Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa varmkorven?

  • zonale 21 maj 2009

    Sibylla är ett säkert kort....:)

  • Lotten_J 21 maj 2009

    Jag har aldrig hört talas om "en halv" :o


    Skrivet av pia61 den 21 maj 2009

    Skrivet av farmoringer den 21 maj 2009

    Skrivet av pia61 den 20 maj 2009

    "Korvaholken" på torget i falkenberg har det allra bästa hemlagade potatismoset...så de så!!! (L)(L)(L)
    Halv special...fantastiskt gott!!! (Y)(Y)


    Kommer ihåg när jag flyttade hit till norra Sverige och sa att jag ville ha " en halv special". Fanns ingen som visste vad det var för nåt...:D


    Nämen vad säger du! Trodde det var vedertaget i hela Sverige!!!
    Förklaring då: bröd, korv, senap och sen mos på korven. Jättegott! (Y)(L)

  • popik 21 maj 2009

    En halv special är en korv, en hal special är två korvar.

  • popik 21 maj 2009

    Skrivet av popik den 21 maj 2009


    En halv special är en korv, en hal special är två korvar.


    Lite stavfel en hel special är två korvar ska det vara.

  • millasmamma 21 maj 2009

    Hemlagad gurkmajonnäs låter gott.
    Finns det någon har ett bra recept?

  • boz1965 21 maj 2009

    Skrivet av millasmamma den 21 maj 2009

    Hemlagad gurkmajonnäs låter gott.
    Finns det någon har ett bra recept?


    Majonnäs och bostongurka i lagom mängder, svårare än så är det inte. 4 delar majonnäs + 1 del bostongurka brukar bli bra, men det är en smaksak.

  • flumhum 21 maj 2009

    ikeas winerkorv är godast :D och det bästa är att man kan även handla hem den nu ^^

  • MosterNettan 21 maj 2009

    Skrivet av popik den 21 maj 2009

    Skrivet av popik den 21 maj 2009


    En halv special är en korv, en hal special är två korvar.


    Lite stavfel en hel special är två korvar ska det vara.


    I mina trakter är mosportionen skillnaden mellan hel och halv,

  • gimmiahug 21 maj 2009

    Skrivet av popik den 21 maj 2009

    Skrivet av popik den 21 maj 2009


    En halv special är en korv, en hal special är två korvar.


    Lite stavfel en hel special är två korvar ska det vara.



    Du skulle låtit det vara, hur kul hade det inte varit om vi alla sprang ut och beställde en hal special runt om i landet....:p

  • boz1965 14 mars 2012

    Tänkte se om det finns fler åsikter om världens bästa korvmoj så jag återupplivar den här tråden. :)

  • MatAnders 14 mars 2012

    Saknar dom gamla korvgubbarna med låda på magen :) dom kunde koka korv dom i dag smakar dom ju inget alls....

  • Tesslatess 14 mars 2012

    Äre bara jag som vill ha rostad lök till min vurre med gurkamajjo?

  • DoctorWho 14 mars 2012

    Skrivet av jan-gunnar-j den 21 maj 2009

    Västervik = Åhmans såklart! En grillad med hälften av varje 0ch en halv räk!
    De ni!


    Godaste korven jag någonsin har smakat!

  • Okänd 14 mars 2012

    Skrivet av annelieberggren den 20 maj 2009

    Bullens korv är bäst. Kokt med bröd och jonnys senap, bostongurka och räksallad...:p mycket mastigt och gott.



    Bullens korv bäst? Har du kollat innehållet? 33 % kött! Vad korven innehåller i övrigt vill du inte veta! Men läs på burken!

    Korv som innehåller mindre än 60 % kött borde, enl. min mening, inte få kallas korv.

  • Okänd 14 mars 2012

    Vill du själv koka din varmkorv så följ gärna mina tips här:

    Väl först en korv som är värd namnet med avseende på köttinnehåll (kolla innehållsförteckningen). Använd helst traktörpanna (för att slippa böja korvarna för mycket). Lägg gärna en buljongtärning i kokvattnet tillsammans med några blandade pepparkorn, några kryddnejlikor ett par klyftor lök och ett par lagerblad + rätt ordentligt med salt. Låt koka tills saltet smält. Drag sedan pannan av plattan, lägg i korvarna, locket lite på glänt och låt stå så i 6 - 7 minuter.

    När du sedan tar upp korven ur spadet kommer buljongen att bilda en tunn, men smakrik, film utanpå.

    Tipset kommer från en korvgubbe på Mosebacke (med lådan på magen) nån gång 1980-81.

  • husmusen88 14 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 14 mar 2012

    Vill du själv koka din varmkorv så följ gärna mina tips här:

    Väl först en korv som är värd namnet med avseende på köttinnehåll (kolla innehållsförteckningen). Använd helst traktörpanna (för att slippa böja korvarna för mycket). Lägg gärna en buljongtärning i kokvattnet tillsammans med några blandade pepparkorn, några kryddnejlikor ett par klyftor lök och ett par lagerblad. Låt koka upp. Drag sedan pannan av plattan, lägg i korvarna, locket lite på glänt och låt stå så i 6 - 7 minuter.

    När du sedan tar upp korven ur spadet kommer buljongen att bilda en tunn, men smakrik, film utanpå.

    Tipset kommer från en korvgubbe på Mosebacke (med lådan på magen) nån gång 1980-81.




    Min mormor gör så med köttkorv för att få till rätta smaken. Har aldrig tänkt på att man kan göra det med varmkorv! Ska prova här hemma. Tack för tipset!

  • martina63 14 mars 2012

    Har ni varit i Stockholm eller planerar att åka dit...hett korv tips:

    Gunters Korvar på Karlbergsvägen, lite off side, men helt klart värt en omväg! Super goda korvar, serverade i baguettbröd med ovanliga tillbehör.
    Hittade hans hemsida tom: http://hem.passagen.se/laibach/korv/

    {eat}

  • Bumbis 14 mars 2012

    Måste helt klart vara Lithells tjocka grillkorv med Pågens korvbröd (viktigt) Tillbehören jag vill ha är senap, Rydbergs orientdressing och rostad lök. Hem och välgrillad såklart.

  • Lenkan 14 mars 2012

    Kenneths Hamburgeri i Karlstad har den godaste korven enligt mig, dessutom ett grymt gott mos!

    Jag älskar Sibyllas varmkorv på burk, den kan jag äta som godis nästan

  • bitten56 14 mars 2012

    Jag säger bara Korvan i Stenungsund, har aldrig ätit godare korv och deras mos. Mums.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.