Skrivet av Metalmaid den 6 okt 2009
[quote]Skrivet av Peter_Stompare den 6 okt 2009
Har aldrig någonsin använt mig av aromat, och använder inte längre heller pulver/tärningsbuljonger. Och det av helt kulinariska skäl. Har man väl vant sig av med glutamatsmaken så tycker man att det är riktigt jävla äckligt dom gånger man känner den.
Om det är så att man måste ha sånt skräp i maten så är det för att man bränt sönder sina smaklökar. Vänj er av med det där så kommer ni snart känna vad maten egentligen smakar. Det är lite som att bli rökfri eller bli frisk efter en förkylning.
Visst ligger det mycket i det du säger, det är en otrolig skillnad i smak bara på torkade och färska örter eller sötat och osötat te t.ex.
Jag föredrar att krydda upp min mat med färska grönsaker men ibland kan färdiga kryddblandningar som buljong t.ex vara en genväg om man har ont om tid.
Att säga att man bränt sönder sina smaklökar för att man ibland använder produkter med smakförstärkare tycker jag nog är en lite grov generalisering.
Jag förstår dock din poäng, jag har samma åsikt som dig när det gäller ketchup. För mig är ketchup på maten en smakförstörare medan den för andra är en smakförhöjare, summa summarum olika människor har olika smakpreferenser.
[/quote]
Om man behöver den där buljungtärningen för att hinna med maten kanske man helt enkelt valt att göra fel mat vid fel tillfälle?
Sen tycker jag inte att man kan jämföra ketchup och aromat eftersom dom fungerar/förstör på helt olika sätt.
Förövrigt efterlyser jag torkat rent rotselleripulver