Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Boktips till de hårda klapparna!

  • systeryster 15 december 2008

    Någon som har bra boktips till julledigheten och som klappar under granen?:)
    Om du vill skriva titel, författare, och varför boken är så bra vore jag tacksam.(L)

  • systeryster 16 december 2008

    Ingen som tycker om att läsa på MK!?:o

  • Eery 16 december 2008

    ååjoo(L)

    men bara ge boktips sådär är ju lite knepigt... vilken typ av böcker är det du är ute efter?

  • systeryster 16 december 2008

    Helst något som passar kvinnor, då jag inte känner några män som gillar att läsa.
    Annat än Wiskyböcker, sportlexikon och annat manligt förståss.:)

  • Eery 16 december 2008

    Deckargenren tycker jag Anne Holts böcker är värda att nämna
    "Må bragenren" Marian Keyes böcker

    vill man vara upptagen en längre stund kan man ta tag i Stieg Larssons Millenium-serie

    själv sover jag just nu med lampan tänd eftersom jag håller på med Signal, den senast inköpta Stephen King.

    Nått sånt?

  • systeryster 16 december 2008

    Tackar! Just Stephen King har jag själv fördommar emot, då hans historier oftast slutar med att ondskan segrar.Har han skrivit något med gott slut du kan rekomendera, för spännade är det ju alltid.:)

  • Eery 16 december 2008

    Den gröna milen. Den är inte det minsta otäck och jag grinade mig igenom dom sista tvåhundra sidorna:'(

    Tycker att hans böcker har rätt öppna slut, så man kan tolka dom lite som man vill.

  • frucaos 16 december 2008

    En annan King med bra slut är Pestens tid. Finns dessutom filmad, men boken är bättre.
    Jo Nesbø - superbra norsk krimförfattare!! Rekommenderas mycket varmt! Första boken är antingen Kackerlackorna eller Fladdermusmannen, minns inte riktigt. Kolla upp det - för det är bra att läsa dem i rätt ordning ... de är för all del fristående, men vissa saker omnämns från tidigare böcker, och det kan ju bli lite dumt.

  • Eery 16 december 2008

    Fast filmen bör nog inte rekomenderas till nån som inte har för mycket tid och stålmage
    den är över sex timmar lång och dom fem timmarna i mitten är en vandring kantad av lik i olika stadier av .. ja jag låter det vara osagt här:'(

    har inte läst boken

  • gunnar5 16 december 2008

    (Y) ALLAKUNGENS HÄSTAR av Emelie Cajsdotter är läsvärd, den handlar om en tjej som talar med hästar. Hon reser till Jordanien där hon tar hand om hästar som tidigare tillhört Kung Hussein av Jordanien.

  • missvanilla 16 december 2008

    Douglas Kennedy har skrivit flera bra romaner, "Den andra kvinnan"," Ett alldeles särskilt förhållande", Förändringens vindar".De är härligt tjocka böcker och jag kan varmt rekomendera dem.Sen har du även Anita Shevre som har skrivit böcker som "Pilotens hustru" ,"där vågorna bryts" och många fler.Skulle nog säga att de är ganska kvinnliga böcker!

  • Nettan75 16 december 2008

    Jag kan rekommendera Dean R Koontz om man gillar typen av King-böcker men lite annan stil på skrivandet. Fortfarande otroligt spännande, och lite mer jämnt genom böckerna än King.

    Gillar kvinnorna fantasy kan jag rekommendera Katherine Kerr och serien som börjar med boken Silverdolken. Mycket skön serie som jag just har börjat läsa om för säkert 20e gången.

    Maggie Furey är en annan bra författare jag bara läst på svenska, serien Magikerns Saga är himla bra även om det kanske passar bäst för 20-25-åringar..

    En annan bra fantasy-författare är RA Salvatore, men har bara läst honom på engelska.

    Ytterligare en (fantasy) jag bara läst på engelska är Raymond E. Feist, han har skrivit en hel drös böcker och de allra flesta hör ihop i en jättelång serie.

    Det är vad som står i min bokhylla för tillfället =)

  • Ellii 16 december 2008

    Flyga drake är fantastisk och sen som Eery skrev, Mellenium serien.. ömskar så att jag hade haft den läsningen framför mig! En annan bok som är underbar, är Påven Johanna!

  • systeryster 16 december 2008

    Tack för alla tips! Tror säkert fler med mig är tacksamma för julklappstipsen.:D
    Någon som har tips på någon riktigt stark kvinnlig karaktär, men även romantiska böcker skrivna med humor.
    Kanske svårt att få allt tillfredställt med bara en bok....:D

  • safir74 16 december 2008

    Jag rekommenderar Främlingen och de som kommer efter ( en serie på sammanlagt sex böcker) skriven av Diana Gabaldon. Om du gillar böckerna av Jean M Auel så kommer du att gilla dessa. Sen så rekommenderar jag även dem gotländska deckar författarna. Jag har än så länge bara läst alla Anna Janssons böcker...:D

  • systeryster 16 december 2008

    Ja lite kvinnoporr är just vad jag är ute efter.Med kvinnoporr, menar jag att vi kvinnor älskar böcker där hela boken går ut på att längta efter att de älskande ska få varandra i ett lyckligt slut!(L):D(Y)

  • babbs 16 december 2008

    Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates liksom Ett land i gryningen av Dennis Le Hane är verkligen att rekommendera. Har nyligen läst båda.

  • MissLo 16 december 2008

    Jag föredrar ljudböcker och har lyssnat på 30 st hittills i år.
    Det blir mest deckare och några favoritförfattare är Dennis Lehane, Håkan Nesser, Arne Dahl, Liza Marklund, Camilla Läckberg, Anne Holt och Arnaldur Indridason.
    Övriga favoriter är Flyga drake, den bästa hittills, Tusen strålande solar av samma författare (om 2 kvinnor i Afghanistan) , också otroligt bra.(Y)(Y)
    Elsie Johansson har skrivit en triologi om flickan Nancy, de utspelar sig från 30-talet och till efter krigsslutet. En helt fantastisk roman (Y) och man bör förstås läsa dem i ordningsföljd. Som ljudbok när hon själv läser så ger det en extra piff eftersom hon använder sig talspråk från den tiden och lite dialekt (t.ex hon har blivit på "de dänn vise" = hon är gravid) :p

  • Lotten_J 17 december 2008

    Alltså lite tantsnusk va...ha ha....kolla in Jenny Leebs böcker...lättlästa och man slipper engagera sig djupt men sååå chicklittbok.....jag tyckte den var bra....sen är ju Denise Rudbergs böcker bra men läs dem i rätt ordning så hänger man med bättre


    Skrivet av systeryster den 16 dec 2008

    Ja lite kvinnoporr är just vad jag är ute efter.Med kvinnoporr, menar jag att vi kvinnor älskar böcker där hela boken går ut på att längta efter att de älskande ska få varandra i ett lyckligt slut!(L):D(Y)

  • systeryster 17 december 2008

    Elsie Johanssons böcker blir nog perfekt till min mamma om hon inte redan läst dem.Hon växte själv upp under den tiden. Som ljudbok har hon säkert inte hört den i alla fall.Tack för tipset.
    Måste skriva ner alla tips innan jag beger mig till bokhandeln bara.Fantasyböckerna gillar nog brorsdöttrarna, medan svägerskan och jag säkert föredrar tantsnusk.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.