Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Boktips

  • camillaf14 26 februari 2008

    Nu är årets bokrea igång och själv tänkte jag försöka få tag på Monika Ahlbergs bok "Rosendals trädgårdscafé".

    Jag kan tipsa om en underbar bok som jag köpte ifjol, nämligen Nigella Lawsons bok "Fest".

    Jag hoppas att vi kan använda den här tråden till att tipsa varandra om bra kok- och bakböcker som man kanske kan fynda på bokrean :)

  • Lange 26 februari 2008

    Tack! Man kan verkligen behöva alla tips man kan få i denna djungel av kokböcker. Men glöm inte bort dom rktigt gamla hederliga från farmor och mormors tid. Dom går att hitta på antikvariat och loppisar ibland.
    Ett ex av Vår kokbok ska åka med i äldsta dotterns flyttlåda till första egna lägenheten nu i sommar men vi behöver fler kokböcker med enkla recept för små hushåll.

  • camillaf14 26 februari 2008

    Håller absolut med dig, jag har kvar min bonus-farmors gamla Köksalmanack. Den äldsta är från 1938! :)

  • 26 februari 2008

    alla böcker av Anna Bergenström!! älskar de böckerna

  • Kiddo 26 februari 2008

    Markus Ajualay - "Mat hemma och på krogen"
    han är ruskigt skicklig på att skapa välbalanserade rätter trots relativt få ingridienser

    Jamie Olivers tidiga böcker, köp inte den senaste bara för att det är den som man gör reklam för genom tevenprogrammen... han börjar upprepa sig ganska rejält... dock kräver hans enkla recept ofta att man har lite koll för det är mycket av "en näve", "så mycket du önskar" och inte som man är van vid från svenka kokböcker... 2,5 msk

    det är någon ovan som skulle skicka med "vår kokbok" med flyttlasset... se då till att det blir senaste upplagan, för det har hänt oerhört mycket med koktider för kött och fisk och gräddstinna såser är inte alls lika hett idag som på 70-talet, för att inte tala om frånvaro av asiatisk mat av olika slag... jag tror egentligen att bonniers nya kokbok (som jag tror är med på rean) är bättre, för den har fler internationella recept och de har anlitat riktigt bra skribenter/receptskrivare

  • 26 februari 2008

    Om man som jag gillar efterätter och fika bröd, så kan jag tipsa om denna bok:
    Två systrars söta av:
    Lisa Eisenman & Monica Eisenman.

  • kex 26 februari 2008

    Har ni inte läst Tisdagar med Morris av Mitch Albom så rekomenderar jag den varmt..
    Det är en bok man måste ha läst. (Y)

  • kex 26 februari 2008

    Oj!.. ingen bok för att mätta tomma magar.. men är bra för själen :)

  • anluk 26 februari 2008

    Skall oxå försöka få tag på Rosendals trädgårdscafé. Har bara inte hunnit ner till bokhandeln idag, ICA hade den inte.
    Jag kan rekommendera Mannerströms Husmanskonst.

  • Ingan 27 februari 2008

    Jag köper biografier,bokhyllan är full med recept böcker som man inte ens hinner använda.En bok kostar som en tidning när man köper på rea.

  • tina62 27 februari 2008

    En bok som jag rekomenderar alla att läsa är Magdalena Graafs självbiografi.
    Fick även min man att läsa den och även han tyckte den var kanon.

    Man kan inte fatta att man kan leva under sådana förhållanden!

  • camillaf14 28 februari 2008

    Jag har precis läst klart Jens Lapidus bok "Snabba cash" och jag kan varmt rekommendera den. Den beskriver Stockholms undre värld men även den mer "glassiga" Stureplan. Våldsam men också tragisk och synisk. Den finns nu på bokrean.

    Okey, ingen matbok men ändå... :)

  • anluk 28 februari 2008

    Vad det gäller icke-mat-böcker kan jag rekommendera: Mari Jungstedts böcker och Camilla Läckbergs böcker. De är mycket mycket bra!

  • monac 28 februari 2008

    Rekomenderar Karin Franssons "sju årstider"....ska ner på Rean idag,det blir säkert ett gäng oplanerade inköp,ska försöka lägga band på mig...handlar nästan bara böcker på Adlibris numer-alltid billigast där! nigella Lawsons kanske det blir!?(79:-):p

  • Fishli 28 februari 2008

    om vi ändå kom in på andra böcker än matböcker rekomenderar jag såklart Stieg Larsson :)

  • Jessika 28 februari 2008

    Kokböcker: Pink - den rosa kokboken och alla Viktväktarnas.
    Övriga om man gillar deckare: Ian Rankin, Mark Billingham och Jeffrey Deaver är favoriter just nu.

  • camillaf14 3 mars 2008

    När det gäller svenska deckarförfattare så tycker jag väldigt mycket om Karin Wahlberg och hennes serie som utspelar sig i sjukhusmiljö.(Y)

  • piusamadeusmozart 20 juni 2009

    Har just läst ut Carlos Ruis Zafòns L'ombra del vento. Kan den heta Vindens skugga kanske på svenska? Orginaltitel La sombra del viento. Lättläst förmodar jag eftersom jag lyckats läsa en så tjock bok på italienska.... men jag gillade den.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.