Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Aloe vera gel för magen!

  • Mistys 28 november 2009

    Jag har funderat på att börja dricka Aloe vera gel 96% . Fått höra att det ska vara toppen! Hjälper mage och tarm att reparera ev skador. Städa upp i tarmluddet så funktionen blir bättre. Har någon där ute erfarenhet av aloe produkter.

    Själv har jag bara erfarenhet av gel man stryker på när man bränt sig i solen. Maken till läkeffekt har jag aldrig varit med om. Trodde att min son skulle få köttsår så bränd var han, men med två omgångar med aloe veran var allt det röda borta(Y)

    Så min fråga till alla kloka där ute. Är detta att kasta pengarna i sjön, vill säljaren bara tjäna pengar eller är det så bra som hon säger och får man valuta för pengarna?

  • Lotten_J 28 november 2009

    Mig hjälpte det tyvärr inte :( så jag testade Ayurvedas metod och är sedan dess bra i magen ( med vissa "bryt" mellan varven ) Läs mer om ayurveda på nätet.

  • Roggan 28 november 2009

    Aloe är bra till mycket. Det kan ha en laxerande verkan dock.
    Annat som också är bra för magen är probiotika. Tycker nog att Lactiplus är den bästa av de produkter jag testat. Många problem med magen kan bero eller föra med sig en störd tarmflora.

  • CuBase 28 november 2009

    Det är viktigt när/om du köper att Aloe veran är rätt behandlad för att få effekt. Den får inte vara brun och klar utan ska vara grumlig, ljus gul. Lite som färskpressad citronsaft ungefär. Om den är rätt processad vid framställningen , dvs innehållande det nyttiga lite geléaktiga inomdömet av bladen, kan den bidra till läkning. Tyvärr finns det jättemånga dåliga produkter på marknaden, så det gäller att kolla vad man får. Bara för att en produkt innehåller Aloe vera betyder det inte att den är rätt processad och då blir resultatet därefter. Prova kan man alltid. Mig hjälpte det si så där...

  • Mistys 28 november 2009

    Den jag tänkt mig är grumlig,ljusgul geleig och ibland får man som fruktköttbitar i munnen. Smakar inte gott. Var på typ aloe vera party där det skulle vara äkta vara enligt konsulenten. Någon tyckte att smaken påminner lite om saffran. Vet inte, kanske!
    Flaskan är som en liten fyrkantig dunk på 1 liter och gul.

  • CuBase 2 december 2009

    Då vet jag vad det är för fabrikat. Precis så ska det se ut när det är framställt på ett korrekt sätt.

    Ofta lär man sig gilla smaken av Aloe vera efter ett tag, men jag vet folk som tvingar ner det med ett halv glas saft eller så.

    Lycka till!

  • flumhum 2 december 2009

    Alovera brus tabletter har hjälpt mig super mycket med min mag och tarm sjukdom..
    så dem rekommenderar jag, de smakar lite som c-vitamin :D

  • Myggan-65 3 december 2009

    Jag råkade tyvärr ut för den laxerande effekten. Det gäller att se till att det är äkta vara, det kan jag hålla med... Det har ju tyvärr blivit lite mode i att allt ska innehålla aloe vera.
    Kan bara hålla med Misty09 om att gelen här helt sanslöst bra mot brännskador, det finns inget bättre. Personligen anser jag att Aloe Vera, när det gäller produkter som är äkta, är otroligt bra och verkligen värda pengarna...

  • Gnurf 3 december 2009

    Seinfeld har ett fantastiskt roligt avsnitt om Aloe...:)

  • mafia 3 december 2009

    Har aldrig provat att använda Aloe Vera "inombords", men jag måste berätta om den fantastiska effekt den har på sårläkning. För ca 20 år sen( hur många kände till aloe då) besökte vi Barbados med goda vänner. Vår ena kompis hade några veckor före vår avresa skadat sitt ben och hade ett ordentligt, djupt köttsår. Första dagen mötte vi en rastakille, som gick omkring med en topp av en aloebuske. När han fick se det omlagda benet, som före avresan upprepade gånger blivit skött på vårdcentralen, kom han fram , berättade om hur bra aloe var, skrapade ur den geleaktiga saften ner i en flaska och gav instruktioner om användandet. Vår kompis köpte det och började behandla. Det tog inte många dagar förrän såret var läkt. Fantastiskt! Det kan man kalla äkta vara. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.