Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

BEACH 2010!!!!

  • Gnurf 9 januari 2010

    Blev 35 minuter på crosstrainer idag (500kcal) och därefter vader och korsrygg. Är lite sliten i överkroppen...så den får vila lite...:)

    Tomat/linssoppa med kesomacka till lunch.
    Wokad biff med purjo och bulgur till middag.

    (Y)

  • EMCVH 9 januari 2010

    Klart man är med! Liksom förmodade hälften av Sveriges övriga befolkning... skulle jag tro iallafall. Sundare livsstil måste vara det överlägset vanligaste nyårslöftet!

    well, jag har också identifierat problemområdet och kategoriserat det till "saker som bör åtgärdas under 2010" och därmed också köpt årskort på friskis och svettis.
    finns också på viktklubb.se under alias 30+. DET har funkat för mig tidigare ett par gånger, och är ett effektivt sätt att återfå kroppsfeeling efter t ex graviditet. Det senare gäller väl antagligen inte för dig, Gnurf, men ändå =)

    tjohej! (Y)

  • frucaos 9 januari 2010

    Jag gick ut och köpte rockring och hopprep idag, har nu på kvällen lyckats med bedriften att skada en vad under hoppningen. Typiskt!! Sist det hände var på vårruset när jag pluggade (ca 8 år sen). Då tog det en stund innan det blev bra igen. Men rocka ska jag kunna fortsätta med, och har jag tur så blir vaden fort bättre. Håll tummarna!
    Kul att vi är så många som vill kämpa sig till ett lite lättare liv! :)

  • svengelsk 9 januari 2010

    Skrivet av miramamman den 8 jan 2010

    jag är med också, måste bli av med ca 15 kg innan augusti, då fyller jag 50 och då SKA jag ha min idealvikt. Kul att få lite pepp tips och ideer här, då jag tänkte använda mat och träning som hjälpmedel för att inte gå upp igen, som alla andra gånger jag bantat..
    spännande fortsättning följer efter den 31 januari, då jag återkommer från thailand.(Y)

    Jag tog mig samman mellan 49 och 50 och gick ner i vikt. Det var bland det bästa jag gjort för sen blev det mycket svårare. Bantining tror jag emellertid inte på. Lägg om kosten och gör dig av med ovanor.
    Efter den här julen behöver jag förnya ansträngningen. Det är nu inte så lätt eftersom vi har haft snö och ingen skottar, så man vågar sig inte ut.

  • siggemums 9 januari 2010

    Skrivet av svengelsk den 9 jan 2010

    Skrivet av miramamman den 8 jan 2010

    jag är med också, måste bli av med ca 15 kg innan augusti, då fyller jag 50 och då SKA jag ha min idealvikt. Kul att få lite pepp tips och ideer här, då jag tänkte använda mat och träning som hjälpmedel för att inte gå upp igen, som alla andra gånger jag bantat..
    spännande fortsättning följer efter den 31 januari, då jag återkommer från thailand.(Y)

    Jag tog mig samman mellan 49 och 50 och gick ner i vikt. Det var bland det bästa jag gjort för sen blev det mycket svårare. Bantining tror jag emellertid inte på. Lägg om kosten och gör dig av med ovanor.
    Efter juen behöver jag förnya ansträngningen. Det är nu inte så lätt eftersom vi har haft snö och ingen skottar, så man vågar sig inte ut.


    Det var samma för mig. Visst det är mycket svårare med vikten nu. Man kan inte äta på samma sätt som när man var yngre och man går upp så lätt.
    Jag bestämde mig ett halvår innan att ge mig själv den finaste presenten när jag fyllde 50 dvs att gå ner de där irriterande extrkilona. Jag gjorde det på lång sikt för att det skulle bli varaktigt.Jag åt sund god mat och mycket grönsaker, frukt och inget godis.
    Nu behöver jag ta nya tag efter att ha slarvat lite under hösten. Nu vet jag att jag kan och att jag kommer att jag mår bra av det.

  • piaaip 10 januari 2010

    Hej!
    Va många det är som ska ändra sina vanor!
    Ett tips: Gör inte förstora förändringar, å fastna inte i en diet, kroppen behöver lite av allt, kolhydrater, fett å protein. Är du mycket i farten måste du öka ditt proteinintag å kanske lite på kolhydraterna, är du bara en vanlig med ett ganska lugnt tempo så ät enligt tallriksmodellen eller efter dina egna händer dvs, ta ihop dina händer å forma en skål= grönsaker, varma å kalla, gör en skål av en hand= kolhydrater iform av potatis, past, ris, bulgur(mm), handflatan utan dina fingrar= protein, kött fisk fågen eller vegetariskt å till sist en tumme= tillbehör (blir knappt en medecinkopp) tillbehör som ex sås.
    En annan tanke är att äta var tredje timme! Äta nåt som är bra!
    ...om ni skulle falla dit på allt smarigt förbjudet, misströsta inte, du kan ordna till detta efter 3 timmar.

    Ps. Jag har oxå en del att göra av mä.... så vi hörs igen

  • Ulrika91 10 januari 2010

    Hmm..
    18 år
    5 månader kvar till studenten.
    8 kilon kvar som ska bort. Borde väl gå?
    mäter 172 cm högt och hade min max vikt exakt för ett år sedan = 74 kilo. Jag ska ner till 60. Jag lyckades gå ner två kilo innan jag började med Viktklubb i november förra året. Jättebra. Tappade också typ 2,nåt kilo första veckan, efter det gick det lite segare. Har legat på 68-69 sen i slutet på november. Men ner går det, sakta men säkert. Skriver inte längre in på viktklubben varje dag, mest för då gör jag inget annat än tänker på mat. Försöker bara vara logisk och använda sunt förnuft. Jag har ett gymkort sen i november som jag försöker använda ofta. Har bestämt mig att gymma minst två gånger i veckan. För varje pass jag missar/skippar så måste jag ta två promenader, och dom brukar bli upp mot två timmar. Mitt måldatum var först i börjar på februari, men jag har ändrat det till maj nu, vill inte stressa.
    Detta ska nog gå bra nu.

    Va duktiga vi är.(Y) Låt oss fira med en morot:p

  • Engverth 10 januari 2010

    Här är en till som vill vara med. Har ca 10-14 kilo som jag vill tappa. Börjar ändå året med -12 kg i jämförelse med förra årets start. :)
    Något som jag vill poängtera är att glöm inte av att väga er. Jag gör det och här är mina resultat efter en vecka varav dom två första inte blev så nyttiga ;)
    Vikt +/- Fett +/- Bröst +/- Midja +/- Höft +/- Lår +/- Arm +/- BMI
    28,1
    -2,3 0,9 -2 -4 -2 -2 0 27,2

    Lycka till nu allihopa så fixar vi detta tillsammans.
    Kanske skall tillägga att jag älskar att träna. :)

  • sjsj 10 januari 2010

    ...suck! som sagt föresatserna är goda men karaktären är dålig!
    Igår gick det inget vidare. Kaloriintaget hamnade på över 3000!!! Disaster!!! (L)
    Åt hotellfrukost i Stockholm, dvs äggröra, bacon mm mm... Helt ok enligt LCHF. Lunchen intogs hemma och var oxå helt ok enligt LCHF.
    Det var kvällen som ställde till det ordentligt för mig. Givetvis blev det vin till räkorna, som för övrigt var ljuvliga med hemgjord aioli till!!!
    ...lite jordnötter och tyvärr även lösgodis... Ni hör ju! :'(
    Men kolhydratintaget blev inte så högt, alltid något, men jag knôdde i mig alldeles för mycket mat hela dan!!!
    Så nu är det bara att bryta ihop och gå vidare! Nya friska tag med Bodybalance i e-m och lite mindre mat idag (L)

  • FruAst 10 januari 2010

    Hej
    Jag tycker att man torskar mycket på vad jag kallar social ätning. Dvs att det blir för mycket när det är olika sociala aktiviteter. Vardagen med rutiner funkar bra, man äter lagom, motionerar och sköter sig. MEN så kommer det julhelger (mm) när släkten "kräver" social verksamhet och man äter på oregelbundna tider och för mycket och godis blev det...

    Jag behöver disciplinera mitt matintag för att gå ner några kilo då inte utgifterna har stämt med inkomsterna eftersom min rygg krånglar och jag inte klarar att träna som jag brukar. Personligen tror jag inte att det spelar någon roll om man äter LCHF eller lågfett/högkalori (typ viktväktar), man måste bara se till att man äter mindre än vad man gör av med och då blandad kost.

    Mitt bästa tips är frukost, lunch, middag "vettig" mat, och 2-3 mellanmål helst frukt och glöm kaffebrödet. Försök att inte äta producerat socker, bara sånt som är naturligt sötat. Morötter är mina bästa kompisar, skalar en och äter när jag börjar med maten så att jag inte vräker i mig när den väl är klar.

    Men så är det ju det här med alla kalas, igår var det smörgåstårta, läsk, och alldeles för mycket popcorn och någon rackare som ställt fram en choklad ask!!!

  • Mistys 10 januari 2010

    Låter bra som piaaip skrev om det är sant, att misstag rättas till på 3 timmar. Då finns det hopp (Y)
    Hela veckan har funkat perfekt. Fredag - inga problem. Lördag-Morgonpromenad 1 tim i kylan sen bra Frukost, lunch (Y) Kvällen (N):'( 30 årsfest och det blev som jag befarade , smörgåstårta och otroligt god dessutom. Hur bra är det för Gi ätare?? Sen min favvo Dumlekladdkaka till kaffet. Rött vin nja tre glas blev det, sen vatten resten av kvällen . Som tur var höll jag mig borta från chipsskålen och tog bara en liten skärva brieost och en päronklyfta frampå nattkröken. Det som stör mig är den f...r....b......e kladdkakan. Har inte ätit en sockersmula ens i maten på hela veckan och så faller man. Där ser man hur svag karaktär man har. Så tre timmar låter bra i mina öron :p Nu blir det nya tag igen.

    När jag ändå är inne på ämnet. Har hört att snedsteg är värre när man äter Gi, Lkhf är det så ? Någon som vet? Vid low calorie så är det bara att hoppa på tåget igen när man ramlat av men med Lkhf så tar det längre tid att tömma kolhydratförråden igen i musklerna och komma i ketos vid snedsteg är det så ?

  • WiolaH 10 januari 2010

    En till som hoppar på tåget, tänkte försöka med metoden: att inte äta mer än jag kan göra av med..... Dvs sund mat i den mängd min slitna kropp och jag orkar motionera (helst lite mindre mat så viktkurvan styr neråt). Behöver bli av med 10-15kg på sikt.

    Ni är så duktiga allihop jag hoppas jag kan matcha det........ (Y)

  • Ernst76 10 januari 2010

    Skrivet av piaaip den 10 jan 2010

    Hej!
    Va många det är som ska ändra sina vanor!
    Ett tips: Gör inte förstora förändringar, å fastna inte i en diet, kroppen behöver lite av allt, kolhydrater, fett å protein. Är du mycket i farten måste du öka ditt proteinintag å kanske lite på kolhydraterna, är du bara en vanlig med ett ganska lugnt tempo så ät enligt tallriksmodellen eller efter dina egna händer dvs, ta ihop dina händer å forma en skål= grönsaker, varma å kalla, gör en skål av en hand= kolhydrater iform av potatis, past, ris, bulgur(mm), handflatan utan dina fingrar= protein, kött fisk fågen eller vegetariskt å till sist en tumme= tillbehör (blir knappt en medecinkopp) tillbehör som ex sås.
    En annan tanke är att äta var tredje timme! Äta nåt som är bra!
    ...om ni skulle falla dit på allt smarigt förbjudet, misströsta inte, du kan ordna till detta efter 3 timmar.

    Ps. Jag har oxå en del att göra av mä.... så vi hörs igen


    Blir det inte väldigt kladdigt och en stor risk att bränna sig om man ska mäta upp allt i händerna hela tiden?:p

  • sarahli 10 januari 2010

    hej igen
    tack ni som önskade mig lycka till. En så enkel sak gjorde att jag kände mig stark imorse när jag läste det och trotsade vinterkylan på hela - 33 och tog en liten promenad innan frukost. Var nära döden innan jag kom hem men kände mig mycket duktig bara jag klev innanför dörrarna och började tina upp :)

    Min metod för övrigt är den att jag skaffat mig en viktcoach som jag går till en gång i veckan. Hon ger råd, peppar och stöttar och där kan jag prata om allt som känns jobbigt. Även sådant som kanske inte direkt rör vikten, men indirekt eftersom det mesta ju sätter sig på vågen om man inte mår bra. :'(

    MITT NYÅRSLÖFTE: TÄNK POSITIVT!!! Vänd allt till något bra och tyck inte synd om mig själv. Jag VILL, jag KAN och jag SKA klara av det här. Mest för min skull men även för min 3 årige son.

    Lycka till allihopa.

  • Lenkan 10 januari 2010

    Nu har träningen satt igång och schema lagts upp. Kommer bli att träna musklerna på gym 2ggr/vecka och simma 1000 meter 2ggr/vecka.
    Sen kanske det slinker in nån promenad emellan, beror på hur kallt det kan tänkas vara

  • Gnurf 10 januari 2010

    Fick en liten kris idag två timmar efter lunch...hungrig som tusan och kylskåpet kändes som en Magnet :D men nöjde mig med mellanmål på 2 Sportbröd, keso, råkost och några sillbitar (Y) Kom precis tillbaka från gymet..30min crosstrainer och sedan ett tungt benpass.

    Måndag och ny vecka imorgon...nya tag...:D

  • Mistys 10 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 10 jan 2010

    Fick en liten kris idag två timmar efter lunch...hungrig som tusan och kylskåpet kändes som en Magnet :D men nöjde mig med mellanmål på 2 Sportbröd, keso, råkost och några sillbitar (Y) Kom precis tillbaka från gymet..30min crosstrainer och sedan ett tungt benpass.

    Måndag och ny vecka imorgon...nya tag...:D


    Vad käkade du till lunch? Fick väl antagligen ett för stort insulinpåslag som gjorde att du blev hungrig snabbt igen. Vilken tur att du hade något bra i kylen att reda upp situationen med :p Ja i morgon är det måndag och då kan vi lägga denna veckas misstag till handlingarna och ta nya tag, hurra (Y) Lycka till allihop, kämpa på.

  • Gnurf 10 januari 2010

    Det blev Citronkyckling till lunch, med lite kokt potatis, råkost och kall yoghurtbaserad sås. Borde nog ätit lite mer helt enkelt, tog bara en kycklingfilé...lilla Hjärtat åt lika mycket å Hon är ju bara halva Gnurfen...:p Sedan blev det popcorn och nötter igår kväll som störde näringstermostaten en del...:o

  • lece 10 januari 2010

    Okej, då kör vi, jag är med, men nog är det lite trist att det är vi matklubbare som älskar mat och har ett stort intresse för nya recept mm.mm. som behöver det mest, men det är baksidan av vårt "nöje".

    Min absoluta svaga sida är bakverken, men nu är det slut med det. Jag kör igång 11/ 1, då alla kalas är över. Jag vet... det kommer nya anledningar hela tiden, bla 30-årig bröllopsdag i januari, men man behöver ju inte fira med tårta, skaldjur är också gott (Y),det gäller att tänka i nya banor. Har en "hel del" kilon att jobba på, vet inte exakt, ska ställa mej på vågen imorgon, samt mäta mage, stuss o lite fler ställen , för det är nästan roligare att se cm minska än siffrorna på vågen.

    Så, lycka till alla medystrar o bröder !(Y)

  • FruAst 11 januari 2010

    "Min metod för övrigt är den att jag skaffat mig en viktcoach som jag går till en gång i veckan. Hon ger råd, peppar och stöttar och där kan jag prata om allt som känns jobbigt. Även sådant som kanske inte direkt rör vikten, men indirekt eftersom det mesta ju sätter sig på vågen om man inte mår bra. "

    Jag är lite nyfiken, vad kostar det med en sån viktcoach. Vad kan en sån ha för utbildning tro, dietist? psykolog? kurator? Jag dömer dig inte eller så, bara nyfiken?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.