Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Barns matfunderingar!

  • delikat 8 september 2008

    Tänkte starta en tråd på temat barns matfunderingar. Jag tror ju att det är fler än jag som fått höra roliga och fyndiga saker vid matbordet.

    Det är inte alltid så lätt att förstå sig på mat då man är liten. Nya maträtter och nya konstiga ingredienser är svåra att lära sig namnet på och det är inte alltid så roligt att smaka på nyheter heller.

    Igår serverade jag spagetti och köttfärssås till middag. I såsen hade jag blandat bitar av morot, palsternacka och zuchini. Min fyraåriga dotter var skeptisk. Hon petade på en zuchinibit och frågade - Vad är det här? Zuchini, svarade jag. Jaha, jag tycker inte om bikini i maten, sa hon. Zuchini rättade jag henne. Kort därpå utbrast hon - Nej usch, här ligger en bikini till! Sååå... nu har zuchini fått ett nytt namn hos oss!

  • Suddisen 8 september 2008

    När min ena dotter var 1½ år så serverades det fisk på dagis som hon inte tycker om så satt hon bara och åt dom rårivna morötterna vilket dagis personalen frågade om hon inte skulle äta fisken också men det ville inte hon så hon slog näven i bordet och kastade tallriken på golvet fick hon inte äta morötterna så fick det vara och en gång sa hennes storebror till henne att man blir smart av fisk då sa hon tillbaka jag äter inte fisk men jag är smart ändå

  • matmarie 8 september 2008

    Min son var inte gammal när han kom hem från mormor och stolt berättade att han ätit TOFFLOR till lunch!!! Vi blev förstås lite fundersam om det slagit om för mormor, men det visade sej förstås att det var VÅFFLOR han fått äta!!! Så här har numera våfflor ett helt annat namn och vi ler varenda gång vi äter det!!!:D

  • hansdotter 8 september 2008

    Min son frågade ivrigt efter tuppicka. Vi kunde inte lista ut vad det var, men han ville ha tuppicka. Till sist kom vi på det- tuggummi!

  • Ernst76 8 september 2008

    Min mellanpojk har svårt för bokstaven R, det blir ett L istället. Så vi skrattar lite när vi äter "Vållullar o lis":p

  • anluk 8 september 2008

    När min brors flicka hade varit på fest hos några vänner och föräldrarna frågade vad de hade ätit, sa hon på sin kaxiga småländska: Det var något rävakött. Det var revben........

  • bjuranna 8 september 2008

    Mitt syskonbarn ska ha "muse" på mackan varje morgon (messmör för den som undrar:p)

  • tina62 8 september 2008

    Min nu 17-årige son ville ha rövrullar ( vårrullar ) på fredagkvällen när han var 3 år..

    Min nu 25 åriga son ville handla hempegla? Hemglass alltså glassbilen! Ibland tar det tid innan man vet vad de vill. Han var också runt 3 år.

    Har skrivit upp i en bok olika roliga saker de sa som små och den får de när de har fått egna barn.

  • busan37 8 september 2008

    Åh, detta var en kul tråd

    Min dotter nu 18 år sa att hon ville ha manneblad på mackan när hon var liten. Tog tid innan man fattade att det var marmelad hon menade. Hon pekade tillslut på marmeladburken
    Min son som nu är 17 sa kajvor till kaviar
    och min minste som nu är 12 sa räserfrutti till risifrutti

    Dom tycker det är jättekul att höra detta nu när dom är stora

  • irko 8 september 2008

    Mitt lilla barnbarn Linnèa sa att hon ville till manunnas och äta komkitts och min man och jag fick fundera länge innan vi fattade att hon ville till MacDonalds och äta Pommes Frites!:D

  • 8 september 2008

    Ett av dagbarnen vägrade äta jordärtskockor. Då sa jag att det var Kristallpotatis, och oj, vad gott det var!

  • 8 september 2008

    En annan sak jag läste inskickad till Allers tror jag det var som inte riktigt handlar om mat men ändå, var en liten flicka som lekte häst med sin morfar. Men så blev hästen trött och vägrade gå och då sa flickans mormor eller mamma "du får ta en morot och försöka locka hästen med".
    Flickan såg tydligen mycket konfunderad ut, men gick och hämtade moroten och började försöka rulla upp morfars hår som med en papiljott. Locka var det ju!

  • tantdrake 8 september 2008

    Sonen, nu 18, åt "skabbetti" och köttbullar och såg "spaggrävar" vid stallet :p

    Vid den här tiden hade vi flera SKABBrävar vid stallet och tydligen så blev det lite knas med konsonanterna för den lille glädjespridaren

  • Penne 8 september 2008

    Jag jobbar på en förskola och en dag trugade jag som vanligt med ett av barnen att hon skulle äta upp sin mat. Jag lessnade och sa efter ett tag "Ät upp din mat nu, tänk på barnen i biaffra!" (precis som min mamma sa till mig när jag var liten)
    Hon förstod såklart inte vad jag menade och jag förklarade att det finns barn i andra länder som inte får någon mat.
    Dagen efter var det ett annat barn som inte ville äta upp sin mat varpå den andra flickan säger; "Ät upp din mat nu, tänk på barnen i bullerbyn!"

  • marwis 8 september 2008

    Skrivet av tantdrake den 8 sep 2008

    Sonen, nu 18, åt "skabbetti" och köttbullar och såg "spaggrävar" vid stallet :p

    Vid den här tiden hade vi flera SKABBrävar vid stallet och tydligen så blev det lite knas med konsonanterna för den lille glädjespridaren


    Kan det vara årsmodellen? Min nu 18-åriga dotter ville också ha skabbetti . Till detta ville hon ha söppesås (köttfärssås)
    med keppsupp:D.

  • delikat 9 september 2008

    (L) Vad kul det är att läsa att roliga historier! (Y)

  • Smulpajen 9 september 2008

    Min dotter kallade smörgås för smoggis när hon var liten. Det är ett ord som hänger med än idag:)

  • Suddisen 9 september 2008

    Min nu 16-åriga son ville ha purka (gurka) när han var liten

  • Disen 9 september 2008

    Min minsta grabb tyckte varma smörgåsar såg ( som han sa) äckliga ut när han var liten. Då döpte hans pappa smörgåsarna till " Piratmackor" och guuud!!!! vad han åt.

    Idag är han 17 år och säger fortfarande "Piratmackor".:D

  • Bianca 9 september 2008

    Min dotter, nu 17 år, skulle duka nån gång i sina första barnaår och då började hon med uggleäggen för det visste hon minsann skulle tallrikarna stå på. Underlägg alltså. Sen den dagen använder vi alltid uggleägg...:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.