Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitlök - dina bästa råd, tips och recept!

  • JennyV 7 december 2009

    Vet några som påstår att om man delar vitlöksklyftan och tar ut "skälken"" så luktar man mindre?? Vet inte om det funkar?! Persilja har man ju alltid hört ska ta bort vitlökslukten, även citron tror jag?!
    Vitlök i alla former (L) det är såååå gott!! Har faktiskt aldrig provat att ugnsbaka hela vitlökar.....

  • The_mama97mia 7 december 2009

    Skrivet av JennyV den 7 dec 2009

    Vet några som påstår att om man delar vitlöksklyftan och tar ut "skälken"" så luktar man mindre?? Vet inte om det funkar?! Persilja har man ju alltid hört ska ta bort vitlökslukten, även citron tror jag?!
    Vitlök i alla former (L) det är såååå gott!! Har faktiskt aldrig provat att ugnsbaka hela vitlökar.....


    Jag har också sett o hört att man ska ta bort den gröna innersta delen, gör så ibland om jag använder rå vitlök.
    Du ska absolut testa att baka hela vitlökar, men fegstarta med enstaka vitlöksklyftor. Jag gjorde nyss en plåt med köttbullar i ugn, lade med en vitlök delad i klyftor. Blir så gott. Och när vitlöken är bakad så smakar den mkt mildare, luktar inte alls lika mkt heller.
    (Y)

  • JennyV 7 december 2009

    Antar att skalet ska vara på vitlöken i ugnen och att man sen skalar den och äter den som den är eller???

  • segerwitch 7 december 2009

    :p Provade dessa bröd idag, de smakade guddomligt.(Y) ( Om man tycker om vitlök!)

    Vitlöksbröd från Spanien.

  • Petriz1 7 december 2009

    Brukar göra vitlökssoppa, koka massor med vitlöksklyftor i vatten och grädde, salt och peppra och mixa när klyftorna är mjuka, mmm så ljuvligt med en bit rostad bröd och ett glas rött.

  • bernit 7 december 2009

    Ugnsbakad färsk hel vitlök med smör - mmmmm...........:p

  • The_mama97mia 7 december 2009

    Skrivet av JennyV den 7 dec 2009

    Antar att skalet ska vara på vitlöken i ugnen och att man sen skalar den och äter den som den är eller???


    Ja du kan göra vilket som, det är enklast att köra den med skal o sen pilla ur det gottiga, men det går lika bra med selleri.... eller skalade hela klyftor då.

  • Darkanna 7 december 2009

    Jag vet en bra sås/röra man kan ha på macka, till chips/grönsaksdoppar-kvällen, salladsdressing, sås till mat osv.
    Bara smula ner fetaost efter smak i grekisk yoghurt eller creme fraiche, och pressad vitlök efter smak sen salt och liten skvätt olivolja, och njut!:)

  • Mellanbellan 7 december 2009

    Här kommer 3 recept jag brukar göra
    Vitlökschips
    Vitlöksmandel
    Finsk näsbränna

  • Amika 7 december 2009

    Riv vitlöksklyftor och lägg i en liten skål med en god olivolja och flingsalt. Bryt nybakt bröd i bitar, gärna grekiskt lantbröd, och doppa i härligheten... Hur gott som helst! :) Finns till och med speciella små skålar i keramik med ett litet "rivställe" på botten, där man river sönder vitlöksklyftorna. :)

    Sen kan man ju alltid ta klyftor av färsk vitlök (det är nog den godaste tycker jag), men det fungerar med vanlig vitlök med, och linda in dem i serranoskinka eller parmaskinka och sen steka dem i ugnen... Också jättegott. :)

  • redd 7 december 2009

    Ett annat tips som kan låta lite knäppt: men fungerar efter min erfarenhet...
    Eftersom ångorna är antiseptiska kan man med fördel dela en vitlök och ha en halva i näsan eller vid öroninflamation i örat.

    Nackdel som bör nämnas är att vitlök och alkohol som bryts ner luktar väldigt lika så det finns risk att bli tagen för alkis om man äter mycket vitlök.

  • Amika 7 december 2009

    Här är en sån "skål" jag pratade om. :)

    http://www.skansenbutiken.se/fullpost.asp?ArtID=1973&AvdID=51

    och en till

    http://www.artisanat.se/shop/?cat_id=25&head_id=20

  • MEEOW 8 december 2009

    Skrivet av Metalmaid den 29 sep 2009

    Själv har jag problem att äta rå vitlök men någonstans den passar bra är ju i pizzasallad.

  • bernit 8 december 2009

    Skrivet av Amika den 8 dec 2009

    Här är en sån "skål" jag pratade om. :)

    http://www.skansenbutiken.se/fullpost.asp?ArtID=1973&AvdID=51

    och en till

    http://www.artisanat.se/shop/?cat_id=25&head_id=20


    Köpte ett antal i Frankrike för några år sedan, Använder en själv och gett bost resten i present.
    Man sköljer den i kallt vatten innan man river vitlöken, inget fastnar i rivskålen :p:p:p

  • svengelsk 8 december 2009

    Skrivet av bernit den 8 dec 2009

    Skrivet av Amika den 8 dec 2009

    Här är en sån "skål" jag pratade om. :)

    http://www.skansenbutiken.se/fullpost.asp?ArtID=1973&AvdID=51

    och en till

    http://www.artisanat.se/shop/?cat_id=25&head_id=20


    Köpte ett antal i Frankrike för några år sedan, Använder en själv och gett bost resten i present.
    Man sköljer den i kallt vatten innan man river vitlöken, inget fastnar i rivskålen :p:p:p

    Tyckte att det fastnade en hel del, men använder nu en brödpensel för att borsta ur rivet och blanda med vinäger och olja, när jag gör salladsås.

  • boz1965 8 december 2009

    Man kan också hänga en vitlök i ett snöre kring halsen, så håller det vampyrerna borta. :p Jag har inte sett en enda vampyr sedan jag började med det.

  • WiolaH 8 december 2009

    Skrivet av boz1965 den 8 dec 2009

    Man kan också hänga en vitlök i ett snöre kring halsen, så håller det vampyrerna borta. :p Jag har inte sett en enda vampyr sedan jag började med det.


    "you made my day" (Y) Så fick man ett gott skratt idag oxå (Y)

  • Ulrika91 20 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 8 dec 2009

    Man kan också hänga en vitlök i ett snöre kring halsen, så håller det vampyrerna borta. :p Jag har inte sett en enda vampyr sedan jag började med det.


    Har du sett några människor över huvud taget sedan du började med det :D

    Haha nej skämt osido, jag tänkte vi kunde starta upp tråden igen om skriva mer goda recept på vitlök {dance}

    Vitlök är ju så gott.

    Jag har vitlök i allt, en favorit är varma mackor i ugnen, Bred vitlökssmör på en skiva formbröd, lägg på skivade champinjoner, klicka på lite mer vitlökssmör, på med lite klippt persilja och ost. Såå gott.

  • Erajscha 20 november 2010

    En god dipp till potatisskruvar eller brödpinnar (typ grissini) gör man på en burk creme fraiche, en burk kaviar och två färskpressade klyftor vitlök...

  • estrid1 20 november 2010

    Kommer att tänka på följande historia: -Hemligheten med min goda hälsa är att jag var dag äter en stor klyfta rå vitlök.
    -Det ÄR ingen hemlighet!
    Jag och min dåvarande man tuggade i oss varsit hekto marinerad vitlök en fredag kväll.På måndag morgon konstaterade chefen på hans jobb att han ätit vitlök....
    Jag borstade tungan med tandborsten innan jag gick och lade mig.Tror att det tog bort endel lukt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.