Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

BEACH 2010!!!!

  • frucaos 13 januari 2010

    Skrivet av mimmia76 den 12 jan 2010

    Vad duktiga ni är alla :).
    JAG E MED ... !!
    Men HJÄLP jag har inte tid att gå till gym eller simma m.m, jag har 4 barn och jobb som tar upp tiden och 10kg typ vill jag nog bli av med.
    F.ro.m i morgon tänkte jag börja med morgon promenader, men det är liksom inte tillräckligt.
    Är det nån som har tips på hemmaövningar.


    Har lite grann samma problem - men bara 3 barn ... Jag har köpt ett hopprep som ska tas i bruk på kvällarna när det är tyst i huset (mina barn är rätt små och lägger sig kl 19), samt en rockring. Kanske inte förbränner så mycket kalorier, men kan nog hjälpa midjemåttet hoppas jag. Sen blir det lite promenader, och jag har en man som hjälper till så att jag kan få gå på gymet av och till. Ska anmäla mig där nu, och hoppas få in två pass i veckan.
    Annars finns det väl alltid tränings-dvd att köpa, om du kan motivera dig till att träna med dem som hjälp.
    Lycka till!

  • Gnurf 13 januari 2010

    Skrivet av sarahli den 13 jan 2010
    var hittar du motivationen till träningen???
    Tack förresten för din pepping tidigare.
    Förra invägningen gick förresten bra. från 140.9 till 139.2 = -1,7 kg. Och så hade jag passerat ännu ett heltal. Häääärligt.

    PS. 8 koppar kaffe????? Blir skakis bara av att tänka på det och då är jag ändå en kaffetunna :)
    Fortsatt lycka till:)


    Jo, det blir mycket kaffe...men bara på morgonen. Har övat lite på att dricka grönt the på kvällarna å det går faktiskt allt bättre. Klart Vi hjälps åt med uppmuntran, man ska krama varandra i Trafiken. När du sedan lyckats med det du föresatt dig kommer dina hälsovinster att vara Enorma. Det finns inget annat ord. Enorma hälsovinster.

    Jag är uppvuxen med idrott, är såpass gammal att mobiltelefon å internet inte fanns när jag var barn. Man spelade fotboll, tennis, bandy etc hela kvällarna istället. Det är helt enkelt en vana jag har numera efter 35 år med fysisk träning.

  • Tingeling13 13 januari 2010

    Va duktiga ni är.
    Själv gjorde jag denna resa förra året och har nu hållt min målvikt i SNART 1 år.
    Från mitten av september 2008 till slutet av januari 2009 gick jag ner ca 14 kg.
    Det enda som gäller är att bestämma sig och då menar jag på riktigt bestämma sig för att lyckas.

    LYCKA TILL alla, ni kan (Y)
    Jag har massor av goda smalrecept i min kokbok om ni vill ha.

  • mimmia76 13 januari 2010

    Skrivet av sarahli den 13 jan 2010

    Skrivet av mimmia76 den 12 jan 2010

    Vad duktiga ni är alla :).
    JAG E MED ... !!
    Men HJÄLP jag har inte tid att gå till gym eller simma m.m, jag har 4 barn och jobb som tar upp tiden och 10kg typ vill jag nog bli av med.
    F.ro.m i morgon tänkte jag börja med morgon promenader, men det är liksom inte tillräckligt.
    Är det nån som har tips på hemmaövningar.
    Sen måste jag ta mig i kragen och börja äta mer regelbundet, för mig brukar det bli endast äta, äta och äta efter kl 18.00 p.g.a att jag i princip inte äter nåt på dagarna.:'(
    Jag vet ju att det är en STOR bov till viktökning.
    Jag har inte haft några problem att gå ner i vikt förut, men efter 30 års åldern , så gick det visst inte lika lätt längre.:p

    KÄMPA PÅ ALLA.. OCH LYCKA TILL!!


    Hejsan
    förstår precis det där med svårigheten med viktnedgång efter 30. Själv 32 och det ÄR svårare nu. Att hitta tid till träning är inte lätt när man har familj. Du har i och för sig 4 barn och själv har jag bara ett ( hoppas på många fler:D). Ett tips är att gå upp innan barnen vaknar på morgonen, en timme eller så, och köra träningen då. Har du någon annan som har koll den timmen så kan du ju gå ut på en promenad i raskt tempo och ta en dusch innan du väcker övriga familjemedlemmar.

    Om du är själv den tiden på morgonen kan du ju träna i vardagsrummet. Motionscykel eller köra styrka med hantlar eller gummiband. Det finns massor av inspiration för hemmaträning i tidningar som I FORM eller Aktiv Träning etc. Garanterat många sidor på nätet med.

    Det viktigaste är nog att få in vardagsmotion
    en, de klassiska gå av bussen några hållplatser innan och så en liten kort promenad på lunchen.

    Kanske det finns mycket träning du kan göra tillsammans med barnen?? Min son är 3 och vi gör hinderbanor och tävlar och han vinner jämt men jag är svettig och har fått ett bra träningstillfälle och så har vi haft kul tillsammans.:D

    Tack snälla för alla dina tips, :D.
    Får nog bli och gå upp en timme innan alla, och ta min promenad, men det känns liksom som om promenad inte är tillräckligt..
    Men jag har bestämt .. jag ska ner i vikt så e det bara.. ska göra allt som går inom hemma motion.:p.
    Ja jag e 33 år ... och det är verkligen inte lika lätt nu som när man var 25
    :p
    Tack för dina tips!! SUPER!!

  • mimmia76 13 januari 2010

    Skrivet av frucaos den 13 jan 2010

    Skrivet av mimmia76 den 12 jan 2010

    Vad duktiga ni är alla :).
    JAG E MED ... !!
    Men HJÄLP jag har inte tid att gå till gym eller simma m.m, jag har 4 barn och jobb som tar upp tiden och 10kg typ vill jag nog bli av med.
    F.ro.m i morgon tänkte jag börja med morgon promenader, men det är liksom inte tillräckligt.
    Är det nån som har tips på hemmaövningar.


    Har lite grann samma problem - men bara 3 barn ... Jag har köpt ett hopprep som ska tas i bruk på kvällarna när det är tyst i huset (mina barn är rätt små och lägger sig kl 19), samt en rockring. Kanske inte förbränner så mycket kalorier, men kan nog hjälpa midjemåttet hoppas jag. Sen blir det lite promenader, och jag har en man som hjälper till så att jag kan få gå på gymet av och till. Ska anmäla mig där nu, och hoppas få in två pass i veckan.
    Annars finns det väl alltid tränings-dvd att köpa, om du kan motivera dig till att träna med dem som hjälp.
    Lycka till!


    Hej!!

    Tack för dina positiva ord :D.
    hopprep har jag , och det ska börjas användas från ikväll + promenad i morse .
    Mina barn lägger sig från 19-21.. men efter 20 kör jag igång med hopprepet.
    Rockring var bra idé.. lära sig rocka igen:D.
    Det här kommer bli bra till sommaren ..
    Vi klarar det(Y).

    Lycka till till oss !!

  • Mistys 13 januari 2010

    Skrivet av Engverth den 13 jan 2010

    Härligt kämpat allihopa :)

    Själv har jag varit iväg på 90 minuters träning i måndags (audition för att bli instruktör) sen har det dock inte blivit mer. Skall köra lite wii träning hemma idag, funderar på att kombinera lite wii Active och lite fitness plus för jag har varit hemifrån två kvällar irad så nu vill jag vara hemma, men träna känner jag att jag behöver. ;)

    Maten funkar fint fint, jag har kommit in i ketonfasen nu så det känns bra.

    Forstätt att kämpa!! Vi fixar detta :D


    Hmm nyfiken. Hur gör du/vad äter du? Hur vet du att du kommit i ketonfas?
    Kör själv GI / LCHF. Tycker inte det händer något alls. Står still denna vecka trots att jag äter bra och håller på att ge upp detta med GI :@. Funderar på hederliga "räkna kalorier" istället. Behöver lite tips på vad andra äter / undviker och gör som får det att funka :o

  • Ulrika91 13 januari 2010

    Idag har det blivit

    Frukost:Havregrynsgröt med 1 msk socker (för smakens skull) och 1,5 mellanmjölk
    Mellanmål: ett stort äpple och en clementin
    Lunch: Korvstroganof med pasta (en nyttigare variant och en liten portion)
    Mellanmål: 2 rutor mjölkchoklad (mest för att jag var sugen och hade "råd" med kalorierna)
    Middag: Kall pastasallad med ruccola, gurka, paprika, soltorkade tomater och kidneybönor med salladsdressing på.

    Sammanlagda Kalorier: 1293
    Vilodag idag, så gjorde bara av med 114 kalorier när jag gick till och från skolan. Har knappt varit hungrig nåt, jag är jättenöjd, trots chokladen ;)

  • bakamonkeyprincess 13 januari 2010

    Hej på er!
    Jag är gärna med och kämpar mot en passande sommarfigur (Y)
    Kämpar dessutom mot ätstörning så vi får se hur det går under resans gång :)

    Skrivet av Ulrika91 den 13 jan 2010
    Frukost:Havregrynsgröt med 1 msk socker (för smakens skull)

    Sammanlagda Kalorier: 1293
    Vilodag idag, så gjorde bara av med 114 kalorier när jag gick till och från skolan. Har knappt varit hungrig nåt, jag är jättenöjd, trots chokladen ;)


    Mitt tips i stället för socker:
    Honung: sötare än socker. mer kcal (än socker) men innehåller mineraler.
    Sirap: sötare än socker, mindre kcal.
    Rårörssocker / brunt socker: sötare än socker men mindre kcal och innehåller fibrer.

    Sen, jag vill inte vara hälsopolis eller så men du kommer gå upp allt om du äter så lite varje dag.
    Din kropp behöver minst 1300 för att hålla igång dina organ, alltså 1300 kcal på ett dygn du sover.
    Så ät runt 2000 per dag så kommer du gå ner mer stabilt, alltså inte gå upp allt igen eller riskera överätningsattacker och enormt sockersug.

  • Ulrika91 13 januari 2010

    Skrivet av bakamonkeyprincess den 13 jan 2010

    Hej på er!
    Jag är gärna med och kämpar mot en passande sommarfigur (Y)
    Kämpar dessutom mot ätstörning så vi får se hur det går under resans gång :)

    Skrivet av Ulrika91 den 13 jan 2010
    Frukost:Havregrynsgröt med 1 msk socker (för smakens skull)

    Sammanlagda Kalorier: 1293
    Vilodag idag, så gjorde bara av med 114 kalorier när jag gick till och från skolan. Har knappt varit hungrig nåt, jag är jättenöjd, trots chokladen ;)


    Mitt tips i stället för socker:
    Honung: sötare än socker. mer kcal (än socker) men innehåller mineraler.
    Sirap: sötare än socker, mindre kcal.
    Rårörssocker / brunt socker: sötare än socker men mindre kcal och innehåller fibrer.

    Sen, jag vill inte vara hälsopolis eller så men du kommer gå upp allt om du äter så lite varje dag.
    Din kropp behöver minst 1300 för att hålla igång dina organ, alltså 1300 kcal på ett dygn du sover.
    Så ät runt 2000 per dag så kommer du gå ner mer stabilt, alltså inte gå upp allt igen eller riskera överätningsattacker och enormt sockersug.


    Jo jag hade faktiskt tänkt att ta rörsocker imorgon istället. Det är mycket godare också. Det var första gången jag åt gröt på länge, så jag var mer fokuserad på gröten och tog bara lite socker på. Imorgon ska jag tänka också och ta rörsocker istället.

    Jag är medlem på viktklubben och där är mitt mål varje dag att ligga runt 1300 kcal. Just för att gå ner. Jag är inte särskilt orolig att få sockerattacker (jag är inte galet förtjust i sötsaker och som du läste, jag låter mig äta det jag vill ha). och jag tror inte heller att jag kommer gå upp allt igen.

    Tack för dina råd.

  • bakamonkeyprincess 13 januari 2010

    Skrivet av frucaos den 13 jan 2010

    Skrivet av mimmia76 den 12 jan 2010
    JAG E MED ... !!
    Men HJÄLP jag har inte tid att gå till gym eller simma m.m, jag har 4 barn och jobb som tar upp tiden och 10kg typ vill jag nog bli av med.
    F.ro.m i morgon tänkte jag börja med morgon promenader, men det är liksom inte tillräckligt.
    Är det nån som har tips på hemmaövningar.


    Har lite grann samma problem - men bara 3 barn ... Jag har köpt ett hopprep som ska tas i bruk på kvällarna när det är tyst i huset (mina barn är rätt små och lägger sig kl 19), samt en rockring. Kanske inte förbränner så mycket kalorier, men kan nog hjälpa midjemåttet hoppas jag.


    mimmia76 : Leka med barnen är väl bra träning? :p
    Jag är ett fan av sådana "träna medan jag gör annat" övningar. T.ex. tåhävningar när jag lagar mat, situps i reklampauserna när man tittar tv, lyfta tvättkorgen några extra gånger.

    frucaos : Rockring kanske inte bränner kalorier men man får en riktigt snygg midja! :)

  • Okänd 13 januari 2010

    Först och främst vill jag lyckönska Gnurf för en bra tråd som verkligen behövs! (Y)
    Men hur gör man?
    Räcker det med ökad motion?
    Hur långt måste jag promenera varje dag?
    Kan jag äta vad som helst?
    Hur mycket som jag vill?
    Vad skall jag äta?
    Bara grönsaker?
    Bara fett?
    LCHF?
    LC?
    ?

  • Gnurf 13 januari 2010

    Dubbla pass idag...först 1 timma skidor ute på havsisen under förmiddagen...å nu ikväll blev det så 30min crosstrainer och ett tricepspass. Är nog lite mör imorgon...:D

    Bakade Matbröd idag, så det blev lite mer kolhydrater än planerat (man måste ju provsmaka lite oxå) :p Men å andra sidan hade jag bra ork under kvällspasset trots att skidåkning tar ordentligt ur batteriet. Inget ont som inte har något gott med sig....(H)

  • Lenkan 13 januari 2010

    Skrivet av bakamonkeyprincess den 13 jan 2010

    Hej på er!
    Jag är gärna med och kämpar mot en passande sommarfigur (Y)
    Kämpar dessutom mot ätstörning så vi får se hur det går under resans gång :)

    Sen, jag vill inte vara hälsopolis eller så men du kommer gå upp allt om du äter så lite varje dag.
    Din kropp behöver minst 1300 för att hålla igång dina organ, alltså 1300 kcal på ett dygn du sover.
    Så ät runt 2000 per dag så kommer du gå ner mer stabilt, alltså inte gå upp allt igen eller riskera överätningsattacker och enormt sockersug.

    Du har fel, 1300 kcal är det som gäller för att minska upp till 1 kilo i veckan på ett hälsosamt sätt. Mer än så får man inte sträva efter på Viktklubben, det är deras gräns. Och jag gick ned 20 kilo genom att äta 1300 kcal om dagen och de gick jag inte upp. Förutom att jag gick upp 11 kilo när jag blev gravid.

  • Lenkan 13 januari 2010

    För övrigt så ser dagen ut så här hittills:

    Kalorier (än så länge, ska plocka upp med popcorn, gurkstavar och creme fraiche-dip) 1054
    Simmade 50 minuter, resulterade i -435 kcal
    Sammantaget idag med träning (som man inte behöver äta upp) 619 kcal

    Ganska skönt att kunna unna sig popcorn eller en bit choklad eller liknande på kvällen när man har minuskalorier och ändå är mätt

  • Ulrika91 13 januari 2010

    Skrivet av Lenkan den 13 jan 2010

    För övrigt så ser dagen ut så här hittills:

    Kalorier (än så länge, ska plocka upp med popcorn, gurkstavar och creme fraiche-dip) 1054
    Simmade 50 minuter, resulterade i -435 kcal
    Sammantaget idag med träning (som man inte behöver äta upp) 619 kcal

    Ganska skönt att kunna unna sig popcorn eller en bit choklad eller liknande på kvällen när man har minuskalorier och ändå är mätt


    Hur kan du äta så lite? Jag har problem med att hålla mig innanför mina gränser, oftast i alla fall! Är du hemma med din bebis nu eller arbetar du? Väldigt nyfiken på vad ditt knep för att äta så lite är. Jag ligger på 1300 och visst är jag mätt osv, men jag behöver ju aldrig äta upp det på kvällen för att inte äta för lite (H)

  • Lenkan 13 januari 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 13 jan 2010
    Hur kan du äta så lite? Jag har problem med att hålla mig innanför mina gränser, oftast i alla fall! Är du hemma med din bebis nu eller arbetar du? Väldigt nyfiken på vad ditt knep för att äta så lite är. Jag ligger på 1300 och visst är jag mätt osv, men jag behöver ju aldrig äta upp det på kvällen för att inte äta för lite (H)

    Det beror ju helt på vad man äter. Idag har jag ätit två ägg med salt och kaviar till frukost, druckit två koppar kaffe, ätit en portion makaroner med två skivor bräckt skinka till lunch, ätit en kiwi och en clementin till mellanmål och en portion köttgryta med grönsaker och ris till middag.
    Jag försöker äta kalorisnålt till lunch (och ibland frukost, beror på vad jag är sugen på) och sedan riskera lite mer kalorier till middagen.
    Mitt problem med vikten är antagligen just det att jag äter för lite för att min kropp ska ha nåt att förbränna vanligtvis, därför är det ibland svårt att nå upp till 1300kcal.

    Jag är hemma med min bebis, men tränar 4 dagar i veckan, alternerar styrketräning med simning. Så fort vädret börjar tillåta det ska jag ut och gå med barnvagnen också

  • Gnurf 13 januari 2010

    Det är nog lite olika det där...vissa människor verkar kunna dra ned på sitt kaloriintag ganska smidigt, andra har lättare att höja kaloriuttaget. Själv höjer jag hellre på uttaget (fysisk aktivitet) än minskar intaget alltför drastiskt. Iofs så har jag nog nu plockat bort 40% av mitt intag de senaste månaderna ffa genom att minska kolhydraterna. Jämförelsevis ligger min frukost på ca 600 kalorier...:D

  • svengelsk 13 januari 2010

    Media har varit fullt med vikt och dietnyheter de senaste dagarna. Enligt radion ligger viljestyrkan i en inte särskilt välutvecklad del av hjärnan, ingen nyhet för mig. En grupp fick i uppgift att komma ihåg ett femsiffrigt nummer och en annan ett tvåsiffrigt. De med femsiffrigt föll lättare för en bit chokladkaka än de som försökte minnas ett tvåsiffrigt. Den här delen av hjärnan kan tränas genom ökad självmedvetenhet speciellt bättre hållning. Så vi ska strunta i kaloritabellerna och sträcka på oss.

  • sofiapersson 14 januari 2010

    Y)Vilken underbar tråd! :D
    Jag är också på här. Vill gå ner några kilo, så man får plats i bikinin(H). Jag började redan i höstas att träna på gym, när vädret blev sämre. Jag älskar nämligen powerwalks i högt tempo och frisk luft. Men nu har jag vant mig vid gymatmosfären och tycker de är helt ok. Tränar hellre ensam än i grupp. Lite blyg kanske.
    Jag har möjlighet att träna en timme Mån-Tors mellan jobb och dagishämtning. De är ju toppen och när man fått rutin på de så flyter de liksom.
    Tränar varannan dag muskler och de andra dagarna på crosstrainer/löpband eller simning.

    Har också börjat byta ut potatis, ris och vit pasta mot nyttigare motsvarighet. Unnar mig lite sött fredag och lördag. De måste man, annars blir de för tråkigt. Äter sen flera år tillbaka havregrynsgröt till frukost varje dag. Är ingen smörgåsmänniska annat än hembakt till soppa.

    Härligt med en sån pepptråd! Och ni är så härligt duktiga härinne! Starkt jobbat.(Y)

  • Gnurf 14 januari 2010

    1. Välj en metod som du tycker passar dig själv. Utvärdera efter en månad, gör eventuella förändringar utifrån ditt resultat.
    2. Det räcker med ökad motion under förutsättning att du redan ligger i stabil viktbalans.
    3. Jo mer du rör på dig dess mer förbränner din kropp.
    4. Du kan äta vad som helst så länge intaget understiger uttaget (kalorier).
    5. Inte hur mycket du vill pga intag/uttag balansen.
    6. Du ska äta protein, fett och kolhydrater :D Som vanligt alltså...
    7. Nej, inte bara grönsaker.
    8. Nej, inte bara fett.
    9. LCHF är en metod som man kan välja.
    10. LC kör jag, men jag kallar det för Less Carb alltså Mindre Carb.
    11. Se punkt 1 :p

    Skrivet av jan-gunnar-j den 13 jan 2010
    Först och främst vill jag lyckönska Gnurf för en bra tråd som verkligen behövs! (Y)
    Men hur gör man?
    Räcker det med ökad motion?
    Hur långt måste jag promenera varje dag?
    Kan jag äta vad som helst?
    Hur mycket som jag vill?
    Vad skall jag äta?
    Bara grönsaker?
    Bara fett?
    LCHF?
    LC?
    ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.