kapris/saltgurka.
    Blanda allt och smaka av med salt o peppar!

    Busenkel favorit:

    Blanda creme fraiche, mango chutney, curry och lite salt. Blanda sedan ner skivad banan och salta jordnotter. Lat sta en liten stund i kylen innan den serveras! Den ar OSLAGBAR!

    Vitlökssås 1:

    - 2 dl crème fraiche
    - 2 msk majonnäs
    - 4-5 krossade vitlöks klyftor
    Krydda med aromat, italiensk salladskrydda och lite paprika pulver allt efter egen smak. Den blir supergod!

    Vitlökssås 2:

    - Lätt crème fraiche
    - Färsk basilika efter smak (hackad)
    - Vitlökspulver, salt och nymald svart peppar
    Min bästa grillsås går att använda året runt. Även som sås till bakpotatis.

    Vitlökssås 3:

    -1 st burk crème fraiche
    - 2 st vitlöksklyftor
    - lite salt
    - 1 1/2 tsk socker (eller efter smak)
    Pressa vitlök och blanda i övriga ingredienser. Gott till allt, även bakad potatis.

    Kall sås som passar till allt:

    - 1 burk crème fraiche
    - 1 burk keso
    - 1 burk majs
    - 1 stor hackad röd lök
    Vitlök , svartpeppar och salt efter tycke och smak!

    Grillsås med fetaost:

    - 2 dl crème Fraiche
    - 1 rödlök
    - 1 paket fetaost
    Finhacka löken. Smula osten. Blanda med Crème Fraiche. Smaka av med salt och peppar. Den som vill pressar i vitlök. Passar bäst till grillat kött!

    Tips:
    Man kan mixa ovanstående sås till en slät sås, och tillsätta 1-2 pressade vitlöksklyftor. Passar till allt. Sås till kött, fisk, kyckling. Dipp till grönsaker och chips. Sägs även vara jättegott att doppa baguette i.

    Lingonsås till fisk:

    - Creme fraiche
    - Rårörda lingon (går bra med lingonsylt)
    - Vitlök
    - salt o peppar
    Rör i hop och smaka av med pressad vitlök, salt o peppar. Till fisk är denna sås helt oslagbar. Brukar grilla laxhelsida med pressad potatis till. Passar utmärkt till detta.

    Thaisås:
    - 1 dl thaisås
    - 3 dl crème fraiche (el turkisk yoghurt)
    Mängden av thaisåsen kan man prova sig fram till beroende på vad barnen å de vuxna tycker om i styrka.

    Soltorkade tomater:
    - En burk crème fraiche.
    - 5 st. soltorkade tomater i olja - hackas.
    - Sallads krydda och lite peppar.
    Blanda allt. Superenkelt och jättegott, kall sås till grillat!!

    Gräddfil:

    Gräddfil med fetaost
    Mixa i fetaost i gräddfilen. Lite vitlök, ev hackad rödlök och lite salt. När mina barn ska äta den brukar jag skippa rödlöken, den är inte så poppis i vår familj...

    Gräddfil med stenbitsrom
    Åter igen gräddfil, fast denna gång med stenbitsrom och hackad rödlök. MUMS!

    Gräddfil med vitlök och chili
    - 3 dl gräddfil
    - 2-3 vitlöksklyftor ( pressade)
    - 1 liten skvätt chilisås
    - Lite socker och lite salt
    - Lite dragon
    Rör ihopa! MUMS!

    Varma såser:

    Tomatsås med paprika och chili:

    - 2 paprikor
    - 2 lökar
    - 1/5 chili
    - 2 vitlöksklyftor
    - 1 burk krossade tomater.
    Grovhacka allt, utom tomatkrossen..;) Lägg allt i en kastrull, låt koka upp och sen puttra i 10 minuter. Salta lite. Mixa sedan ihop det så det blir en sås. Vill man ha mindre styrka i smaken, tar man mindre bit chili. Går även att lägga i lite basilika.

    Varm crème fraiche med smak:
    Värm en burk Creme Fraiche, smula i en buljongtärning (kött) och smält i en burk Cantadou vitlök... Serveras varm, klart! Enkelt och gott!

    Sötstark grillsås:

    - 3-4 msk finhackad lök
    - 4 finhackade vitlöksklyftor
    - olivolja
    - 1 tsk smulad rosmarin
    - 1 tsk salvia
    - 1/2 tsk timjan
    - 2 msk tomatpuré
    - 1/2 dl sherry
    - 1/2 dl sirap/socker/sötningsmedel
    - 1/2 grönsaksbuljongtärning
    - 1 burk krossade tomater
    - 1 tsk salt
    - 1-1 1/2 tsk sambal oelek
    Fräs lök, vitlök och de torra kryddorna i lite olja utan att de får färg. Låt tomatpurén fräsa med ett ögonblick på slutet. Tillsätt sherry, sirap, smulad buljongtärning och tomater. Låt såsen koka sakta 8-10 minuter. Smaka av med salt och sambal.

    Gör gärna dubbel sats när man ändå är igång. Kan ätas både varm och kall. Skulle det bli över kan man slänga i lite paprika, svamp och lite rökt skinka och servera som pastasås.

    Grillsås med ketchup:

    - 1dl rapsolja (eller annan matolja)
    - 50g margarin (eller smör)
    - 3/4 dl ketchup
    - några stänk soja
    - (ev en matsked senap)
    Lägg allt i en kastrull och koka kraftigt under några minuter, rör om då och då.....klart. Denna sås kan verka lite onyttig och konstig, men är fantastisk till grillat.

    Grillsås med ketchup 2:

    Smält smör eller margarin ha i lika stor mängd ketchup som smör, låt koka ihop, tillsätt en aning cayennpeppar eller efter smak. Server såsen varm till varmt eller kallt kött.

    Varm sås med brieost:
    Jättegod grillsås blir det av creme fraiche, japansk soja och brieost (ta bort kanten...)! Värm och smält ihop - helt ljuvligt!!!!
    a73h

    Övrigt:

    Chili-aioli:

    - 1 dl Cremefraiche
    - 50 ml Chilisås (Thaisås)
    - 1 dl Majonäs
    - 1 halv kinesisk pressad vitlök
    Perfekt god aioli till grillat!!!

    Senaps-aioli:

    - 4 äggulor
    - 3 tsk mild senap
    vispas med elvisp.
    Häll med tunn stråle i
    - 2 dl rapsolja
    och vispa samtidigt kraftigt med elvispen.
    smaksätt med
    - 2 vitlöksklyftor
    - 3 msk vit balsamico
    - salt och peppar

    Grillsås till kyckling:

    - 1 dl olja
    - 2 msk soya
    - 1 dl tomatpure eller ketchup
    - 2 msk finhackad gul lök
    - 2-3 krm cayennpeppar
    Blanda ingredienserna och låt stå i kylen. Gott till kyckling.

    Kryddig röra:

    - 250g keso (naturell)
    - 1-2 pressade vitlöksklyftor
    - 1-2 krm cayennpeppar
    - 2 tsk malen ingefära
    - 2 msk chilisås
    Blanda ingredienserna och låt stå en stund, gott till grillat kött, både fläsk och kyckling

    God grillsås med filmjölk och majs:
    - filmjölk
    - majskorn
    - vitlök
    Ta filmjölk så mycket som känns lagom, ladda ner en burk med majs, så mycket som känns rätt. Pressa ner vitlök efter behag. Salta och smaka av. Vill du ha syrligt ta mindre salt å vill du ha ha lite saltare, ja ta då lite mer salt. Denna sås fungerar till allt grillat o stekt. Mmmmm.

    Röd pesto:

    - 1/2 påse sötmandel
    - 1 vitlöksklyfta
    - 1 burk soltorkade tomater
    - 1/2 dl finriven parmesanost
    - 1/2 dl olivolja
    Kör mandel och vitlök i matberedare så att det blir finfördelat. Häll sedan ned tomaterna + oljan som finns i burken. Häll sedan ned olivoljan efter hand och till sist osten. Om man vill ha den lite mildare kan man blanda i lite gräddfil eller creme fraiche.

    Annorlunda grillsås med Aubergine:

    - 1 aubergine
    - 1 msk majonnäs
    - 1-2 pressade vitlöksklyftor
    - salt och ev peppar
    Skär 3 ytliga snitt i auberginen och lägg in den på galler i ugnen ca 200°C i ca 30 minuter. Auberginen ska vara alldeles mjuk när du tar ut den. Låt svalna något och skär sedan upp den och ta ut aubergineköttet med sked på en tallrik. Mosa sedan "köttet" med gaffel likt som du mosar en banan. Häll över moset i en skål och blanda i en matsked majonnäs och pressad vitlök. Smaka av med salt och peppar. Hur gott som helst!!! Funkar till allt grillat både för ung och gammal.


    Grillsås med äpple och curry:

    - 2 dl crème fraiche lätt
    - 2 dl gräddfil
    - 3 msk majonnäs
    - 1 hackat äpple
    - curry efter smak (2-3 tsk)
    - cayennepeppar
    - 1 dl hackade jordnötter
    - 2 msk socker
    Rör ihop och ställ kallt. Jättegod till grillat, men se upp för nötallergiker!

    Enkel grillsås:

    2 dl cremefraiche,
    2 dl gräddfil
    1 dl majonäs
    3 vitlöksklyftor
    salt, peppar och cayenne
    2 msk persilja finklippt, går bra även med frusen.
    Röres ihop. Ställ kallt. Kanongod till grillat.

    Sweet and sour med kokosflingor:
    Rör ihop sweet and sour sås med kokosflingor. Jo, det är jättegott till kyckling!
    Jag kopierade lite mera recept som kanske kan passa.

  • farmoringer 17 maj 2008

    jas65 har du alla dessa recept på din sida??

  • zudette 17 maj 2008

    Skrivet av redd den 17 maj 2008

    Jag har två egna varianter.

    1. Olja, soja, salt, peppar
    2. Olja, soja, salt, rosmarin (har lagt till recept)

    Men jag börjar tröttna på dessa två och skulle vilja slippa köpa onytta alternativ.

    Men jag är övertygad om att det finns massa recept ute i stugorna med alla möjliga och omöjliga kryddor i. Så kan ni inte ta och skapa lite recept med era egna oljor och sedan skriva en rad här.


    Var det grilloljor/marinader/glaze du ville ha eller olika såser/tillbehör, eller ?????

  • monac 17 maj 2008

    tar rapsolja(tål hög temp.) japansk soya,balsam vinäger,vitlök & citronpeppar ev lite råsocker.Några stänk tabasco.
    svårare behöver det inte vara:D enligt min mening.
    Inget vidare grill väder idag i den här delen av landet,...suck!

  • The_mama97mia 17 maj 2008

    "Goda grillsåser och annat gott tillbehör"
    finns en tråd som heter där minns jag att vi skrivit mängder av marinader, oljor o såser. Kolla vet ja!

  • redd 17 maj 2008

    Skrivet av mama97mia den 17 maj 2008

    "Goda grillsåser och annat gott tillbehör"
    finns en tråd som heter där minns jag att vi skrivit mängder av marinader, oljor o såser. Kolla vet ja!


    Hittar inte tråden? Skulle du kunna lägga in en länk?

  • redd 17 maj 2008

    Skrivet av jas65 den 17 maj 2008


    Du har inte lust att lägga upp recepten som recept? Vissa av dom verkar riktigt bra och skulle vara trevliga att kunna spara i kokboken..

    P.s.
    Tsatzikin i börjarn gör jag redan en likadan men istället för 1l avrunnen yogurt använder jag 0,5l turkisk.
    D.s

  • The_mama97mia 19 maj 2008

    http://www.matklubben.se/matprat/sommarmat_och_grilldax_26/goda_grillsaaser_och_annat_gott_tillbehoer_3826.html?offset=1

    Gå in på Forum för sommarmat o grilldax annars

  • majamia 21 maj 2008

    Här kommer våra favoriter! (L) Håll tillgodo :D

    Grillmarinad

    Jim Beam marinad

  • Philip 29 maj 2008

    Spare ribs marinerar jag i:

    Matolja
    Soja
    Honung
    Krossas vitlök
    Svart peppar
    Paprika pulver

    Rör ihop och låt revbenen marinera ett par timmar.
    använd även marinaden som "glace" under slutet av grillningen


    Hälnsningar
    Philp

  • SEAbjrpn 29 maj 2008

    Skrivet av majamia den 21 maj 2008

    Här kommer våra favoriter! (L) Håll tillgodo :D

    Grillmarinad

    Jim Beam marinad

  • marwis 29 maj 2008

    Blandar rapsolja, soja, sweetchilisås, riven vitlök, honung. Ibland har jag i lite balsamvinäger för syranns skull. Det funkar med citron också. Är det vanlig honung smälter jag den i micron innan jag blandar den med de övriga ingredienserna. Propotionerna varierar nog från gång till gång. Man får prova sig fram!

  • marwis 29 maj 2008

    Glömde att få med att jag har i dragon ibland också:D

  • MalinJ 30 maj 2008

    Man kan ju även använda sig av halvfärdiga i form av kryddor som man tillsätter olja till. Borgeby kryddgård utanför Lund har ett väldigt brett sortiment. Brukar stå på marknader och sälja, annars kan man gå in på http://borgebykryddgard.jetshop.se/ och handla online.
    Rekomenderar varmt "Grillkrydda rök" och tillsätt olivolja och marinera med detta om man vill ha en mild och rökig smak.

  • Ullis1 30 maj 2008

    Oh, här var det mycket bra tips! :) Tackar tackar! :D

  • Rotmos 30 maj 2008

    Prova en bas med Mrs Balls Chutney och blanda med andra indredienser som du tycker om.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.