Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Användningsområden för Coca Cola (om man inte dricker den)

  • boz1965 15 maj 2009

    1. Rengör en vidbränd panna genom att hälla i cola i den och koka. Det tar bort alla fläckar.

    2. Om du färgar ditt hår och resultatet blir för intensiv färg kan vanlig Coca cola hjälpa till att göra håret ljusare.

    3. Ge gamla mynt en tvättomgång i cola. Det ger samlingar och dekorativa föremål en briljant lyster.

    4. Toaletten kan rengöras genom att man tar ur så mycket som möjligt av vattnet i vattenlåset och häller en 2-liters cola i den. Syran i drycken börjar genast arbeta. Bäst resultat om det får stå över natten.

    5. Häll cola i flata, vida tallrikar och ställ den i trädgården så får du hjälp att få bort sniglar från dina plantor. De attraheras av den söta doften och när de väl faller i kan de inte komma ur.

    6. Rostiga bultar kan lossas genom att man blöter en trasa i cola och lindar in bulten i den. Lämna den så ett par timmar då blir den lättare att rucka på.

    7. Rengör dina smycken i ett glas cola. Borsta av med en tandborste och skölj väl. (Inte rekommenderat för värdefulla föremål eller de som har en juvel i sig.)

    Nån som har fler tips om vad man kan göra med cola om man inte dricker den?

  • farmoringer 15 maj 2009

    Man kan ju marinera i colan.......:)

  • anluk 15 maj 2009

    Vill man dricka den efter vad man ser att den gör med allt annat, vad gör den med vår kropp då??? Själv ska jag undvika det eftersom det tar stryk på njurarna tydligen.,

  • Babzan 15 maj 2009

    Bosse bildoktor rekommenderar Coca-cola istället för dyra rengöringsmedel för att tvätta gummit på bildäcken.

  • boz1965 15 maj 2009

    Skrivet av anluk den 15 maj 2009

    Vill man dricka den efter vad man ser att den gör med allt annat, vad gör den med vår kropp då??? Själv ska jag undvika det eftersom det tar stryk på njurarna tydligen.,


    Nej, bara det faktum att cola löser upp kalk- och smutsavlagringar i toastolen gör ju att man får avsmak... (N)

  • boz1965 8 oktober 2009

    Hittade ett nytt användningsområde för cola idag - kalka av och rengöra diskmaskinen.

    Sätt på diskmaskinen på det varmaste programmet utan disk och diskmedel i. När vattnet har spolat i öppnar du luckan (se till att säkerhetsbrytaren funkar och stannar maskinen, annars blir du blöt :D). Ta ur 2 liter av vattnet och häll i en 2-liters cola. Stäng luckan och kör vidare tills maskinen har gått hela programmet ut. Och - TADAAA - renare maskin är svårt att hitta.

  • barnbarn 8 oktober 2009

    Kan det inte vara så att colan löser kalkavlagringar i våra ådror???!!! (H)
    Nej förlåt jag bara skojar! :p
    Ha en bra helg allihopa. (Y)(Y)

  • maria_wijk 8 oktober 2009

    Kanske det fungerar att kalka ur en tebryggare med också då (annars brukar jag använda citronsyra till det).

  • Peter_Stompare 8 oktober 2009

    Skrivet av Metalmaid den 8 okt 2009

    Kanske det fungerar att kalka ur en tebryggare med också då (annars brukar jag använda citronsyra till det).


    Risken är väl bara att den blir fylld med bränt socker

  • maria_wijk 8 oktober 2009

    Skrivet av Peter_Stompare den 8 okt 2009

    Skrivet av Metalmaid den 8 okt 2009

    Kanske det fungerar att kalka ur en tebryggare med också då (annars brukar jag använda citronsyra till det).


    Risken är väl bara att den blir fylld med bränt socker


    Kan nog vara så och så blir det ju bra mycket dyrare också än den metod jag använder nu.

    Fast det funkar lika bra att kalka av badkar med som toalettstolar, det har jag faktiskt testat :p

  • boz1965 8 oktober 2009

    Skrivet av Peter_Stompare den 8 okt 2009

    Skrivet av Metalmaid den 8 okt 2009

    Kanske det fungerar att kalka ur en tebryggare med också då (annars brukar jag använda citronsyra till det).


    Risken är väl bara att den blir fylld med bränt socker


    Ja, det är inte bra att använda cola i maskiner med ett öppet värmeelement, där elementet har direktkontakt med vattnet, det glömde jag att skriva. Bra att du påpekade det. Då blir det knäck istället för cola. :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.