Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegomat

  • Cupcakemakerskan 15 november 2011

    Är det någon som har ett bra recept på vegomat? Har idetorka.:(

  • Amika 15 november 2011

    Vegan eller lakto-ovo vegeterian? :)
    Jag var lakto-ovo, så mjölk och äggprodukter var helt ok för mig.
    Jag gjorde ofta kesoröra på en stor burk keso, ca 5cm finhackad purjolök, 2-4 msk fryst dill och 2-3 rågade matskedar mjukost. Låter kanske inte så jättegott, men tro mig, smakerna gifter sig underbart tillsammans. Jag är inget fan av varken mjukost eller keso annars, men det här är supergott. :) Det går att använda som röra på smörgås, till bakpotatis eller som fyllning i avocadohalvor. Hur gott som helst. :)
    Vegetarisk lasagne, nudelwok med cashewnötter där man i slutet rör ner en "sås" gjord på 2 msk soya och 4 msk ketchup är också jättegott. Rör om så att "såsen" täcker allt.
    Vegetariska enchilladas med quorn fyllning är också gott. Är man inte vegan så kan man ha i några msk philadelphia ost med smak av svartpeppar och salladslök i den röran... Mums! :)
    Krydda och stek på quornfile och baka in den i filodeg eller smördeg och baka den i ugn. Ät med en god tomatsalsa och klyftpotatisar.
    Falafel, finns jättegott recept bland mina recept. Den blir inte så där torr som jag upplever att färdigköpt falafel är, utan så där krämig och god inuti.
    Ris och quornfärs fylld paprika med täcke av senap och mjukost.
    Vill du ha mer? :)
    Jag var vegeterian i 8 år och äter fortfarande gärna vegetarisk mat. Så jag har ganska många förslag. :)

    Hoppas du hittar något du gillar!
    Mvh
    Jonna

  • Cupcakemakerskan 15 november 2011

    Skrivet av Amika den 15 nov 2011

    Vegan eller lakto-ovo vegeterian? :)
    Jag var lakto-ovo, så mjölk och äggprodukter var helt ok för mig.
    Jag gjorde ofta kesoröra på en stor burk keso, ca 5cm finhackad purjolök, 2-4 msk fryst dill och 2-3 rågade matskedar mjukost. Låter kanske inte så jättegott, men tro mig, smakerna gifter sig underbart tillsammans. Jag är inget fan av varken mjukost eller keso annars, men det här är supergott. :) Det går att använda som röra på smörgås, till bakpotatis eller som fyllning i avocadohalvor. Hur gott som helst. :)
    Vegetarisk lasagne, nudelwok med cashewnötter där man i slutet rör ner en "sås" gjord på 2 msk soya och 4 msk ketchup är också jättegott. Rör om så att "såsen" täcker allt.
    Vegetariska enchilladas med quorn fyllning är också gott. Är man inte vegan så kan man ha i några msk philadelphia ost med smak av svartpeppar och salladslök i den röran... Mums! :)
    Krydda och stek på quornfile och baka in den i filodeg eller smördeg och baka den i ugn. Ät med en god tomatsalsa och klyftpotatisar.
    Falafel, finns jättegott recept bland mina recept. Den blir inte så där torr som jag upplever att färdigköpt falafel är, utan så där krämig och god inuti.
    Ris och quornfärs fylld paprika med täcke av senap och mjukost.
    Vill du ha mer? :)
    Jag var vegeterian i 8 år och äter fortfarande gärna vegetarisk mat. Så jag har ganska många förslag. :)

    Hoppas du hittar något du gillar!
    Mvh
    Jonna


    Åhh vad underbart^^ jag är endast vegetarian så mejeriprodukter är ok. Mycket bra recept ska prova några av dessa. Tipset med quornfile ska jag nog prova när jag kommer hem tack så mycket.

    Gärna ännu mer förslag.
    Mvh
    Elinor

  • methoxetamine 15 november 2011

    Experimentera ihop en thailiknande gryta!
    Brukar jag göra.
    Stek quornbitar och grönsaker tillsammans, krydda litegrann.
    Häll i en halv burk kokosmjölk, lite sweet chilisås, soja, mango chutney, piripiri, tabasco, curry, kanel, vaniljsocker och bara alla kryddor man hittar, ungefär.
    Riktigt gott och går att variera mycket också :)

  • alindalinda 16 november 2011

    gå in på http://veganvrakrecept.blogspot.com/ !!!

  • Amika 16 november 2011

    Du kan göra de flesta av de recept jag har till vegetariska. Det är bara att byta ut kyckling och kött mot quorn och hönsbuljong mot grönsaksbuljong m.m. :)

  • Cupcakemakerskan 16 november 2011

    Tack för alla underbara förslag^^
    Kommer uppdatera mig om era tips.
    Blir egengjorda vegetariska korvar idag får se
    om jag lyckas;)
    Mvh

  • iamjoss 16 november 2011

    Kolla detta- det har blivit väldigt gott de gångerna jag gjort det :)

    http://www.matklubben.se/matklubben/iamjoss/kokbok/?id=6432837&recipeid=91482

  • Cupcakemakerskan 16 november 2011

    Skrivet av iamjoss den 16 nov 2011

    Kolla detta- det har blivit väldigt gott de gångerna jag gjort det :)

    http://www.matklubben.se/matklubben/iamjoss/kokbok/?id=6432837&recipeid=91482

    Sparat den nu tack så mycket;)

  • Mistys 16 november 2011

    Afrikansk kikärtsgryta

    Detta brukar min dotter göra. Kokt ris till. Jag är inte vegetarian men "tigger" gärna åt mig en portion när detta står på bordet;) Supergott!!

  • litenkatt 16 november 2011

    kesobiffar, svampcrepes, finns en massa goda soppor som är vegetariska, grekisk paj (med tomater, oliver, festaost eller vad man gillar), pizza, halloumiost i alla dess former, falafel, bakad potatis med fetaoströra pch sallad, veg. enchiladas.

  • Cupcakemakerskan 16 november 2011

    Skrivet av litenkatt den 16 nov 2011

    kesobiffar, svampcrepes, finns en massa goda soppor som är vegetariska, grekisk paj (med tomater, oliver, festaost eller vad man gillar), pizza, halloumiost i alla dess former, falafel, bakad potatis med fetaoströra pch sallad, veg. enchiladas.

    Vad bra^^
    måste jag prova alla de andra tipsen också.
    Tack så mycket:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.