Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bagna Cauda Italiensk sås

  • jas65 4 januari 2012

    Recept på italiensk Bagna Cauda, en sås eller grillsås med sardeller, olivolja och vitlök som passar till ex. en grillkväll eller dipsås med lätt kokta grönsaker som morötter, färskpotatis, jordärtskockor, sparris, bönor, stjälkselleri, grillad paprika och grillad kött som oxfilè (gärna upplagd och skuren i strimlor). Lantbröd passar bra till. Vintips är italienskt vin som ex. Barbera från Piemonte.

    Ingredienser till Bagna Cauda italiensk sås med sardeller:

    4-6 portioner
    4 st hela vitlökar, ca 25 klyftor
    3 dl vatten
    7 dl olivolja Extra Vergine
    1 burk(ar) sardeller (150 g)
    3 msk crème fraiche eller grädde

    Så här lagar du Bagna Cauda italiensk sås med sardeller:

    Skala vitlöken och koka på medelvärme i vatten i 5 minuter. Häll av vattnet.
    Hacka eller pressa vitlökarna. Värm upp oljan till medelvärme. Lägg i vitlök och hackade sardeller.
    Låt småputtra på medelvärme 5-10 minuter. Sardellerna "smälter" nu ihop till en sås med olivoljan.
    Rör i crème fraiche eller grädde (låt bli varmt men koka inte).
    Servera Bagna Caudan i en varm i en skål.

  • husmusen88 4 januari 2012

    Mystiskt :)

    Har aldrig smakat något liknande, men sardeller är ju ganska salta har jag för mig. Vad påminner smaken om?

  • jas65 4 januari 2012

    Men det tar ut sig i denna sås då du inte tillför salt. Även i caesar dressing så använder man sardeller och det ger en god smak.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.