Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

20-kronorsmynt?

  • boz1965 12 mars 2010

    Nu har det ju föreslagits att ett 20-kronorsmynt ska ersätta "selman" eftersom det inte finns någon papperskvalitet som är bra nog att hålla för vår mest tummade och misshandlade sedel.

    Det diskuteras också vem/vad som som ska finnas som motiv på myntet.

    Jag föreslår Astrid Lindgren på åtsidan och Pippi Långstrump på frånsidan.

    Andra förslag - någon?

  • mattant41 12 mars 2010

    Jag vill inte ha fler mynt, men skulle 50-öringen försvinna eller har jag drömt det??

  • boz1965 12 mars 2010

    Skrivet av mattant41 den 12 mar 2010

    ...men skulle 50-öringen försvinna eller har jag drömt det??


    Den är ogiltig fr.o.m. 1:a oktober i år.

  • boz1965 12 mars 2010

    Vill egentligen inte heller ha fler mynt, men eftersom "selman" har en genomsnittlig livslängd på mindre än ett år så blir den väldigt dyr i längden och det är vi skattebetalare som får stå för kalaset. Ett mynt håller ju bevisligen i hundratals år utan att behöva bytas ut.

  • matnjutaren 12 mars 2010

    Astrid Lindgren{clap} är ett UNDERBART förslag boz1965. Hon hade jag med valt men..nu tog du ju henne så mitt förslag blir istället då...Hasse å Tage, på varsin sida av myntet. Bara för allt de skapat, dels tillsammans och var för sig. Många goda skratt och många kloka ord de båda, både sagt och skrivit!(Y)

  • Majainorr 12 mars 2010

    Nu blir börsen tung...
    Men ska det vara nödvändigt så är Astrid och Pippi var inte alls dumt!

  • Mistys 12 mars 2010

    Glöm inte att på samma möte diskuterades också att man ska tillverka en 200 kr sedel och ett 2 kr mynt också. För att minska antalet 100 kr sedlar och 1 kronor som finns i omlopp.

    Vad ska vi ha på dessa då ?

  • Okänd 12 mars 2010

    Vad vi ser är ytterligare ett steg mot att införa euron i Sverige!
    Många fler mynt blir det.

  • matnjutaren 12 mars 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 12 mar 2010

    Vad vi ser är ytterligare ett steg mot att införa euron i Sverige!
    Många fler mynt blir det.


    Då behövs fler förslag då, som tråden handlade om.;)
    Det andra du vill ta opp till diskussion, är en tråd för sig..(A)

  • matnjutaren 12 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 12 mar 2010

    Glöm inte att på samma möte diskuterades också att man ska tillverka en 200 kr sedel och ett 2 kr mynt också. För att minska antalet 100 kr sedlar och 1 kronor som finns i omlopp.

    Vad ska vi ha på dessa då ?


    Ja, du Misty09..Vad tycker du själv? {embarrassed}:p

  • Okänd 12 mars 2010

    Får be om ursäkt!
    Men det kanske blir den här bilden på det nya myntet!

    http://flashtrafficblog.files.wordpress.com/2009/03/euro2.jpg

    Mörka krafter styr oss mot valutan som ödelägger många länder i Europa.

  • boz1965 12 mars 2010

    Skrivet av Misty09 den 12 mar 2010

    Glöm inte att på samma möte diskuterades också att man ska tillverka en 200 kr sedel och ett 2 kr mynt också. För att minska antalet 100 kr sedlar och 1 kronor som finns i omlopp.

    Vad ska vi ha på dessa då ?


    Tja, Selma och Nils Holgersson kan ju flytta över till 2-kronan och på 2-hundringen skulle man t.ex. kunna ha Per-Albin Hansson som lotsade Sverige förbi alla blindskär under WW2 och bidrog till att vi inte drogs in i kriget.

  • matnjutaren 12 mars 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 12 mar 2010

    Får be om ursäkt!
    Men det kanske blir den här bilden på det nya myntet!

    http://flashtrafficblog.files.wordpress.com/2009/03/euro2.jpg

    Mörka krafter styr oss mot valutan som ödelägger många länder i Europa.


    Du behöver ABSOLUT inte be om ursäkt, jan-gunnar
    Förlåt..det är nog jag som är den som ska tystna härinne, ändå.{messed}

  • The_mama97mia 12 mars 2010

    jag är böjd att hålla med jg - vi är väl sakta men säkert på väg mot gemensam valuta. Hur det nu ska se ut..
    Personligen tycker jag det vore enklare med en valuta, fan hur mkt danska femkronor har man inte, o turkiska lira eller vad tusan... o sen när man ska dit igen inte sjutton tänker jag på att ta med mig lokal valuta...

    Det betyder helt enkelt att man slänger pengar.

  • redd 12 mars 2010

    Varför ha sedlar över huvud taget?

    Jag skulle kunna leva med mynt upp till 500kr.
    Sedeln är ju igentligen ett minne ifrån tiden när ett mynt motsvarade en viss mängd ädelmetall (koppar) och därmed var ganska otymplig att bära med sig. Nu för tiden har vi ju inte alls samma behov av att kunna transportera fysiska pengar.

    http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9136

    1644 Myntverket i Avesta börjar ge ut plåtmynt. De var stora, ohanterliga kopparplåtar. Det största vägde 19,7 kg (!)

    1661 Johan Palmstruch, grundaren till Sveriges första bank, Stockholms banco, förverkligar sin idé om att "underlätta penninghanteringen" genom att börja ge ut de första riktiga banksedlarna, "kreditivsedlar". Sedlarna var räntefria skuldförbindelser på bestämda belopp som skulle motsvara insatta pengar i banken och stränga regler infördes för hur de fick användas. Sedlarna blev en succé

  • boz1965 12 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 12 mar 2010

    jag är böjd att hålla med jg - vi är väl sakta men säkert på väg mot gemensam valuta. Hur det nu ska se ut..
    Personligen tycker jag det vore enklare med en valuta, fan hur mkt danska femkronor har man inte, o turkiska lira eller vad tusan... o sen när man ska dit igen inte sjutton tänker jag på att ta med mig lokal valuta...

    Det betyder helt enkelt att man slänger pengar.


    Faktum är att kronan kom till som ett valutasamarbete mellan Sverige, Danmark och Norge 1873 - 1915. WW1 blev myntunionens sista spik i kistan. Så det kan gå när inte haspen är på. :D

    Euron kommer troligtvis att gå samma väg så småningom. Grekland har ju redan stora problem.

  • Mistys 13 mars 2010

    Har vi Alfred Nobel inklämd någonstans på någon peng? Han kan väl annars få ett litet hörn. Vi har ju Linne och Alfred är väl minst lika känd.
    Annars håller jag med om Astrid och Pippi. Astrid behöver allt ljus tycker jag (Y)

  • The_mama97mia 13 mars 2010

    Ska det vara nya ansikten på pengarna så är väl kronprinsessan given...

  • Russinet-Korinten 13 mars 2010

    Egentligen behöver man ju inte ha ett ansikte, man kan ju ha en blomma/Sverige/djur eller något helt annat på mynten...skulle vara ganska kul tycker jag{curl-lip}men varför ska de ta bort 50-öringen?? :< dåligt
    Hadebra/Russinet {dance}

  • jas65 13 mars 2010

    Kronprinsessan och vad han nu heter som hon skall gifta sig med passar in på 20 kronors myntet. Sedan kungen och Silvia på två kronors myntet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.