Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Whiskykaka

  • rostok 15 december 2010

    Hej, jag letar efter ett recept på en sockerkaka med whisky i. Jag gjorde en på 90-talet. Det jag minns är att man när kakan var färdiggräddas så gjorde man en massa små hål med en liten sticka och hällde sedan whisky över kakan, Whiskyn var alltså inte med in i ugnen.

    Kakan innehöll inte några frukter eller så, men var pudrad med florsocker.

    Någon som kan hjälpa mig med detta recept? Jag gissar att receptet fanns i en Allt om Mat någon gång i början av 1990-talet.

  • svengelsk 15 december 2010

    En engelsk standard sponge cake är ägg + äggens vikt i socker, smör och mjöl + 1 tsk bakpulver/ 100 g mjöl ungefär. Rör socker och smör tillsätt ägg lite i taget och vänd sen ner mjölet
    blandat med bakpulvret. Den engelska julkakan matas med congac på samma sätt så ursprunget kan vara engelskt (eller förståss skotskt.

  • rostok 15 december 2010

    Tack, det verkar vara som en "tung" sockerkaka i grunden. Jag tror du har rätt! Ska försöka göra en sådan imorgon.

  • babbs 17 december 2010

    Kolla bland mina recept. Där hittar du Kentucky Whiskey cake som fanns i en AoM för länge sedan. Jag bakar den varje jul och är alltid lika uppskattad.

  • rostok 18 december 2010

    Ja, den verkar verkligen vara smarrig, tyvärr kan vi inte ha något med nötter i huset under julen. Då kommer mina nu vuxna, men fortfarande svårt nötallergiska barn hem. Men för er andra kan det ju vara ett mycket bra alternativ.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.