Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blåbärs sylt

• zanette 17 juli 2010

Har gjort en enkel blåbärssylt med syltsocker,, http://www.matklubben.se/recept/blaabaers_sylt_86480.html

Fråga::: Hur mycket socker ska man ha om man inte andvänder sig av syltsocker?????
    Gillar inte för sött....
    Hoppas på svar mvh Zanette

• maithab 17 juli 2010

Om du söker på blåbärssylt (gav 59 träffar här på Matklubben!) så hittar du svaret. Där finns både recept på klassiskt vis och recept med syltsocker. Tja, alla varianter söta och sura...

• The_mama97mia 17 juli 2010

om man minskar på sockermängden får man komma ihåg att hållbarheten inte blir densamma, men frys sylten så är du säker.

• maithab 17 juli 2010

Man kan utan problem gå ner till 5 dl socker per 2 liter blåbär (1-1,5 kg) med bibehållen hållbarhet. Särskilt om man använder syltsocker som innehåller konserveringsmedel. Annars kan man själv tillsätta lite citronsyra och natriumbensoat.

• zanette 17 juli 2010

Skrivet av maithab den 17 jul 2010

Om du söker på blåbärssylt (gav 59 träffar här på Matklubben!) så hittar du svaret. Där finns både recept på klassiskt vis och recept med syltsocker. Tja, alla varianter söta och sura...

tack ja ska söka det,,,kram zanette

• zanette 17 juli 2010

Skrivet av mama97mia den 17 jul 2010

om man minskar på sockermängden får man komma ihåg att hållbarheten inte blir densamma, men frys sylten så är du säker.

Tack jag ska söka här på MK, ja fryser alltid min sylt och tar fram efter hand... Kram zanette

• zanette 17 juli 2010

Man kan utan problem gå ner till 5 dl socker per 2 liter blåbär (1-1,5 kg) med bibehållen hållbarhet. Särskilt om man använder syltsocker som innehåller konserveringsmedel. Annars kan man själv tillsätta lite citronsyra och natriumbensoat.

Tack har lakt till dina bra tips,, kram zanette

• zanette 17 juli 2010

Tack kram zanette

• jimboz 17 juli 2010

Får man tigga lite Blåbär :) Älskar blåbärsmuffins/paj/glass

• The_mama97mia 18 juli 2010

Skrivet av jimboz den 17 jul 2010

Hoho, kom hit ska vi gå ut i skogen Putte.

• zanette 18 juli 2010

Hahhaaa ja du det får du järna,, kom du å plocka hos mig har massor :)

• zanette 18 juli 2010

Skrivet av mama97mia den 18 jul 2010

Hoho, kom hit ska vi gå ut i skogen Putte.

haha, ja nu har du 2 att vraka om,, el vräka i dig blåbär hos !

• jimboz 18 juli 2010

Jag som trodde det va ont om bär i år ..Där ser man {dont-know}

• zanette 18 juli 2010

Skrivet av jimboz den 18 jul 2010

Jag som trodde det va ont om bär i år ..Där ser man {dont-know}

Nä då inte här, var ute i skogen för ett par dar sedan hitta då dom första kantarellerna, små men naggande goda,,, zanette

• frucaos 18 juli 2010

Det är alltid någon som menar att det är ont om bär - men det betyder bara att man ska leta på andra ställen!

• zanette 18 juli 2010

Skrivet av frucaos den 18 jul 2010

Det är alltid någon som menar att det är ont om bär - men det betyder bara att man ska leta på andra ställen!

Du har så rätt så, samma gäller det när man plockar svamp ena året växer det på ett ställe nästa ett annat...kram zanette

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.