Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarisk huvudrätt till trerätters

  • lollol 24 januari 2012

    Hej! Jag och mina vänner brukar ha knytis-trerätters, då vi alla tar med oss en rätt som är ny och obeprövad. Denna gång har vi fått en ny medlem som är en sorts vegetarian, hon tycker att kött är motbjudande att äta men kan sträcka sig till att äta kyckling.. Det råkar också vara min och pojkvännens tur att vara värdar och då också bjuda på huvudrätt.

    Problemet är att vi är ena riktiga köttätare, och sällar lagar mat utan något dött i sig. Alla vegetarianer eller vetare är välkomna med förslag på vad som helst som är väldigt gott men samtidigt lite finare än till exempel en linsgryta, gärna lite matkonst.

    Tack på förhand!

  • alindalinda 24 januari 2012

    tipsar ännu en gång om http://veganvrakrecept.blogspot.com/
    OTROLIGT fin inspiration. god mat!

    även http://www.nadjaskitchen.se/ har fina vegomaträtter. jag är stammis på dessa bloggar, för inspiration mm.

    italienska, grekiska och libanesiska köken har ju f.ö många goda och vegetariska alternativ!

  • alindalinda 24 januari 2012

    eller enkelhetens "bara": Vegetarisk lasagne med spenat och fetaost

  • kaffekvinnan 25 januari 2012

    Mitt tips är Quornfile!
    Vegetarianernas iställetför kött och kyckling och är neutral i smaken så att det går att krydda och marinera efter önskemål. Dessutom smidigt om man inte vill göra hela kalaset vegetariskt. Bara tillreda filén på samma sätt som köttet och ha samma tillbehör.

  • gimmiahug 25 januari 2012

    Som alindalindas förslag brukar pasta bli oerhört uppskattat, och ingen saknar kött av nån anledning! Gjorde en gång nån ostfylld ravioli med grönsaks- och linssås som var ett Gordon Ramsay-recept som folk älskade, har det inte på hand men det går säkert att googla fram! Annars kanske en dim sum-kväll med quorn där det behövs färs?

  • sannaphilipsson 26 januari 2012

    Ok laga inte kyckling till vegetarianen, jag tror verkligen denne skulle uppskatta att ni la en liten tanke bakom maten :)

    Jag är själv vegetarian, kan ju säga att om du skall använda dig av quorn tänk på att du måste krydda det mer än kött och att det suger åt sig väldigt mycket väska! Prova marinera i olja, vin, vitlök, gurkmeja (för färgen), provencalska örter, chili och citron... Låt ligga åtminstone 4 timmar...

    Jag skulle rekomendera att du gör feta ostfyllda quornfileer till vegetarianen och samma fast med kyckling till köttätarna, servera detta till en härlig pastasås på grön pesto, grädde, vitt vin och massa grönsaker (paprika, lök, champinjoner, zuccini) toppa med valnötter och servera en enkel sallad med ruccola till. Tagliateller är super att använda. Det kan inte bli fel.

    Fetaostkrän, creme fraishe, fetaost (garants är super bra), provencalska örter och soltorkade tomater... Dela quornfilerna på mitten och bred på fetaostkrämen och lägg på locket, stek i ugnen ca 30 min. I kyckling fileerna skär du skåror som du fyller med fetakrämen och sätt sedan tandpetare för att hålla ihop dem.

    Jag serverade detta på nyårsafton och det blev evrkligen en succé! Lycka till!

  • Erajscha 26 januari 2012

    Jag skulle förslå nötstek, alltså en slags köttfärslimpa på nötter.

    http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/516622

    Det är mina veggokompisars finrätt till jul (och lite jobb med att fixa så det blir inte så ofta) och sen skulle jag servera vitlöksbrässerade morötter, wokad squash, frästa sockerärtor och en grönsallad med granatäpple i till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.