Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Återvinning, loppis, auktioner - vad hittar du i sommar?

  • safir74 7 juli 2011

    Ska snart också sälja på loppis. Har inga tips då detta är första gången.
    Däremot har jag en motstridig dotra, hon skulle verkligen behöva rensa ut bland sina saker då hon har föör mycket. Men hon säger att hon behöver och använder alla saker. Ja , ja jag får nog göra en liten raid bland hennes grejer..(H)

  • [email protected] 7 juli 2011

    Toppenloppis i PITEÅ!
    Varje lördag hålls en jätteloppis i badhusparken i Piteå.Där finns allt!!
    Bitte

  • redd 8 juli 2011

    Skrivet av mama97mia den 5 jul 2011

    Ni som själva stått o sålt på loppis - vad har ni för tips?
    Jag har förstått att det är smart att ha ett bord med - om man som jag tänker åka på bakluckeloppis. Och en stol att sitta på själv.
    Och påsar till ev kunder...



    Viktigaste är väll att inte förvänta sig tjäna några speciella pengar på det.
    Själv tycker jag man skall åka till loppisen med inställningen "det jag inte får sålt åker till tippen imorgon".
    Blir minst sagt irriterad på dom som står och försöker sälja saker för halva nypriset.
    "Men den är ianvänd/bara använd en gång" - "Den kostar fortfarande lika mycket som i butiken när dom har rea"

    Å andra sidan får du mycket saker sålda för 5-50kr så blir det en del pengar det med, för att inte tala om ledig plats i skåp och garderober.

  • grunden 8 juli 2011

    Vi plockar ihop allt som bara står och tar plats sedan gör vi en loppis i trädgården. Gubben fixar plakat med loppis på och sätter upp lite var stans i byn samt lappar i affärerna. Idag inbringade det med 974kr på sådant man inte behöver.
    Rekommenderar er att göra det samma om ni har tillgång till trädgård eller kör en bagageloppis det är kul och man träffar massor av trevliga människor.
    Ha det så gott.

  • DoctorWho 11 juli 2011

    Mina senaste inköp var en bok "Vad våra händer skapat; En bildhistoria om mänsklighetens storverk" för 30 kr och en plastbricka för 15 kr (lagom till en 20 pers smörgåstårta). Boken är stor, tung och har strax under 300 sidor. Innehåller bilder och text med alla sorters byggnadsverk från Egyptens pyramider till motorvägar i flera våningar. Den är visserligen tryck 1966, men hur man byggde bla frihetsgudinnan, Eiffeltornet, Panama-kanalen och Golden gate-bron är intressant att läsa om.

  • limoisa 11 juli 2011

    Skrivet av redd den 8 jul 2011

    Skrivet av mama97mia den 5 jul 2011

    Ni som själva stått o sålt på loppis - vad har ni för tips?
    Jag har förstått att det är smart att ha ett bord med - om man som jag tänker åka på bakluckeloppis. Och en stol att sitta på själv.
    Och påsar till ev kunder...



    Viktigaste är väll att inte förvänta sig tjäna några speciella pengar på det.
    Själv tycker jag man skall åka till loppisen med inställningen "det jag inte får sålt åker till tippen imorgon".
    Blir minst sagt irriterad på dom som står och försöker sälja saker för halva nypriset.
    "Men den är ianvänd/bara använd en gång" - "Den kostar fortfarande lika mycket som i butiken när dom har rea"

    Å andra sidan får du mycket saker sålda för 5-50kr så blir det en del pengar det med, för att inte tala om ledig plats i skåp och garderober.


    Bra att ha om man skall sälja kläder är en klädställning och galgar där man kan hänga kläderna på, där kan man även hänga dukar, tyger och väskor om man har det med sig. Det är även bra att se till att ha ordentligt med växel med sig. Bra är även att vara på plats i god tid före allmänheten så att man hinner ställa iordning bordet och klädstället, annars får man vara beredd på att folk börjar slita i sakerna innan du förberett dig.

    Jag var själv med på en bakluckeloppis i går, där all förtjänst oavkortat gick till hemlösa katter. Vi hade väldigt mycket saker med oss och hade bestämt oss för att ha så lite saker som möjligt med oss tillbaka, därför bestämde vi oss för att hellre sätta lägre priser än att ta för mycket betalt, visserligen hade vi några riktigt fina saker med oss som vi tog lite mer betalt för.

    Det är riktigt roligt med loppis!! Glöm inte bort att en loppis förenar både nytta och nöje, genom att sakerna kommer någon annan person till glädje, istället för att vårat gemensamma sopberg blir större.

  • mammuten80 12 juli 2011

    Här har dom loppis varje lördag (Y)

    jag tittar alltid efter barnkläder (fastän dom redan har fulla garderoben av dem) {bashful}
    och sen böcker. En helt ny oläst skönlitteratur som kostar över 200:- i affären är inte helt illa att få för 5:- på loppis.{dance}

  • The_mama97mia 12 juli 2011

    Det var skitkul med loppis! Det inbringade 290 spänn, fast då kostade det 100 då att stå där...
    Mest roligt hade vi nog när vi försökte sätta upp ett s.k. tapetbord att ha våra saker på.

    Nytt försök den 30 juli i Pålsboda folkpark, nu är halva jobbet gjort, vissa saker prismärkta o klara... O sen har jag lärt mig massor!

    Prismärkning är en fördel. Sen kan man ju göra en deal i alla fall.
    Nästa gång ska jag ha nån kartong med 1:- st grejer , 5:- st grejer o s v som är lättare att rota i.

    Böcker är svårt att få sålt, konstigt tycker jag, har själv köpt tre pocket för en tia, toppen ju!

    Fina barn- och ungdomskläder och skor kan gå till rätt pris. Sålde ett par gummistövlar o ett par sommarsandaler (Puma-kopior).

    Jag gillar tanken mer och mer, kommer fortsätta gå på loppis och fynda själv framöver!

  • safir74 19 juli 2011

    Yes, dottern har gett med sig lite. Hon blir 10 år i höst och har lite svårt att skiljas från vissa saker. Rensat massvis och på fredag går loppiset av stapeln.

    Böcker? Hm, skulle behöva bli av med lite barnböcker. Har en del då sambon har kvar sina böcker från barndomen. Själv äääälskar jag att köpa böcker men det gäller ju också att ha plats. ;)

  • soccermum 19 juli 2011

    Loppis är jättebra-särskilt ur miljösynpunkt, bra mama att du startade tråden för att påminna andra :) Ett av de bästa loppisfynd jag gjort var en gjutjärnsplättlagg för 10 kr.. Inget slår gjutjärn och vem älskar inte plättar :P

  • safir74 26 juli 2011

    Så då har man stått på loppis. Det inbringade några hundra-lappar så det var okej. Kommer definitivt stå flera ggr på loppis.

    Dessutom fyndade jag själv en fin skrivbordstol till dottern för 30 kronor

  • The_mama97mia 26 juli 2011

    @safir74 - vad kul!
    Jag jag gjorde det inte med tanken att få ngn större förtjänst, utan förena nytta med nöje, istället för att bara kasta grejer...

    Tips - jag har fyndat en del DVD-skivor och gamla VHS-kassetter, har en VHS i stugan och gamla Papphammar gav oss gott skratt för 1 kr!
    DVD skivorna har legat mellan 10 kr och 25, beror på. Klart värt det ju.

    Och sen allra senast köpte jag ett spel, vem vill bli miljonär, för femti spänn... Det var kul men lite svårt för barnen (från 12 år står det).

    Får se om jag orkar åka på loppis på lördag som planerat, det har kört ihop sig lite här.

    Fynda mera!

  • sikaal 26 juli 2011

    Jag har fyndat bl.a 3 st metallljusstakar med pigg i mitten. De är väl egentigen till runda ljus men är toppen att elda upp stumpar på. Massa böcker har jag köpt 2-3 kr styck. Ja, det har slunkit med lite av varje.
    Jag blev av med 2 kassar deckare som jag lämnade på Asby-loppan. (Y) Hoppas att det gläder någon.

  • safir74 26 juli 2011

    @ mama97mia- Ja, precis så tycker jag med. Så skönt att bli av med sakerna på så sätt istället för att kasta på återvinningen. Förhoppningsvis så vill någon annan ha det jag vill bli av med. Dessutom tyckte dottern också att det var kul trots att hon protesterade hej vilt när jag föreslog att vi skulle rensa ut och sälja lite. Hon blev också jätteglad över den fina skrivbordstolen :)

  • safir74 15 augusti 2011

    Då har man stått på loppis igen. Den här gången nära Visby flygplats. Det gick bra...sålde bl a dotras cykel som hon vuxit ur samt ett par vinterfodrade ridstövlar som hon också vuxit ur. Fyndade själv ett par nattduksbord som matchar våran säng...kanon (Y)

    Barnböcker gick också bra. Blev av med 17 styckna på ett bräde...inte illa det inte :)

  • DoctorWho 21 augusti 2011

    Gick på en antikmässa förra helgen, de borde ha kallat den antikutställning eftersom ingen hade råd att köpa något. Men glädjande nog så fanns det sju-åtta saker som jag själv har här hemma och de var inte billiga. Tex påskhönan efter farmor som vi alltid har påskgodis i kostade 350 kr med näbben lite skadad.
    Besökte den lokala loppisen efteråt och fyndade två plastmuggar för en tia, matchar de fem jag redan har hemma. Köpte också stickor nummer sex för 15 kr, mycket billigare än i en garnaffär.

  • The_mama97mia 24 januari 2012

    Det är inte bara på sommaren det finns loppisar, har jag insett.
    Förra veckan tog jag en tur till "Återvinningen" här i byn.
    Fyndade nya beg tallrikar, hade nämligen insett att vi har knappt så det räcker att fylla diskmaskinen med mellan varven haha. Stora tallrikar IKEA365+ heter serien, 3 kr/st. Några andra små söta vita tallrikar också 3:-/st, men insåg sen att de inte funkade så bra i micron. Nåja..
    O sen hittade jag några större blomkrukor som var jättefina.

    Just blomkrukor ska jag gå på jakt efter framöver, mkt billigare och roligare att köpa såna än nya.

    Och tips till dom som kanske saknar våffeljärn - kolla på närmaste loppis, mitt hade jättefina äldre våffeljärn, men jag har redan.

  • Kakan1986 24 januari 2012

    Mitt senaste älskade loppisfynd var ett vitrinskåp, sååå fint var det och det skulle stå i vårt nya hus. Men när vi väl flyttat in kändes platsen inte längre bra och det fanns helt enkelt ingenstans att göra av mitt vackra skåp.. :'(
    Tack och lov har vi goda vänner som väldigt gärna ville ha skåpet och som hade en lämplig plats för det, så nu kan jag titta på det hemma hos dom iallafall, med viss bitterhet.. {mad-tongue}

    Älskar att gå på loppis och fynda fina saker, inte alls lika kul att köpa nytt. Att köpa begagnat innebär ju ofta också att man får tag i något unikt som inte redan står i varje hem, det kan va kul ibland!

  • safir74 24 januari 2012

    Skrivet av mama97mia den 24 jan 2012

    Det är inte bara på sommaren det finns loppisar, har jag insett.
    Förra veckan tog jag en tur till "Återvinningen" här i byn.
    Fyndade nya beg tallrikar, hade nämligen insett att vi har knappt så det räcker att fylla diskmaskinen med mellan varven haha. Stora tallrikar IKEA365+ heter serien, 3 kr/st. Några andra små söta vita tallrikar också 3:-/st, men insåg sen att de inte funkade så bra i micron. Nåja..
    O sen hittade jag några större blomkrukor som var jättefina.

    Just blomkrukor ska jag gå på jakt efter framöver, mkt billigare och roligare att köpa såna än nya.

    Och tips till dom som kanske saknar våffeljärn - kolla på närmaste loppis, mitt hade jättefina äldre våffeljärn, men jag har redan.


    Men ååh, var gång jag hittar ett gammalt våffeljärn så saknas alltid sladden eller så är den trasig. Och sådana sladdar är inte det enklaste att få tag i :s

    Ni som har Facebook: det finns många" loppis"-grupper som man kan gå med i. På Gotland heter en Bortskänkes/Bytes/Ges/Mottages/Doneras i 0498-området så in på fejjan och sök för det området du bor i :) (Y)

  • littlejohn 8 februari 2012

    Var på loppis i helgen och fyndade ett stort serverigngsfat för 15 kr! Har sökt förut med inte hittat, så nu känns det bra både i hjärtat och plånboken. Fyndade även lite andra grejer som jag i ärlighetens namn inte visste att jag behövde. ;)
    Roligt att leta runt och titta på olika saker och samtidigt får man kontakt med andra som strövar runt.
    Ett bra helgnöje nu när det är kallt ute. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.