Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vardagsinspiration

  • blekegreven 12 november 2011

    Hej alla ni kunniga, kreativa och matglada matklubbare där ute.

    Den senaste tiden har jag varit så fruktansvärt oinspirerad i köket, allt jag gör känns trist och det dyker inte upp några nya ideér. Detta är (tror jag) en åkomma som många här lider av emellanåt.

    Detta är alltså tänkt som en tråd där man kan be om lite nya tipps och inspiration för sitt eget kök, och där vi kan dela med oss av våra älskade vardagsfavoriter.

    Så kära matklubbare, vilka är era säkra kort? Vad tar ni till när ni inte kommer på, eller orkar med, något annat? Eller när ni vill muntra upp er lite?

  • 123Linnea 12 november 2011

    Jag brukar göra något i denna stilen när man känner att man inte har lust å skala potatis, inte koka ris och inte äta pasta IGEN!

    Kebabrulle

  • blekegreven 12 november 2011

    Jag får väll rimligen vara först ut med att be om hjälp...

    Jag tar tacksamt emot alla mat-förslag, men då jag inte har en särskilt stor matbudget, och oftast lagar vegetariskt är sådana recept lite extra eftersökta.
    Sedan kan jag tillägga att jag älskar ''nostalgi-mat''. Allt från svenska klassiker till barndommens kanske lite mer udda minnen. Det är så roligt med mat som 'betyder något för någon'.

  • blekegreven 12 november 2011

    Skrivet av 123Linnea den 12 nov 2011

    Jag brukar göra något i denna stilen när man känner att man inte har lust å skala potatis, inte koka ris och inte äta pasta IGEN!

    Kebabrulle


    Kul och bra förslag, jag gick faktiskt själv i tankar på falaffel-rulle. men tänkte inte på att man ju kan göra själv...

    *känner hur inspirationen smyger sig på*

  • The_mama97mia 12 november 2011

    Håller med om att inspirationen ofta känns lite långt borta.
    Men jag är ingen fena på vego rätter, har en paj som heter "Quiche Lorraine" som är veg, som kanske kan vara nåt, vänta ska jag hitta nummer och länk...

  • The_mama97mia 12 november 2011

    Quiche Lorraine med champinjoner
    denna är oväntat god!

  • farmoringer 12 november 2011

    Jag har också ofta total idetorka men då sitter jag här på MK och klickar mig runt och hittar snart lite här och där...
    Tittar ofta på lilla rutan uppe till vänster om snabba, populära och smala rätter...
    Jag är också jätte tacksam för de som skriver matsedel för där kan man också hitta en hel del. Även på " Vad blir det till middag" och " Sist provat recept"

  • blekegreven 13 november 2011

    Åh, Den pajen ska jag absolut prova. Älskar kombon av tomat och champinjoner {drool}. Jag brukar ha det i grytor, på pizza mm, men har aldrig provat det i paj med äggstanning innan. Kul.

    Mera!!! {clap}

  • Mistys 13 november 2011

    Kycklinggratäng med tacosmak och cashewnötter LCHF

    Detta gör jag när fantasin tryter. Med färdiggrillad kyckling när det är bråttom och med egna stekta kycklingfiléer annars. Min dotter gör detta med qournfileér (hon är vegetarian) blir lika gott.

  • Cassiopeya 13 november 2011

    Skrivet av farmoringer den 12 nov 2011

    Jag har också ofta total idetorka men då sitter jag här på MK och klickar mig runt och hittar snart lite här och där...
    Tittar ofta på lilla rutan uppe till vänster om snabba, populära och smala rätter...
    Jag är också jätte tacksam för de som skriver matsedel för där kan man också hitta en hel del. Även på " Vad blir det till middag" och " Sist provat recept"


    Dessa trådar gillar jag med (Y) Tack vare dem har jag kokboken full med recept jag har eller ska prova \o/

  • JennyV 14 november 2011

    Detta recept tar jag till när fantasin tryter, har alltid dessa ingredienser hemma och denna soppan är supergod!! Barnen är tokiga i den!
    Varm Mojito

  • JennyV 14 november 2011

    HA HA HA , kunde inte bli mer fel {beauty}
    Torsdagssoppa

  • Kakan1986 14 november 2011

    :DD det blev VERKLIGEN fel men oj vad kul... Barnen är tokiga i den också... :D

    Smart tråd, när jag inte har lust eller inspiration blir det lätt pasta, typ spagetti o köttfärssås. Vilket sambo blir överlycklig för, han älskar det.
    Annars blir det lätt taco.

  • littlejohn 14 november 2011

    Det är bra att alltid ha krossade tomater hemma. Ibland grovriver jag morötter och blandar i, det får ersätta köttfärsen till pastan. Det går jättebra att blanda i purjo och champinjoner, kan användas till mycket.

  • MosterNettan 14 november 2011

    Skrivet av farmoringer den 12 nov 2011

    Jag har också ofta total idetorka men då sitter jag här på MK och klickar mig runt och hittar snart lite här och där...
    Tittar ofta på lilla rutan uppe till vänster om snabba, populära och smala rätter...
    Jag är också jätte tacksam för de som skriver matsedel för där kan man också hitta en hel del. Även på " Vad blir det till middag" och " Sist provat recept"


    Så gör jag också. Har visserligen aldrig kollat någons matsedel, det tipset tackar jag för.

    Det som jag gör oftast när fantasin tryter, är köttfärssås och pasta. Det går att variera också, ibland är det standard men beroende på vad som finns i kylen kan det halka närapå vadsomhelst. Paprika, champinjoner, rökt fläsk mm. En par iskuber rött vin slinker också i.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.