Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ang chili con carne

  • MatAnders 13 februari 2008

    Hur gör ni ?
    Jag gör nog som dom flesta men har ett litet tips!
    Jag köper högrev och skär i små bitar (orginalet va faktiskt utan köttfärs) och steker den och har i och det blir kanongott tillsammans med köttfärs. Sen doppar jag gärna bröd i.

  • farmoringer 13 februari 2008

    jag har oftast stekt bacon i också. Även jag vill doppa bröd i..

  • anluk 14 februari 2008

    Jag gör med färs men kanske borde prova med högrev eftersom det är som MatAnders säger originalet är ju faktiskt inte med färs.

  • 14 februari 2008

    jag köper en sån dära kryddpåse för chili con carne, o gör efter det(Y)(Y)

  • mistralwind 14 februari 2008

    Har en kompis som älskar het mat, han importerar egen tabasco för han tycker den svenska är för mesig.
    han menar att riktig chili con carne varken ska ha köttfärs, lök, eller bönor i den.
    det är enbart köttbitar (typ grytkött eftersom det ska puttra på ett tag) som är kokt tillsammans med ett antal olika slags chilifrukter, därav namnet, "chili med kött".

  • Jessika 14 februari 2008

    Jag brukar blanda köttfärs med en påse Santa Maria vegetarisk taco färs. Kräver lite extra tomater men blir jätte gott.

  • jas65 14 februari 2008

    Skrivet av mistralwind den 14 feb 2008

    Har en kompis som älskar het mat, han importerar egen tabasco för han tycker den svenska är för mesig.
    han menar att riktig chili con carne varken ska ha köttfärs, lök, eller bönor i den.
    det är enbart köttbitar (typ grytkött eftersom det ska puttra på ett tag) som är kokt tillsammans med ett antal olika slags chilifrukter, därav namnet, "chili med kött".


    Din kompis har alldeles rätt.
    Mvh
    Anders

  • lenajeanette 14 februari 2008

    Skrivet av MatAnders den 13 feb 2008

    Hur gör ni ?
    Jag gör nog som dom flesta men har ett litet tips!
    Jag köper högrev och skär i små bitar (orginalet va faktiskt utan köttfärs) och steker den och har i och det blir kanongott tillsammans med köttfärs. Sen doppar jag gärna bröd i.


    Har du något exaktare recept hur du gör?

    Mvh Lenajeanette

  • MatAnders 14 februari 2008

    Skrivet av lenajeanette den 14 feb 2008

    Skrivet av MatAnders den 13 feb 2008

    Hur gör ni ?
    Jag gör nog som dom flesta men har ett litet tips!
    Jag köper högrev och skär i små bitar (orginalet va faktiskt utan köttfärs) och steker den och har i och det blir kanongott tillsammans med köttfärs. Sen doppar jag gärna bröd i.


    Har du något exaktare recept hur du gör?

    Mvh Lenajeanette


    Hej jo ungefär så här.

    Bryn både kött och köttfärs och vispa ur pannan och häll i grytan, stek löken och gör detsamma med den och skyn. Sedan har jag i passerade eller krossade tomater 1-2 burkar beroende på hur mycket man gör, sedan pressar jag i rätt mycket tomatpure och pressar ner 2 vitlöks klyftor. Häll på vatten så det mer än täcker allt. Sedan till kryddningen här kan man antingen göra stark som jag gillar och då går det år rätt mycket chilipulver man får smaka av så man får som man vill ha. Låt sedan detta puttra i ca 1 timme innan du har i burk bönorna och låt småsjuda i 10 minuter sen är det klart.
    Förstår du på ett ungefär?

  • lenajeanette 14 februari 2008

    Yes! Jag förstår!!!!:D

    Det lät så gott så jag måste prova att göra detta. vad använder du för bönor? Naturella eller baked beans i tomatsås?

    Tror jag ska prova med kidney bönor, måste väl funka...

    Tack för hjälpen! Lenajeanette

  • Nettie 14 februari 2008

    Måste också prova med högrev. låter jättegott:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.