Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äter du LCHF ?

  • Isola747 12 februari 2013

    Hmm, jag önskar helt klart att jag begrep hur man tar bort oönskade inlägg...;)

  • Helle82 13 februari 2013

    Jag har nu ätit LCHF i drygt en vecka, jag mår skit... Hjärtklappning, illamående, huvudvärk, otroligt trött... Kan det vara såna "biverkningar"? Fortsätter det så här kommer jag inte stå ut... Har två små barn att ta hand om också... På tal om det.. Har ni barn? Ni som har det, låter ni dom också äta LCHF? Varför/varför inte? Tack på förhand!

  • Mistys 13 februari 2013

    Skrivet av Helle82 den 13 feb 2013

    Jag har nu ätit LCHF i drygt en vecka, jag mår skit... Hjärtklappning, illamående, huvudvärk, otroligt trött... Kan det vara såna "biverkningar"? Fortsätter det så här kommer jag inte stå ut... Har två små barn att ta hand om också... På tal om det.. Har ni barn? Ni som har det, låter ni dom också äta LCHF? Varför/varför inte? Tack på förhand!
    Ja man kan få kraftiga biverkningar som håller i sig ett par veckor om man har otur. Därefter kommer man ut "på andra sidan" och mår bättre än någonsin med mer energi man någonsin haft. Biverkningarna blir olika på olika personer. Kan bero på bla hur sockerberoende man är men även annat. Står man inte ut kan man trappa ner långsamt. Lägg till mer kolhydrater men inte lika många som normalt och trappa sen ner....då kan biverkningarna mildras. Har du läst länkarna ovan med tips för nybörjare....annars rekomenderar jag att du gör det.

    Barn: Ja om mina var små idag skulle jag ge dom en liberal LCHF kost. Dvs riktig hemgjord mat utan lightprodukter. potatis, ris och pasta i lagom mängd om dom skulle vilja ha. Inga mackor till mellis utan hellre turkisk youghurt med ev nötter eller hemgjord LCHF musli. Inga söta flingor skulle jag servera. Frukt....ja nån gång men jag skulle hellre satsa på ex paprika bitar än frukt. Barns kroppar är ju inte lika kolhydratkänsliga som vi vuxna, förstörda som många av oss är av sockerberoende och olika bantningar genom åren. Så dom klarar mer än vi men....jag skulle inte släppa kolhydraterna fritt om du förstår. Undvika vetemjöl skulle jag också. Bloggen lifezone.se tar upp detta med barn och LCHF. Monique som har bloggen jobbar på ett dagis som serverar mest LCHF kost med lite tlllbehör och hon berättar hur barnen påverkats positivt av detta.

  • Mistys 13 februari 2013

    här är länken...här kan man få tips

    http://www.lifezone.se/category/barn-2/

    Ett tillägg: Vilka barn mår inte bra av riktig hemgjord mat utan tillsatser som finns i ex lightprodukter? Tycker det är synd att man tror att LCHF är så konstigt när det egentligen bara är riktig mat;) och det mår ju alla bra av. För våra kroppar är inte gjorda för alla konstiga kemiska tillsatser, färgämnen, konserveringsmedel mm som finns i färdigmat, lightprodukter, flingor,bröd mm och barn är ännu känsligare. Sen dör man inte av en och annan potatis eller pasta även om båda blir socker i kroppen precis som gelehallon, här får väl sunda förnuftet råda....vad man vill ge sitt barn :)

  • surissa 14 februari 2013

    Hejsan!
    Jag började med LCHF för ca 3 veckor sedan. Anledningen till att jag börjar med LCHF är att min mage är eller rättare sagt var helt kass. Jag jobbar natt och framåt småtimmarna så blev jag alltid sugen och ibland riktigt hungrig på allt utom det nyttiga. Eftersom jag älskar choklad och allt annat som innan var onyttigt så blev det det jag stoppade i mig, och utöver det så åt jag en hel del kolhydrater på ett dygn.....inte konstigt att magen var helt kass....
    Nu till det roliga....jag har gått ner ett par kilon och magen är hur lugn som helst (Y) så LCHF verkar vara mycket bra för min mage :)
    Ska bli intressant att höra hur alla andra här upplever LCHF och att få lite tips och råd :)

  • Mistys 14 februari 2013

    http://coltingblogg.com/2013/02/13/svenska-dietister-borde-skammas-ta-ansvar-nu/

    Ett mycket bra inlägg i en blogg....läs gärna hela och ta en funderare.

  • tantelin90 14 februari 2013

    Jag började med LCHF april 2012, så har snart hållt på 1 år. Jag har gått från storlek 46 till 38 och är supernöjd (22 kg). Min vikt har stått stilla i 3-4 månader så antagligen tycker min kropp att jag har rätt vikt nu.

    Men...
    Något som stör mig är att människor i min omgivning tycker det är bättre att äta plast (kallar jag margarin), massa kemikalier och socker! Dessutom verkar de tro att jag häller i mig massa fett men så är det ju inte riktigt...
    Premunerar på tidningen "Allt om LCHF" och däri skrev de ungefär så här:
    Att äta LCHF betyder inte att man nödvändigtvis äter MER fett.
    Om man tänker att man äter chokladbollar som i stort inehåller socker (1,5 dl), havregryn (5 dl), kakao och smör (100 g) så äter man ju lätt upp hela satsen. MEN skulle du endast äta 100 g smör hade de ju varit proppmätt och förmodligen inte kunna äta ens hälften.

    En annan sak som jag inte förstår är att folk frågar mig om jag verkligen får i mig vitaminer och mineraler om jag inte äter någon frukt alls.
    2 ggrom dagen äter jag varm mat där jag fyller min tallrik med 3/4 av tallriken med grönsker av olika varianter + 1/3 kött och sås.

    Har aldrig mått bättre! Har blivit av med större delen av kraper som jag haft i kroppen som tex ryggont, höfterna, ont i magen och uppblåst, den mesta migränen och slipper dippen jag alltid fick på eftermiddagarna (är nog den bästa fördelen!)


    Tack för ett bra initsiativ till denna tråden!

    PS.
    Min favo-kokböckr är LCHF för kvinnor skriven av Anna Hallén och favo-receptet är
    Björn Ferrys tårta:
    2 msk vatten
    70g mörk choklad
    150 g mandelmjöl
    1-2 msk florsocker (brukar jag hoppa över)
    40g mjukt smör
    Koka upp vattnet och rör ned chokladen till den smält. Blanda samman med mandelmjölet, smör och ev. florsocker.
    Tryck ut "degen" direkt på serveringsfatet och låt stelna i kylskåpet ca 1 timma.
    Toppa tårtan med vispad grädde, bär och nötter. Snabbt och lätt och mycket gott! (Även icke LCHFare gillar den:))
    DS.

  • tantelin90 14 februari 2013

    Jag började med LCHF april 2012, så har snart hållt på 1 år. Jag har gått från storlek 46 till 38 och är supernöjd (22 kg). Min vikt har stått stilla i 3-4 månader så antagligen tycker min kropp att jag har rätt vikt nu.

    Men...
    Något som stör mig är att människor i min omgivning tycker det är bättre att äta plast (kallar jag margarin), massa kemikalier och socker! Dessutom verkar de tro att jag häller i mig massa fett men så är det ju inte riktigt...
    Premunerar på tidningen "Allt om LCHF" och däri skrev de ungefär så här:
    Att äta LCHF betyder inte att man nödvändigtvis äter MER fett.
    Om man tänker att man äter chokladbollar som i stort inehåller socker (1,5 dl), havregryn (5 dl), kakao och smör (100 g) så äter man ju lätt upp hela satsen. MEN skulle du endast äta 100 g smör hade de ju varit proppmätt och förmodligen inte kunna äta ens hälften.

    En annan sak som jag inte förstår är att folk frågar mig om jag verkligen får i mig vitaminer och mineraler om jag inte äter någon frukt alls.
    2 ggr om dagen äter jag varm mat där jag fyller min tallrik med 3/4 av tallriken med grönsker av olika varianter + 1/3 kött och sås. Tror nog snarare jag får i mig mer vitaminer och mineraler än de flesta.

    Har aldrig mått bättre! Har blivit av med större delen av kraper som jag haft i kroppen som tex ryggont, höfterna, ont i magen och uppblåst, den mesta migränen och slipper dippen jag alltid fick på eftermiddagarna (är nog den bästa fördelen!)


    Tack för ett bra initsiativ till denna tråden!

    PS. Min favo-kokböckr är LCHF för kvinnor skriven av Anna Hallén och favo-receptet är
    Björn Ferrys tårta:
    2 msk vatten
    70g mörk choklad
    150 g mandelmjöl
    1-2 msk florsocker (brukar jag hoppa över)
    40g mjukt smör
    Koka upp vattnet och rör ned chokladen till den smält. Blanda samman med mandelmjölet, smör och ev. florsocker.
    Tryck ut "degen" direkt på serveringsfatet och låt stelna i kylskåpet ca 1 timma.
    Toppa tårtan med vispad grädde, bär och nötter. Snabbt och lätt och mycket gott! (även icke LCHFare gillar den)
    Kan ju ochså tillägga att det är mycket intressant att läsa hans väg till OS guldet som han tog medans han åt LCHF. (finns i hans bok "Ferry Food" där även receptet finns) DS.

  • Mistys 14 februari 2013

    Skrivet av tantelin90 den 14 feb 2013

    Jag började med LCHF april 2012, så har snart hållt på 1 år. Jag har gått från storlek 46 till 38 och är supernöjd (22 kg). Min vikt har stått stilla i 3-4 månader så antagligen tycker min kropp att jag har rätt vikt nu.

    Men...
    Något som stör mig är att människor i min omgivning tycker det är bättre att äta plast (kallar jag margarin), massa kemikalier och socker! Dessutom verkar de tro att jag häller i mig massa fett men så är det ju inte riktigt...
    Premunerar på tidningen "Allt om LCHF" och däri skrev de ungefär så här:
    Att äta LCHF betyder inte att man nödvändigtvis äter MER fett.
    Om man tänker att man äter chokladbollar som i stort inehåller socker (1,5 dl), havregryn (5 dl), kakao och smör (100 g) så äter man ju lätt upp hela satsen. MEN skulle du endast äta 100 g smör hade de ju varit proppmätt och förmodligen inte kunna äta ens hälften.

    En annan sak som jag inte förstår är att folk frågar mig om jag verkligen får i mig vitaminer och mineraler om jag inte äter någon frukt alls.
    2 ggrom dagen äter jag varm mat där jag fyller min tallrik med 3/4 av tallriken med grönsker av olika varianter + 1/3 kött och sås.

    Har aldrig mått bättre! Har blivit av med större delen av kraper som jag haft i kroppen som tex ryggont, höfterna, ont i magen och uppblåst, den mesta migränen och slipper dippen jag alltid fick på eftermiddagarna (är nog den bästa fördelen!)


    Tack för ett bra initsiativ till denna tråden!

    PS.
    Min favo-kokböckr är LCHF för kvinnor skriven av Anna Hallén och favo-receptet är
    Björn Ferrys tårta:
    2 msk vatten
    70g mörk choklad
    150 g mandelmjöl
    1-2 msk florsocker (brukar jag hoppa över)
    40g mjukt smör
    Koka upp vattnet och rör ned chokladen till den smält. Blanda samman med mandelmjölet, smör och ev. florsocker.
    Tryck ut "degen" direkt på serveringsfatet och låt stelna i kylskåpet ca 1 timma.
    Toppa tårtan med vispad grädde, bär och nötter. Snabbt och lätt och mycket gott! (Även icke LCHFare gillar den:))
    DS.


    Tack själv för att du delar med dig av dina fantastiska framgångar och din underbara beskrivning om vad LCHF är (Y)

  • Helle82 15 februari 2013

    Tack för svaret, jag mår redan bättre så verkar som biverkningarna börjat släppa, skönt! Och sötsuget har i stort sett släppt! Lycka!
    Gällande min fråga om barn så var det inte anklagande menat utan bara en nyfiken fråga. Jag känner mig ändå för osäker på allt om LCHF för att göra om min dotters kost helt till LCHF (hon är 2år). Har aldrig gett henne lightprodukter, godis, dricka, flingor o liknande. Hon har däremot fått någon smörgås ibland (Max en om dagen) och pasta, ris, potatis. Hon gillar pasta men i övrigt är det grönsaker hon gillar mest o lite kött. Frukt får hon också, oftast banan, och det äter hon nog några stycken i veckan. Och så får hon dricka mjölk till maten till ett par av måltiderna per dag, i övrigt vatten. Har tyckt att det känts bra så kommer nog inte ändra något större... Men var som sagt nyfiken på att veta hur ni andra med barn resonerade.. Jag har för övrigt alltid lagat mat från "scratch" utan massa halvfabrikat o konstiga tillsatser, har jobbat inom "matbranschen" så vet hur mkt skot det kan vara i halvfabrikaten. Men det är klart att man fuskat någon gång när tiden inte räckt till.. Det kan jag även nu känna att det kommer vara svårt att hinna med småbarn, hästar, hundar o sen heltidsjobb, att stå o göra egen bearnaisesås, majonäs o.s.v.

  • Mistys 15 februari 2013

    Skrivet av Helle82 den 15 feb 2013

    Tack för svaret, jag mår redan bättre så verkar som biverkningarna börjat släppa, skönt! Och sötsuget har i stort sett släppt! Lycka!
    Gällande min fråga om barn så var det inte anklagande menat utan bara en nyfiken fråga. Jag känner mig ändå för osäker på allt om LCHF för att göra om min dotters kost helt till LCHF (hon är 2år). Har aldrig gett henne lightprodukter, godis, dricka, flingor o liknande. Hon har däremot fått någon smörgås ibland (Max en om dagen) och pasta, ris, potatis. Hon gillar pasta men i övrigt är det grönsaker hon gillar mest o lite kött. Frukt får hon också, oftast banan, och det äter hon nog några stycken i veckan. Och så får hon dricka mjölk till maten till ett par av måltiderna per dag, i övrigt vatten. Har tyckt att det känts bra så kommer nog inte ändra något större... Men var som sagt nyfiken på att veta hur ni andra med barn resonerade.. Jag har för övrigt alltid lagat mat från "scratch" utan massa halvfabrikat o konstiga tillsatser, har jobbat inom "matbranschen" så vet hur mkt skot det kan vara i halvfabrikaten. Men det är klart att man fuskat någon gång när tiden inte räckt till.. Det kan jag även nu känna att det kommer vara svårt att hinna med småbarn, hästar, hundar o sen heltidsjobb, att stå o göra egen bearnaisesås, majonäs o.s.v.


    Åhh vad skönt att det börjar släppa. Nej jag tog det inte anklagande och det tror jag ingen annan gjorde heller. Jag är ingen expert på detta med LCHF, ätit i 3 år och mår bättre nu som 50-åring än jag gjorde som 30 åring :) jag tycker dina tankar kring din dotters mat är jätte sunda. Du känner ju henne bäst och hoppar man light tror jag man har mycket att vinna. Många bäckar små.... sen är det väl som jag skrev att barn inte är så känsliga som vi vuxna ang kolhydrater så sunt förnuft kommer man nog långt med och det verkar du ju verkligen ha :)

  • jas65 15 februari 2013

    Nej och varför skall man göra det, vanlig mat och lite motion så håller man kroppen i trimm. Glömm rulltrappan och ta hälsotrappan i stället.. Strunta i fredags mys med lösgodis och chips. Eftersom jag jobbar som kock och vi skall servera maten så säger gästen ingen potatis utan mera kött. Ät normalt och ta en promenad


    Mvh

    Höfta på med kolhydrater för att orka att promenera

  • tantelin90 15 februari 2013

    Skrivet av jas65 den 15 feb 2013

    Nej och varför skall man göra det, vanlig mat och lite motion så håller man kroppen i trimm. Glömm rulltrappan och ta hälsotrappan i stället.. Strunta i fredags mys med lösgodis och chips. Eftersom jag jobbar som kock och vi skall servera maten så säger gästen ingen potatis utan mera kött. Ät normalt och ta en promenad


    Mvh

    Höfta på med kolhydrater för att orka att promenera


    [/quote

  • tantelin90 15 februari 2013

    Hoppsan! Tokigt det blev de där... hur tar man bort?

  • tantelin90 15 februari 2013

    Så det jag ville säga var att när jag är på resturang brukar jag inte bry mig om att be om att ta bort potatisen. Det blir oftast så konstiga miner, kanske till och med onödiga komentarer från de som förmodligen inte ens vet vad sockerberoende är. Välj istället något på menyn med en fet sås. Sedan lämna bara kvar potatisen på talriken. Jag tycker i alla fall att det blir en trevligare upplevelse då.

  • Mistys 16 februari 2013

    Skrivet av jas65 den 15 feb 2013

    Nej och varför skall man göra det, vanlig mat och lite motion så håller man kroppen i trimm. Glömm rulltrappan och ta hälsotrappan i stället.. Strunta i fredags mys med lösgodis och chips. Eftersom jag jobbar som kock och vi skall servera maten så säger gästen ingen potatis utan mera kött. Ät normalt och ta en promenad


    Mvh

    Höfta på med kolhydrater för att orka att promenera




    Den ideén fungerar....om man inte är sockerberoende, kolhydratberoende, sönderbantat, har ex IBS eller andra magproblem samt inte så tung att man verkligen klarar av att motionera samtidigt, utan man måste gå ner lite först så knäna håller. Samt har en j---la massa karaktär när man blir bortbjuden och godisskålar och efterrätter avlöser varandra.

    Att äta LCHF är att ta bort allt sug efter sötsaker mm man behöver ingen karaktär när godisskålen står framför näsan.....man är helt enkelt inte sugen längre. Som ett trollslag...ja :) Man har genom att ändra kroppens hormonsystem och fått balans tappat sötsuget/kolhydratsuget många brottats med i åratal och aldrig lyckats överlista.

    Beträffande motion- Björn Ferry tog äntligen en medalj efter att han gått över till LCHF. Själv orkar jag äntligen springa igen ca 60 min ...min ork har förbättrats avsevärt. Blir aldrig trött längre och motionerar mer nu som 50-åring än jag gjorde som 30-åring. Jag har ju lärt kroppen att använda fett som bränsle istället för kolhydrater, som tar slut snabbt i musklerna vid motion och måste fyllas på. Fett har jag gott om så jag kan utan problem motionera flera timmar i sträck;)

    Alla sätt att äta är säkert bra men....man måste anpassa dom efter sig själv. Alla kan inte äta på samma sätt...vi har olika kroppar och olika förutsättningar :)

  • Mistys 17 februari 2013

    Söndagsmiddag eller mat för sportlovstider. Idag äter vi nog tacogratäng, supergod. Fast jag använder inte färdig tacokrydda. Av 3 anledningar. Innehåller för mycket kolhydrater, för många tillsatser samt att det är billigare och enklare att göra egen....man kan ta så mycket man vill...inte bara en påse. Till vår gratäng har vi grönsaker samt tortillabröd LCHF. Perfekt bröd att rulla in grönt och gratäng i. Smakar som vanlig tortilla. Recept hämtat från bloggen 56kilo.

    3 stora tortillas:

    2 dl mjölk
    2 ägg
    50 g riven ost
    2 msk fiberhusk
    1,5 dl pofiber
    1 tsk bakpulver
    2 krm salt
    olja

    Sätt ugnen på 200 g.
    Värm mjölken så den blir ljummen.
    Vispa ihop ägg, riven ost och mjölk.
    Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Blanda ihop allt till en deg och låt svälla i 10 minuter.
    Ta en stor klump och lägg på bakplåtspapper som du penslat med olja. Lägg plastfolie ovanpå och kavla sedan ut till en 3 mm platta. Använd en skål som är ca 22-23 diameter som utskärare. Skär runt om skålen och ta bort överflödig deg.
    Ta av foliet och pensla med olja och baka av i 10 minuter. Ta ut tortillan när den börjar bli brun på kanterna.
    Låt svalna under bakduk sedan och fyll med favorittillbehören!

    Tacolåda LCHF
    Egen tacokrydda

  • Isola747 17 februari 2013

    Har ätit lchf i två veckor nu och min Ibs-mage mår inte bra :( Tänker prova att gå över till Gi istället... Sötsuget är borta och jag är sällan hungrig, vilket är jätteskönt. Jag har minskat 5 cm på midjemåttet men bara gått ner ett kilo!

    Härligt att höra vad bra det funkar ändå, och jag tror stenhårt på detta, det gäller bara att komma ihåg att vi är olika individer med olika behov och att hitta det som passar en själv!

    Tantelin90: Jag har oxå försökt ta bort oönskade svar utan att lyckas...

  • Isola747 17 februari 2013

    Har ätit lchf i två veckor nu och min Ibs-mage mår inte bra :( Tänker prova att gå över till Gi istället... Sötsuget är borta och jag är sällan hungrig, vilket är jätteskönt. Jag har minskat 5 cm på midjemåttet men bara gått ner ett kilo!

    Härligt att höra vad bra det funkar ändå, och jag tror stenhårt på detta, det gäller bara att komma ihåg att vi är olika individer med olika behov och att hitta det som passar en själv!

    Tantelin90: Jag har oxå försökt ta bort oönskade svar utan att lyckas...

  • tantelin90 17 februari 2013

    Jag har märkt den senaste tiden att jag minskar fortfarande lite i storlek men det händer inget på vågen. Läste lite och kan vara för att det är jobbigare för kroppen att bränna fett jämfört med kolhydraterna och bygger därför muskler... Jag tränar inget speciellt förutom vanliga promenader osv.

    Någon annan som märkt detta?


    Ps. Idag blir det blomkålsmos, fläskfilé och rödvinssås till middag! :) Mums! Ds.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.