Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äter du LCHF ?

  • Jess-ab 4 februari 2013

    Skrivet av Mistys den 3 feb 2013

    Söndagspizza till middag? Detta pizzadegrecept är det bästa jag testat. Blir väldigt likt vanlig pizza.

    PIZZADEG FÖR EN PLÅT CA 4 PORT

    100g riven smakrik ost gärna västerbotten
    4 ägg
    1/2 dl vispgrädde
    1/2 dl mandelmjöl
    1/4 dl kokosnötsmjöl
    lite salt

    Vispa ägg och grädde med elvisp, vispa i de torra ingredienserna. Rör sen ner osten. Låt vila ca 5 min. Tryck sedan ut degen på ett bakplåtspapper och förgrädda ca 10-15 min 175° tills botten har fått lite,lite färg. Ta ut och toppa med dina favoriter. Ost, tomatsås, pizzakrydda, skinka, kantareller eller....ja vad du vill. Grädda igen tills osten fått färg. Ät och njut....sååååå god!

    Tack för receptet Misty! Jag testades det igår, men gjorde nog nåt fel. För när smeten stått i fem minuter så var den väldigt rinnig fortfarande. Så jag la i lite mer av varje mjöl. Den var fortfarande ganska kletig, men jag lyckades smeta ut den på ett bakplåtspapper. Resultatet blev faktiskt riktigt bra ändå! Men den ska väl va ganska tjock i konsistensen? Jag vispade grädde o ägg med elvisp som du skrev, men skulle detta bli fluffigt eller? Det blev inte min ett dugg.

    För att byta samtals ämne, idag har jag ätit LCHF i en vecka och har ont i huvudet...hade jag igår med, men jag vet inte om det beror på kosten. Har faktiskt fuskat lite med någon apelsin nästan varje dag...(måste ju äta upp det man har hemma när ingen annan gör det! Vill inte slänga mat! Dessutom så gott!) fast nu lättar det faktiskt lite efter kaffet med vispgrädde!
    Till frukost idag åt jag matyoghurt 10% blandad med vispad grädde + blåbär och stevia. Gott! Till det sesambröd jag bakade igår med makrill i tomatsås.
    Har oxå gjort en nötblandning där jag rostade cachew,mandel, pumpakärnor och i stekpannan och smaksatte med lite stevia, kanel och både smör o kokosolja hade jag i med. Det har jag i yoghurten ibland.
    Jag har en fråga med. Sånt härdat kokosfett som finns i mataffären är väl inte bra? Det ska väl va det kallpressade från hälsokosten?


  • asa_sture_5 4 februari 2013

    Hej jag började den 31 januari med lchf pga en mage som bråkar hela tiden så fort jag ätit bröd lr potatis lr pasta. Mår redan mycket bättre i magen :) Men har hur mycket frågor som helst o sen får jag ju inte tag i det jag behöver för jag bor i ett litet samhälle ;) tur med internet då.
    Så jag kmr leta inspiration här hos alla andra lchfare o kanske dela med mig så småning om :)
    Åsa

  • Isola747 5 februari 2013

    Hej!
    Ska försöka prova LCHF, fr.o.m. Idag. Har ca 10 kg övervikt, har gått från vältränad långdistanslöpare till trött och överviktig på ett drygt år... IBS-mage och ständig värk :( Inget kul så nu måste jag prova detta!!! Men jag har sååå många frågor... Först och främst, jag älskar frukt och grönsaker, vad kan jag äta?? Nån som vet? Svara gärna...

  • Isola747 5 februari 2013

    Hej!
    Ska försöka prova LCHF, fr.o.m. Idag. Har ca 10 kg övervikt, har gått från vältränad långdistanslöpare till trött och överviktig på ett drygt år... IBS-mage och ständig värk :( Inget kul så nu måste jag prova detta!!! Men jag har sååå många frågor... Först och främst, jag älskar frukt och grönsaker, vad kan jag äta?? Nån som vet? Svara gärna...

  • asa_sture_5 5 februari 2013

    Skrivet av Isola747 den 5 feb 2013

    Hej!
    Ska försöka prova LCHF, fr.o.m. Idag. Har ca 10 kg övervikt, har gått från vältränad långdistanslöpare till trött och överviktig på ett drygt år... IBS-mage och ständig värk :( Inget kul så nu måste jag prova detta!!! Men jag har sååå många frågor... Först och främst, jag älskar frukt och grönsaker, vad kan jag äta?? Nån som vet? Svara gärna...



    Hej!!
    Vad jag fattar så får man äta grönsker (ovanjord) men inte frukt det är för mycket socker i det.
    Åsa

  • phantera1 5 februari 2013

    Hej, jag och min sambo testade lchf ett tag, och visst, vi gick ner i vikt och mådde bättre, ett tag, både "gubben" och jag har högt kolesterol och det blev värre och jag har haft laktosintolerans i tre fyra år och har nu fått problem med gluten oxå, har även åldersdiabetes,ska nu börja att "Bara" äta mat med naturliga och kravmärkta råvaror och på så sätt försöka läka kroppen utan massa onödiga mediciner (äter redan mediciner så det räcker och blir över). Jag vet att det finns många som äter lchf-mat och det är bara att gratulera att det funkar för er och alla människor får väl göra som dom vill, huvudsaken är ju att det är bra för just DEN personen!!! /Åse

  • Mistys 5 februari 2013

    Skrivet av phantera1 den 5 feb 2013

    Hej, jag och min sambo testade lchf ett tag, och visst, vi gick ner i vikt och mådde bättre, ett tag, både "gubben" och jag har högt kolesterol och det blev värre och jag har haft laktosintolerans i tre fyra år och har nu fått problem med gluten oxå, har även åldersdiabetes,ska nu börja att "Bara" äta mat med naturliga och kravmärkta råvaror och på så sätt försöka läka kroppen utan massa onödiga mediciner (äter redan mediciner så det räcker och blir över). Jag vet att det finns många som äter lchf-mat och det är bara att gratulera att det funkar för er och alla människor får väl göra som dom vill, huvudsaken är ju att det är bra för just DEN personen!!! /Åse

    Vad synd att du inte fick det att funka riktigt. Annars är ju LCHF glutenfri kost, kan göras laktosfri och meningen är att man ska äta naturliga och kravmärkta råvaror. "LCHF-mat" som du skriver är ju egentligen ingen speciell mat utan bara vanlig mat (husmanskost ) på bra råvaror. Fettmängden bestämmer man själv,den ska absolut inte överdrivas som vissa ( läs motståndare ) tycks tro,huvudsaken är att man utesluter kolhydrater och gluten. Jag använder recept här från MK. Du har sååå rätt när du skriver att alla får äta som dom vill....bara man mår bra\o/

  • Isola747 6 februari 2013

    Dag två och jag är proppmätt! Men jag är vansinnigt törstig!!! Någon annan som känt av detta?
    Tack för tipset Åsa, jag har oxå hittat en lista på hur mycket kolhydrater olika livsmedel innehåller. Den är nog bra att ha till hands!

  • Mistys 6 februari 2013

    Skrivet av Isola747 den 6 feb 2013

    Dag två och jag är proppmätt! Men jag är vansinnigt törstig!!! Någon annan som känt av detta?
    Tack för tipset Åsa, jag har oxå hittat en lista på hur mycket kolhydrater olika livsmedel innehåller. Den är nog bra att ha till hands!


    Japp törst hör till. Håller i sig olika länge på olika personer men för mig höll det i sig ca 3 veckor sen blev det som vanligt. Man har diskuterat varför på sajten kolhydrater i fokus och det finns inget bra svar varför. Men en teori är att maten man äter innehåller mindre vätska än om man äter kolhydrater.Drabbar dom flesta. Stå ut det försvinner;)

  • Isola747 7 februari 2013

    Dag tre och det känns OK! Men jag är trött och lite matt i kroppen:( Undrar om jag gör nåt fel... Äter jag för mycket, lite eller helt fel??? Hur mycket äter ni?
    Har förstått att många bara äter två gånger om dagen! Men jag blir ju skithungrig.... Satsar på frukost, lunch och middag, är det OK att äta mellanmål däremellan?
    Idag åkte jag längdskidor 6km och var helt matt...:( Saknar mon havregrynsgröt...;)
    Någon som har tips och/eller erfarenheter? Dela gärna med er!

  • Helle82 7 februari 2013

    Hej, jag har precis börjat m LCHF. Har en del frågor.., börjar med: vad är skillnaden på GI o LCHF? Har tidigare ätit efter GI o i mina ögon är dom väldigt lika?
    Mitt största problem med GI o detsamma även nu m LCHF är frukosten, vad äter ni till frukost? Jag vill ha min gröt, mina mackor eller mina flingor!! Älskar frukost, är bästa måltiden tycker jag o nu sitter jag o tvingar i mig massa ägg med majonäs eller likn. Ska jag äta ägg vill jag ha min kaviar till men det funkar ju inte.. :( Med GI fanns det nåt bröd jag kunde baka, som faktiskt smakade bröd o inte någon ostmassa eller som var dränkt i sesamfrön... Ska man göra GI eller LCHF till en livsstil så måste man ju tycka det är gott också.. Annars lär det aldrig hålla.. Jag började m GI o nu LCHF för att gå ner litegrann o bli av med sötsuget efter maten. När jag åt GI svimmade jag av vid ett par tillfällen, utan att man vet varför, återstår att se om det kommer tillbaka nu... Isåfall kanske LCHF ändå inte är nåt för mig...

  • Mistys 7 februari 2013

    Här finns gott om tips för nybörjare(Y)

    http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e538099d4ebea7f2f0110fa-13-artiklar-jag-som-nyborjare-har-stor-nytta-av?discussions-1

  • Mistys 7 februari 2013

    Skrivet av Isola747 den 7 feb 2013

    Dag tre och det känns OK! Men jag är trött och lite matt i kroppen:( Undrar om jag gör nåt fel... Äter jag för mycket, lite eller helt fel??? Hur mycket äter ni?
    Har förstått att många bara äter två gånger om dagen! Men jag blir ju skithungrig.... Satsar på frukost, lunch och middag, är det OK att äta mellanmål däremellan?
    Idag åkte jag längdskidor 6km och var helt matt...:( Saknar mon havregrynsgröt...;)
    Någon som har tips och/eller erfarenheter? Dela gärna med er!


    I början kan man känna sig trött och orkeslös. Detta beror på att din kropp håller på att gå över från kolhydratdrift till fettdrift. Det kan ta några dagar att "lära" kroppen att använda fettet i dina depåer istället för kolhydrater du stoppar in genom munnen och som är enklare för kroppen att förbränna men sämre för dig. Håll ut, ät när du är hungrig, fokusera inte på hur ofta utan ät när du känner att du måste. Ligg lågt med motionen om du inte orkar, låt kroppen lära sig förbränna fett först så ska du se att du kommer få oändlig energi så smånigom. Fett har vi ju oftast gott om i kroppen medan kolhydraterna tar slut snabbt......detta är fördelen med att vara i fettdrift och något många elitidrottare utnyttjar...bla Björn Ferry mfl. Själv känner jag stor skillnad nu när jag tränar. Kan hålla på i evighet...nästan;) Känner inte att jag tar slut som jag gjorde förr med blodsockerfall som följd. Läs gärna nybörjartipsen på denna sida.

    http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e538099d4ebea7f2f0110fa-13-artiklar-jag-som-nyborjare-har-stor-nytta-av?discussions-1

  • Mistys 7 februari 2013

    Snabblagat LCHF bröd i micron

    Detta bröd äter jag till frukost varje morgon med skinka, ost och en paprikaring. Håller mig mätt länge. Det finns andra varianter av bröd om man googlar på LCHF-bröd. Sen finns det ett bröd att köpa i välsorterade affärer med 2,4 kolhydrater/skiva men se upp så det inte drar iväg då det är lätt att äta för många av det brödet. på bloggen 56kilo och marianneslchf finns gott om recept på bröd som är ok.

    http://56kilo.alltforforaldrar.se/kategori/recept/frukost/lchf-brod/

    http://mariannslchf.se/kategorier/brod/

  • Isola747 8 februari 2013

    Tack för tips och stöttning Mistys!! Idag känner jag mig piggare, har promenerat en timma och fortfarande inte hungrig :) Men måste ju lära mig att lyssna på kroppen... Har mest ätit för att det är kul och gott innan... Ska testa brödet oxå!

  • Isola747 12 februari 2013

    Nu har det gått en vecka och jag hade lovat mig själv att inte fokusera på viktminskning, MEN jag har bara gått ner ett kilo jag hade hoppats på mer...
    Ja ja jag mår ju bra i alla fall och äter gott:)

  • Isola747 12 februari 2013

    Nu har det gått en vecka och jag hade lovat mig själv att inte fokusera på viktminskning, MEN jag har bara gått ner ett kilo jag hade hoppats på mer...
    Ja ja jag mår ju bra i alla fall och äter gott:)

  • Isola747 12 februari 2013

    Nu har det gått en vecka och jag hade lovat mig själv att inte fokusera på viktminskning, MEN jag har bara gått ner ett kilo jag hade hoppats på mer...
    Ja ja jag mår ju bra i alla fall och äter gott:)

  • Isola747 12 februari 2013

    Nu har det gått en vecka och jag hade lovat mig själv att inte fokusera på viktminskning, MEN jag har bara gått ner ett kilo jag hade hoppats på mer...
    Ja ja jag mår ju bra i alla fall och äter gott:)

  • Isola747 12 februari 2013

    Nu har det gått en vecka och jag hade lovat mig själv att inte fokusera på viktminskning, MEN jag har bara gått ner ett kilo jag hade hoppats på mer...
    Ja ja jag mår ju bra i alla fall och äter gott:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.