Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående matbilder som många sätter in frivilligt i recepten

  • Smulpajen 2 september 2008

    Skrivet av Queenie den 2 sep 2008

    Håller med Liloo, blir jätteglad när jag får bilder. Men har själv inte lyckats ta bort bilder, på ett av mina recept (kommer inte ihåg vilket just nu, får fundera), så blev det av misstag en blomma uppladdat som bild, jättefin blomma, men passar kanske inte till maträtten. :) Jag har försökt ta bort den förut, men inte lyckats, hur gör man det?

    Gå in på redigera recept från "visa mina recept" och ta bort bild!

  • Lilljeppe 2 september 2008

    Jag har fått bilder av medlemmar på recept som jag redan har bild på. Jag tycker det är super kul att se hur deras blev med upplägg osv. Jag har gärna fler bilder på mina recept som ni andra tar. Jag har själv också lagt upp bilder på recept. Det har oftast uppskattats.

  • Queenie 3 september 2008

    Jag måste då vara trögfattad. Det gäller min "Fläskfilé baconbus", där ligger även ett recept på en blomma, men när jag ska redigera recept finns ju bara "ta bort bild", inte vilken bild. Hur gör man då? Blomman är ju inte den bilden som visas utan man ser det bara när man klickar upp receptet. Kanske är jag som är trög ...

  • monac 3 september 2008

    tror nog ändå jag skulle bli oändligt tacksam om någon(fel tillbehör eller inte)lägger in en bild åt mig på någon rätt...så om någon känner sig manad så...(L)
    Har dock inga fläskfilé recept!!!!:)

    Kollar nog mest på recept med bild,med handen på hjärtat...det vissuella gör sitt!

  • Smulpajen 3 september 2008

    Skrivet av Queenie den 3 sep 2008

    Jag måste då vara trögfattad. Det gäller min "Fläskfilé baconbus", där ligger även ett recept på en blomma, men när jag ska redigera recept finns ju bara "ta bort bild", inte vilken bild. Hur gör man då? Blomman är ju inte den bilden som visas utan man ser det bara när man klickar upp receptet. Kanske är jag som är trög ...

    Nej du är inte trög:) Jag tror det bara går att ta bort stora bilden. Om inte, så är vi två trögfattade:D

  • kerstiner 3 september 2008

    ulquote]Skrivet av bappi den 2 sep 2008

    Egentligen ska jag vara tacksam för att någon så frivilligt har satt in en bild av min maträtt till mitt recept men...

    Jag hade inte tänkt mig bilden och upplägget precis så?!?!
    Förslaget är: Tänk om frivligga bilder först mejlades till rätt receptperson för ett godkännande först. Lite tokigt att andra kan gå in och lägga in receptbilder på mina recept, det kan bli bra, det kan bli dåligt, det kan bli si så där osv...

    Lind, tänk om du kunde låsa den biten men i stället låta bilden hamna hos mig på annat sätt för ett godkännande!?!?

    Tack för bilden jag fick till mitt recept, men jag plockade bort den och får lägga in en egen nästa gång rätten lagas.

    Är jag kinkig eller...:'(

  • kerstiner 3 september 2008

    Jag har lagt in en del recept utan bild.Tycker att ingredienserna i receptet är det viktigaste, det är det jag går efter när jag söker ett recept. Om det finns en bild är det bra, men om jag vill ha en bild till mitt recept vill jag nog lägga till den själv. Man vill ju ha en bild som överensstämmer med sitt eget sätt att servera rätten

    Skrivet av bappi den 2 sep 2008

    Egentligen ska jag vara tacksam för att någon så frivilligt har satt in en bild av min maträtt till mitt recept men...

    Jag hade inte tänkt mig bilden och upplägget precis så?!?!
    Förslaget är: Tänk om frivligga bilder först mejlades till rätt receptperson för ett godkännande först. Lite tokigt att andra kan gå in och lägga in receptbilder på mina recept, det kan bli bra, det kan bli dåligt, det kan bli si så där osv...

    Lind, tänk om du kunde låsa den biten men i stället låta bilden hamna hos mig på annat sätt för ett godkännande!?!?

    Tack för bilden jag fick till mitt recept, men jag plockade bort den och får lägga in en egen nästa gång rätten lagas.

    Är jag kinkig eller...:'(

  • Glitterfia 3 september 2008

    Jag får be om ursäkt men jag förstår inte problemet. Har dock inte sett bilden men om jag förstått det rätt var det en bild med fel tillbehör.
    Tycker det är kanon om någon vill lägga ut en bild på min rätt. Även om det är fel tillbehör. :o

    Jag skulle ta en egen bild med rätt tillbehör vid tillfälle och lägga in den. Då kan man kontakta lind och få hjälp med att lägga dem i rätt ordning, så din bild kommer först. Det syns dessutom vem som tagit bilden så man behöver inte "skämmas" om man inte är nöjd.

    Meningen med recept är väl att man ska kunna göra lika??

  • Smulpajen 21 september 2008

    Det är väldigt konstigt att man själv kan ta bort bilden som är kopplad till receptet, men inte bilden som någon annan lagt in. :@ Jag vill inte ha andras bilder om jag redan lagt in en egen. Åtminstone vill jag få veta om någon vill ladda upp annan bild. Det har jag efter tidigare diskussion här, lagt in i min presentation. Om någon ändå gör det måste man maila för att ta bort. Lite fel ordning. (N)

  • bjuranna 21 september 2008

    Jag tror jag slutar ladda upp bilder till andras recept :(. Även om det verkar finnas dem som uppskattar det, så vet jag inte om det skulle vara värt att måsta fråga om lov, invänta svar och sen ladda upp en bild som kanske ändå inte faller receptägaren i smaken. Så pinsamt för denna att ta bort ett foto som man lovat ta emot?!

    Ett foto ser jag som en gåva. Ska man fråga mottagaren om den vill ha min gåva? Nä, då vore det bättre att uppladdade foton fick godkännas av receptinnehavaren på samma sätt som vi idag godkänner kontakter. Ska man hårddra det så kanske även betyg och kommentarer ska godkännas av receptinnehavaren, så att det inte står en kommentar man inte hade tänkt sig...:o

  • zonale 21 september 2008

    Jag blir jätteglad för bilder förutsatt att det är en bild av mitt recept. Jag ser då och då exakt samma bilder på ett flertal recept som jag då förstår är nerladdade från internet och det känns inte rätt för mig. Laga och fota, då blir jag jätteglad. :)

  • Smulpajen 21 september 2008

    Jag tycker det är lite som att gå in på andras domäner, att ändra eller lägga till det som andra har gjort. Man kanske är fullt nöjd med den bild man laddat upp och vill att det är den som ska vara kopplad till receptet. Förstår inte vad som är problemet att fråga först??:o

  • farmoringer 21 september 2008

    Finns det redan en bild så verkar det onödigt också tycker jag att lägga in sin verson av maträtten.

  • segerwitch 21 september 2008

    Skrivet av Smulpajen den 21 sep 2008

    Jag tycker det är lite som att gå in på andras domäner, att ändra eller lägga till det som andra har gjort. Man kanske är fullt nöjd med den bild man laddat upp och vill att det är den som ska vara kopplad till receptet. Förstår inte vad som är problemet att fråga först??:o


    :oFörstår inte svårigheten med att FRÅGA FÖRST??????
    Varför skall det tas för givet ????????(N)

  • zonale 21 september 2008

    Finns det redan en bild så tycker jag också att det räcker med det, farmoringer. Jag är så dålig på att lägga in bilder på mina recept själv så jag har inga.

  • Okänd 21 september 2008

    Skrivet av bjuranna den 21 sep 2008

    Jag tror jag slutar ladda upp bilder till andras recept :(. Även om det verkar finnas dem som uppskattar det, så vet jag inte om det skulle vara värt att måsta fråga om lov, invänta svar och sen ladda upp en bild som kanske ändå inte faller receptägaren i smaken. Så pinsamt för denna att ta bort ett foto som man lovat ta emot?!

    Ett foto ser jag som en gåva. Ska man fråga mottagaren om den vill ha min gåva? Nä, då vore det bättre att uppladdade foton fick godkännas av receptinnehavaren på samma sätt som vi idag godkänner kontakter. Ska man hårddra det så kanske även betyg och kommentarer ska godkännas av receptinnehavaren, så att det inte står en kommentar man inte hade tänkt sig...:o

    Vill nån vara snäll och fota nåt av mina recept så är jag mer än tacksam...Själv har jag inte lärt mig detta än.
    Så varsegoda och fota på.

  • Smulpajen 21 september 2008

    Man kan ju inte ändra i andras recept, så varför ska man kunna lägga in andra bilder? Jag skulle aldrig drömma om att ta mig friheten att göra som jag själv tycker bara för att jag vill lägga upp en annan bild. Jag frågar först. Tycker det hör till god ton.

  • bjuranna 21 september 2008

    Grundfrågan handlade, som jag förstod det, inte om att byta ut en redan befintlig bild i någons recept utan att receptinnehavaren skulle få en chans att godkänna bilder till sitt recept.

    Jag tycker inte att det är rätt väg att gå, att förmedla till samtliga hur var och en oss vill ha det genom till exempel att lägga in det i presentationen. Då ser funktionen ändå likadan ut och risken är att folk ändå lägger i bilder och någon blir arg och upprörd över detta.

    När en bild laddas upp till ett recept som inte tillhör användaren, borde det automatiskt skickas till den som rår om receptet för godkännande. Då ligger det ju inte på alla och en var, utan sker automatiskt. Ingen kan glömma bort att fråga eller göra "fel" och den som rår om receptet får sista ordet på vad som publiceras.

  • systeryster 21 september 2008

    Skulle bli jätteglad om någon datakunnig och fotokunnig la in foton till mina recept.
    Äger ingen digital kamera, men har önskat mig en så småningom kanke även mina egna recept blir illustrerade.:)

  • Smulpajen 21 september 2008

    Skrivet av bjuranna den 21 sep 2008

    Grundfrågan handlade, som jag förstod det, inte om att byta ut en redan befintlig bild i någons recept utan att receptinnehavaren skulle få en chans att godkänna bilder till sitt recept.

    Jag tycker inte att det är rätt väg att gå, att förmedla till samtliga hur var och en oss vill ha det genom till exempel att lägga in det i presentationen. Då ser funktionen ändå likadan ut och risken är att folk ändå lägger i bilder och någon blir arg och upprörd över detta.

    När en bild laddas upp till ett recept som inte tillhör användaren, borde det automatiskt skickas till den som rår om receptet för godkännande. Då ligger det ju inte på alla och en var, utan sker automatiskt. Ingen kan glömma bort att fråga eller göra "fel" och den som rår om receptet får sista ordet på vad som publiceras.

    Nej det handlar inte om att byta bild. Men har jag lagt in en bild finns det väl ingen anledning att lägga in en till??? Har jag komponerat ett recept är det ju min ev bild som ska vara kopplat till det. Och vill man lägga till en så skulle jag vara väldigt glad om man frågade mig först.
    Och vad man skriver i sin presentation måste väl vara upp till var och en. Man kan ju förmedla många saker i presentationen. Ett råd jag såg här var att en person som hade för lång text till sitt recept skulle lägga in det i presentationen. Det ena är nog inte mer "riktigt" än det andra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.