Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver snabb hjälp

  • popik 18 april 2009

    Behövde majonnäs til en kall sås i kväll, hade ingen majonnäs. panik, vad gör jag jo lånar hos grannen men på majonnäsen står bäst före juni 2008, går den att använda tro?

  • Zerafia 18 april 2009

    Smaka på den! Känn sden okej, använd den. Om inte, har du ägg, senap, olja och vinäger hemma? Det är inte särskilt svårt att göra en majonnäs. Vispa ihop tvä äggulor med en klick senap, en skvätt vitvinsvinäger (eller citron/lime-juice), salt och peppar. Vispa i 3 dl olja med elvisp, droppvis till att börja med men när du ser att sen tar ihop kan du hälla snabbare. Lite i taget dock, vispa hela tiden.

  • Okänd 18 april 2009

    Nja...Jag är tveksam....Jag skulle nog inte använda den även om det inte luktar illa.....Du får nog knacka på hos granne nr 2 och försöka låna.
    Lycka till iallafall.

  • popik 18 april 2009

    Tack, jag är väldigt tacksam för era snabba svar, gjorde som lilliane föreslog, granne nr 2 hade ny majonnäs. Tack mina vänner.:D

  • The_mama97mia 18 april 2009

    *haha* gud så smart!!!!!!
    heja MK!

  • Disen 18 april 2009

    Tack för goda grannar!!!!:p

  • agaleb 1 november 2009

    Hej
    Men du prova att göra egen majonnäs. Det är inte alls svårt, Receptet ovan är perfekt. Tänk bara på att ta det försiktigt när du droppar i oljan, den kan lätt skära sig om du häller i för mycket på en gång. OCH tänk även på att alla ingredienserna är helst rumstempererade eller i alla fall håller samma temperatur. Din egen majonnäs blir 10 ggr godare och du kan kryddsätta den precis hur du vill. Och det allra bästa INGA tillsatser.
    :DAnn

  • maria_wijk 2 november 2009

    Hur länge håller hemgjord majonäs?

  • boz1965 2 november 2009

    Den håller ganska länge om man förvarar den kallt.. Ett par veckor - minst. Men SÅ länge varar inte den hemmaslagna majonnäsen här hemma. :p

  • boz1965 2 november 2009

    Skrivet av LaLena den 18 apr 2009

    Smaka på den! Känn sden okej, använd den. Om inte, har du ägg, senap, olja och vinäger hemma? Det är inte särskilt svårt att göra en majonnäs. Vispa ihop tvä äggulor med en klick senap, en skvätt vitvinsvinäger (eller citron/lime-juice), salt och peppar. Vispa i 3 dl olja med elvisp, droppvis till att börja med men när du ser att sen tar ihop kan du hälla snabbare. Lite i taget dock, vispa hela tiden.


    En viktig sak att tänka på är att alla ingredienser håller samma temperatur, då minskar risken att den delar sig. Skulle den i alla fall dela sig kan man rädda den med en äggula. Du lägger en äggula i en skål och droppar sakta ner den skurna majonnäsen under vispning. När du har fått i en tredjedel av den skurna majonnäsen kan du låta "droppet" övergå till en fin stråle - fortfarande under vispning. Så en skuren majonnäs är inte förstörd, och detta gäller för i princip alla legeringssåser, som t.ex. hovmästarsås, bèarnaise, etc.

  • maria_wijk 2 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 2 nov 2009

    Den håller ganska länge om man förvarar den kallt.. Ett par veckor - minst. Men SÅ länge varar inte den hemmaslagna majonnäsen här hemma. :p


    Tack för svaret.

    Ingen idé att göra en stor sats för min del då med andra ord, själv äter jag endast (citron)majonäs när det är ägghalvor eller räkmackor på menyn och det är nog inte oftare än 4-6ggr/år vi gör i ordning sånt, däremellan kan sambon använda majonäsen som fisksås.

    Vanlig majo klarar jag inte av alls...:'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.