Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Barnpassning.

  • Ulrika91 6 april 2011

    Hej Hej.

    Jag vet att barnpassning inte har mycket med mat att göra, men jag tänkte ändå höra mig för här.

    Antar att det finns en del föräldrar här och ville gärna ha er åsikt om en sak.

    Min syssling har två barn, 2 år och 2 månader gamla. Hon ska flytta till min stad och hennes man ska pendla fram och tillbaka till Stockholm maj-sept innan han kan vara här på heltid. Hon vill, 3-4 ggr i veckan, ha hjälp med att passa tvååringen. Så att hon kan fokusera mer på bebisen. Vi har inte kommit överens om så mycket än, men som jag har förstått det så ska hon fortfarande vara hemma, samtidigt som jag är där, bara det att jag avlastar henne och håller tvååringen sysselsatt. (De har precis köpt ett nytt hus och har sagt att jag tillochmed kan få låna ett rum om det någon gång blir sent osv)

    Hur vet man vilken lön man ska sätta? Vi diskuterade ämnet och ingen av oss har en aning. Jag har läst på lite och det verkar vara 100 kr i timmen som är en normal siffra. Men jag kommer mer vara en aupair än en barnpassare. Hon vill gärna ha en vecko/månadslön, istället för timlön, vilket jag tycker är rimligt. Men hur vet man hur mycket som ska betalas?

    Om vi ska försöka luska ut detta, så säg att jag jobba drygt 3 dagar i veckan och ca 7 timmar varje dag. Nu vet jag inte om detta stämmer, men det är ju en bra utgångspunkt för en uträkning.

    Som sagt, kanske inte världens bästa forum, men eftersom vi säkert har lite föräldrar här, så vill jag gärna höra eran åsikt.

  • The_mama97mia 6 april 2011

    Usch vad svårt.
    När man har barn i barnomsorg och får syskon, så brukar man få behålla dagisplats 15 h /vecka till barn nr 1. En sådan kostnad är liten - pga maxtaxa.

    Om man istället väljer att ha en mer au pair liknande modell (när jag var liten hette det barnflicka)
    så blir det ju dyrare, jag skulle tycka att runt hundra kr / h är rimligt, men det blir ju rätt mkt stålar det.

    Om du tänker 15 h /v, = 1500 kr/v -> 6000 i månaden???

    Min erfarenhet är att det är j-t svårt att ta betalt av dom jag känner... Jag säljer mig oftast för billigt så...

  • Ulrika91 6 april 2011

    Ja han får ju ingen ny dagisplats eftersom de nu bor i Stockholm och ska flytta ner till Göteborg. Så det är väl ett tvunget val av dom, kan man säga. Går inte att lösa på något annat sätt.

    Jo jag vet, det är superjobbigt när någon man känner vill ge en betalt, nu är det visserligen min syssling som jag kanske inte haft såå jättemycket kontakt med genom åren, med tanke på vår stora ålderskillnad, och jag vet att hon verkligen behöver mig. För mig är det ett sommarjobb, så lite pengar vill jag trots att tjäna...

  • cutelillamygirl 6 april 2011

    När jag jobbade som au pair i Norge för ca 15 år sedan... Fick jag 2500,-/mnd. Då jobbade jag mån-fre 07.30-16.30 samt var barnvakt 1-2 ggr/vecka.
    Då fick jag mat och husrum också, men skulle ju förutom att passa barn göra allt av hushushållsarbete.
    Men, nu är det som sagt 15 år sedan jag jobbade som au pair.
    Enligt au pair guiden som jag hittade på nätet, så ska man i Sverige tjäna minimum 3,500 kr per månad.

  • The_mama97mia 6 april 2011

    Ulrika, har du kollat vad du skulle få i timpeng på andra jobb? När du säger att du kan ta det som sommarjobb, menar jag.
    I min kommun har man nog inte så hög timlön...

  • lilith90 6 april 2011

    Kan du få upp till 100kr timmen ska du vara glad för det är inte många som betalar de. 50-75 kr timmen är nog mera rimligt. Aupair eller barnvakt spelar ingen större roll. Det är typ samma arbete du gör och eftersom det inte är i något annat land och att mamman är hemma så kan du inte heller begära mer betalt om de blir sent osv. Hur är det med mat? för får du mat när du är där så kan du ju inte ta betalt för de heller...
    Om du vill sätta det som månadslön, vilket jag bara hade rekommenderat om du har fasta tider annars så kan de bli problem och om det är ungefär så mycket du jobbar så kan du nog inte ta mer än runt 6k i månaden...Om du skulle vara som stödfamilj eller liknande via kommunen så får du 86kr timmen...så sådana typer av jobb får du inte så mycket betalt för....men jag hade nog lagt 6000 grundlön och mer om det är t.ex över en natt (ensam) eller över en helg...typ som OB liknande...
    Hoppas detta kunde hjälpa lite iaf.

  • Dunadain 6 april 2011

    Som au pair har du inga 100 spänn i timmen. Du får oftast gratis boende, mat och el och telefon. ibland tillgång till bil och andra förmåner. Vilket drar ned timpriset väsentligt. Plus att när det gäller vänner så är det svårt att ta ut för höga löner (om de inte har oförskämt bra ställt )

  • Annie28 6 april 2011

    Jag tycker du kan lägga dig på en timlön på 80kr iaf. du måste ju tjäna lite oxå! och det är faktiskt lite jobbigare än man tror att ta hand om en 2-åring som man inte känner speciellt bra... du kunde ju ha fått ett annat sommarjobb om du inte tagit detta så det är klart du ska tjäna lite på de.
    :) du får diskutera med mamman igen och höra hur hon har tänkt ang tider osv.. så du har lite mer att gå på. Men timlön är väll att rekommendera om du inte har fasta arbetstider! det kan så lätt bli osämja annars vad det gäller hur mycket/lite du har/ska jobba.
    Bara mina åsikter :)

  • Melotta 10 april 2011

    Skrivet av mama97mia den 6 apr 2011
    När man har barn i barnomsorg och får syskon, så brukar man få behålla dagisplats 15 h /vecka till barn nr 1. En sådan kostnad är liten - pga maxtaxa.

    I Örebro kommun man betalar hela taxan för 2-åring. Det blir ung. 1100 kronor för 15 timmar (man betalar för plats, inte för tid).
    Barnpassning (enstaka ggr) är från 60 :- per timme
    Jag skulle tro att 5 tusen i månad (räknar inte helgtid, nattimmar och ev. resepengar) blir mer än tillräckligt för ett sådant jobb.
    Tänk att ni vistas ju i samma huset och barnet ska definitivt springa till mamma och bebis och ni ska umgås under måltiderna. Så blir det hjälp men inte direkt jobb hela tiden.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.