Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

80-talsköket? =)

  • boz1965 24 september 2009

    80-talet för för mig var gratänger av alla de slag, T-bensstek, kassler i olika tappning (minns att vi åkte till Köpenhamn eller Helsingör och köpte kassler som var så vattenpumpad att den bara var hälften så stor när den var klar). 80-talet var också de fåniga partyhattarnas och de färgsprakande papperskräfthaklapparnas årtionde. Tack och lov att det årtiondet har passerat förbi...

  • SDMaya 24 september 2009

    För mig är Fyllt franskbröd (köttfärsröra), Inbakad kassler (se min Pia's kassler) Och räkcoctails i alla de former, 80-tals mat! Det var färgglada drinkar som serverades och till dessert va det Glace au four och marängsviss... sött skulle det va :)

  • Hoffa1 24 september 2009

    Jag minns makaronipudding, smörgåstårta (är ju fortfarande rätt poppis tack o lov), varma smörgåsar, räkcrépes, och fläskfilé i oändliga former från mitt 80-tal.

  • maria_wijk 24 september 2009

    Husmanskost som kalops eller dill-/pepparorskött med potatis känns väldigt 80´s, det fanns ofta på bordet då man växte upp likaså fläskpannkaka, ville de konstla till det blev det hemlagad köttfärspizza eller lasagne.

  • Shoutoutloud 25 september 2009

    paj känns ju väldigt 80 tal.

    mistrals paj

    deg
    4 dl vetemjöl
    1½dl kesella
    75g margarin

    Fyllning
    2-3 gula lökar, hackade
    smör eller margarin
    200 gr färska champinjoner
    500 gr köttfärs
    persilja
    1-2 klyftor vitlök, krossad
    1½ dl ketchup
    salt, peppar
    200-300 gr rökt skinka, hackad

    Täcke
    3 dl vispgrädde
    3 äggulor
    2 msk vetemjöl
    5 dl riven stark ost
    salt, peppar
    tabasco, kajennpeppar

    Arbeta raskt ihop degen och låt den vila kallt i ca 1 timme.
    Fräs löken med svampen och färsen. Dra pannan från värmen och rör ner persiljan,
    vitlöken och ketchupen. Smaka av med salt, peppar och rör ner skinkan.
    Vispa grädden till täcket (tjock som vanlijsås ungefär). Rör ner mjölet och äggulorna,
    en i sänder. Tillsätt osten och smaka av med tabasco och kajennpeppar.
    Klä en osmord pajform med degen och förgrädda i 200 grader i ca 10 min. Fyll skalet
    med köttfärsröran och bred över osttäcket. Fortsätt grädda pajen i ca ytterligare 25 min.

  • Kricke 29 september 2009

    Coeur de filét provençale

  • MosterNettan 29 september 2009

    Skrivet av Disen den 23 sep 2009

    Ok. Nytt försök...
    Räkcoctail
    Fläskfilé med hasselbackspotatis
    Päronhalvor med after eight
    Marängswiss


    :D
    Räkcocktail gör jag fortfarande, hasselbackare också. Det var nåt visst med 80-talet, neonfärgerna, axelvaddarna, musiken och maten... suck...

  • Shoutoutloud 29 september 2009

    kom på en till rätt som känns ganska 80tal. piroger!

  • The_mama97mia 29 september 2009

    När man tänker till så kommer man på grejer, vi hade en massa TOGA-partyn på 80-talet...
    Då var det inne att göra hemgjord pizza, praktiskt o lätt o tämligen nytt. O så egen pizzasallad då. Stod o strimlade vitkål med osthyvel minns jag.

    Disen - Fondue var 80-tal med!

    Pirogerna minns jag.

    Samt jobbade på café där vi började sälja lunchsallad! Det fanns liksom inte innan. Räksallad, ost- och skinksallad.... Dressing och portionsbröd till.

    Ngt annat man gärna briljerade med i köket var Moussaka och tzatziki. Åh ljuva mat-80-tal....

    Vol au vent som ngn skrev om ovan har jag längtat efter men haft svårt att hitta, vårt COOP har det inte i sitt sortiment längre.

  • bullmamma82 7 mars 2012

    Hej, är du säker på att moussaka kom på 80-talet? Jag ska ha 80-talsfest och jag tänkte bjuda på det..............är det ok?

    {laugh}
    När man tänker till så kommer man på grejer, vi hade en massa TOGA-partyn på 80-talet...
    Då var det inne att göra hemgjord pizza, praktiskt o lätt o tämligen nytt. O så egen pizzasallad då. Stod o strimlade vitkål med osthyvel minns jag.

    Disen - Fondue var 80-tal med!

    Pirogerna minns jag.

    Samt jobbade på café där vi började sälja lunchsallad! Det fanns liksom inte innan. Räksallad, ost- och skinksallad.... Dressing och portionsbröd till.

    Ngt annat man gärna briljerade med i köket var Moussaka och tzatziki. Åh ljuva mat-80-tal....

    Vol au vent som ngn skrev om ovan har jag längtat efter men haft svårt att hitta, vårt COOP har det inte i sitt sortiment längre.

  • Mistys 7 mars 2012

    Skrivet av tankgirlie den 23 sep 2009

    Skrivet av hannapatricia den 23 sep 2009

    Hej!
    När ni ändå diskuterar 80tals köket tänkte jag passa på att fråga er om tips...
    Jag planerar en 80tals fest, där kläder, musik, mat ja-allt ska gå i 80tal!
    Det kommer ca 60gäster och optimist som jag är tänkte jag laga maten själv, med lite hjälp förstås! Så det bör vara rätter man kan förbereda lite..
    Jag har tänkt;

    förrätt; Räkcocktail (Kan det bli mer 80's??)

    Varmrätt; HJÄLP! Vill ha något festligt, inte kassler eller flygande jakob..även om det är 80tal... och gärna nåt man kan förbereda!

    Dessert; Chokladpudding med en klick grädde, strössel och en choklad kringla!

    Jag är jättetacksam på alla tips jag kan få! Gärna förslag på varmrätt!




    En riktigt god 80tals rätt är den där räkgrytan med curry, vitlök, grädde och paprika, söker du på de ingridenserna så hittar du säkert rätten här på MK, vet att jag sett den ett par gånger :) Den går utmärkt att förbereda så länge man gör själva basen och när man värmt den för servering har man i räkorna, så dom inte blir sega av uppvärmningen :)



    Carinas heta räkgryta!


    Detta recept fick jag av min vän Carina. Hon bjöd ofta på det på 80-talet. Kan det vara något sådant du tänker på?

  • bigganv 7 mars 2012

    Något vi hade ofta på 80-talet var ostbricka!
    Ostar, päron och salta kex, med lite portvin till det!

  • alindalinda 7 mars 2012

    lappskojs
    flygande jacob
    ugnsfalu

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.