Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetariskt i jul

  • maman 14 december 2009

    Hjälp!
    :o
    Har en vegetarian i familjen den här julen, vill jättegärna servera henne ungefär detsamma som vi andra äter men vegetariskt då.
    Har en idé om att göra en skinka av rotselleri, någon som prövat det, eller något liknande?
    Köttbullar,prinskorvar, alternativ till färdiga?
    Jansson, kan man få smak på den utan ansjovis?
    Leverpastejliknande utan lever?

    Jag tar emot alla tips med tacksamhet:D

  • Erajscha 14 december 2009

    Jansson kan man smaksätta med tartex, ett klassisk veggopålägg på tub.

    Köttbullar kanske du kan göra på quornfärs eller så kanske falafelbullar kan ersätta?

    Quornbullar
    falafel ugnsstekta

    Korv är nog svårt att göra egen vegetarisk, och den köpta brukar inte vara någon höjdare heller...


    Jag brukar göra en morots- och champinjonpaté, det är ett schysst tillbehör. Sist bytte jag ut persiljan mot en matsked oregano, blev mycket gott!
    Morots- och champinjonpaté

  • Varg218 14 december 2009

    Bästa ersättningen för julskinka jag hittat är griljerad quornfilé. Det finns flera olika recept, bara att söka och hitta ett som passar.
    Vi gjorde griljerad kålrot ett år - det var många som hade tipsat om det, som sa att det smakade jättelikt julskinka! Yes! tänkte jag... men ack. Det smakade kålrot, kålrot och bara kålrot (med lite senap). Väldigt trist.

    Vegetarisk jansson är för övrigt väldigt gott.
    Sill kan man göra av squash och aubergine - jättelyckat och likt!

  • smeand 14 december 2009

    Vill hon verkligen ha mat som smakar som den "vanliga julmaten"? Fråga personen vad hon gillar att äta och leta sedan upp recept på. Att göra vegobullar/biffar på baljäxter och grönsakspatéer är annars bra. Sedan finns det ju många inslag i julbordet som redan är vegetariska som hon säkert kan äta av; rödbetsallad, kålrotslåda, långkål, rödkål, brunkål. Äter hon ägg kan du göra en omelette med tex svamp.

    Grönkålsgratäng

    Hemmagjord rödbetssallad

  • egonsolo 14 december 2009

    - långkål är nämnt. Väldigt gott, uppskattas mycket av småfolket. Sök på Recept Halländsk långkål.
    Godast om du har skinkspad. Finns ju att köpa om man inte har eget genom skinkkokningen.
    För icke vegetarianen är små prinskorvar läckert till, och även till skinkan och syltan m.m. förstås.

  • Varg218 14 december 2009

    Skrivet av egonsolo den 14 dec 2009

    - långkål är nämnt. Väldigt gott, uppskattas mycket av småfolket. Sök på Recept Halländsk långkål.
    Godast om du har skinkspad. Finns ju att köpa om man inte har eget genom skinkkokningen.


    Öh? Du menar väl inte att vegetarianen skall äta nåt gjort med skinkspad?!

  • smeand 14 december 2009

    Man kan koka grönkålen i saltat vatten bara eller grönsaksbuljong, även om det förstås är godast med skinkspad:)

  • Nilla5 16 december 2009

    Jag har en av sönerna som är vegetarian. Brukar göra Janssons Frestelse med följande ingredienser:
    10 potatisar, mjölig sort
    2 gula lökar
    1 msk rapsolja
    5 dl matlagningsgrädde
    2 tsk kryddpeppar
    1 tsk torkad,mald ingefära
    1 tsk malda nejlikor
    1 msk salt
    1 msk socker
    4 msk ströbröd
    Den brukar även icke-vegetarianer tycka är god.

  • Mistys 16 december 2009

    Sök på www.vegomums.se där finns bra tips. Tog många recept där förra året. Hade senapsgriljerad qournfile, senapssill på aubergine, broccoligratäng, sparriscrépes, matvetesallad, äggstanning med champinjonstuvning, janssonsfrestelse med tartex, färdigköpta köttbullar, coctailkorv, avocado med tångkaviar och samosas. Allt var väldigt uppskattat. Lycka till!

  • maman 16 december 2009

    Skrivet av Misty09 den 16 dec 2009

    Sök på www.vegomums.se där finns bra tips. Tog många recept där förra året. Hade senapsgriljerad qournfile, senapssill på aubergine, broccoligratäng, sparriscrépes, matvetesallad, äggstanning med champinjonstuvning, janssonsfrestelse med tartex, färdigköpta köttbullar, coctailkorv, avocado med tångkaviar och samosas. Allt var väldigt uppskattat. Lycka till!


    Tack,tack det verkar som en lysande idé

  • maman 16 december 2009

    Skrivet av nilla5 den 16 dec 2009

    Jag har en av sönerna som är vegetarian. Brukar göra Janssons Frestelse med följande ingredienser:
    10 potatisar, mjölig sort
    2 gula lökar
    1 msk rapsolja
    5 dl matlagningsgrädde
    2 tsk kryddpeppar
    1 tsk torkad,mald ingefära
    1 tsk malda nejlikor
    1 msk salt
    1 msk socker
    4 msk ströbröd
    Den brukar även icke-vegetarianer tycka är god.


    Låter riktigt intressant! Ska absolut prova, är inte själv jätteförtjust i Jansson, men får ju böja mig för den allmänna meningen(Y)

  • maman 16 december 2009

    Skrivet av Erajscha den 14 dec 2009

    Jansson kan man smaksätta med tartex, ett klassisk veggopålägg på tub.

    Köttbullar kanske du kan göra på quornfärs eller så kanske falafelbullar kan ersätta?

    Quornbullar
    falafel ugnsstekta

    Korv är nog svårt att göra egen vegetarisk, och den köpta brukar inte vara någon höjdare heller...


    Jag brukar göra en morots- och champinjonpaté, det är ett schysst tillbehör. Sist bytte jag ut persiljan mot en matsked oregano, blev mycket gott!
    Morots- och champinjonpaté

    Patén verkar som något riktigt gott som kan passa fler, tack

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.