Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Västerbottensost till värdfamilj

  • thewhy 11 september 2009

    Har gett en västerbottensost till min engelska värdfamilj och nu vill de gärna ha tips på hur/till vad de ska använda den. Tyvärr vet jag inte själv hur jag ska använda den.

    Vad är ert bästa recept med västerbottensost?
    Eller är västerbottensost allra godast på en vanlig macka??
    Snälla, kan jag få enkla, goda tips!?!

  • Erajscha 11 september 2009

    Västerbottenpaj - (quiche)

    Eller använda den i cheese pasties kanske...

  • Mistys 11 september 2009

    Självklart kan man göra Västerbottenost paj, många recept finns här på MK men jag själv tycker att den är godast på macka eller kex. På en ostbricka ihop med andra ostar och kex. Vill man är det jättegott med en liten klick fikonmarmelad till. Det salta och det söta bryter fint ihop.

  • Shoutoutloud 11 september 2009

    jag tycker den är god i paj eller på ljusugnsbröd. nån god marmelad passar bra till. på scones kanske?det äter dem väl mycket i England?

  • zudette 11 september 2009

    Den är god att använda i nästan all matlagning där ost används - Det sägs att den liknar typ parmesanosten - jag vet inte.....??? (jag äter faktiskt inte ost, förutom i mat där den är smält, TROTS att jag faktiskt är uppvuxen nära Västerbottensostens hemort - men det är ju en helt annan historia.....).

    Ett tips kan vara att kolla på Västerbottensostens hemsida - där finns det många tips och recept.... Äh, jag lägger in länken direkt!

    http://www.vasterbottensost.com/

    PS: där finns dessutom en liten berättelse om ostens tillkomst översatt till engelska - det kan ju vara kul att visa! Tyvärr är inte recepten översatta....

  • Majainorr 11 september 2009

    Här kommer ett tips, har just lagt in receptet
    Inbakad Västerbottensost

  • Disen 11 september 2009

    Ett tips från mig!:D
    Västerbottenpaj med bacon

  • jimboz 11 september 2009

    På Kex är smarrigt !

  • Erajscha 24 september 2009

    Ost på macka äter de ju inte som vi och scones i England serveras med clotted cream och sylt, det är med andra ord ingen vardagsmat.

    jimboz förslag var inte dumt, "on crackers" skulle jag också föreslå, och glöm inte att ge dem en osthyvel också!

    /fd fru till en engelsman

  • svengelsk 24 september 2009

    Vilket bra presentval! Njut den med kex och ett glas vin. Använd vanlig cheddar i matlagningen.

  • kiafia 25 september 2009

    Lägg i skivor på filead lax, rulla och ställ på högkant i ugn. Gör en god vitvinssås med riven västerbottenost i, häll över och gratinera i ugn. Serveras m pressad potatis och värmda gröna bönor! MUMS

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.