Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Boktipset

  • hansdotter 14 juni 2009

    Hej!
    Nu när det nalkas semestertider kan vi väl dela med oss av våra boktips? Jag vill dela med mig av "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg. En fantastisk bok som handlar om folkhemmet och utanförskap. Den är mycket läsvärd!

  • mooseella 14 juni 2009

    Elisabeth Nemert " Bortom Stjärnan" en underbar bok. Den läser man nästan i ett sträck, för den är svår att lägga i från sig.

  • Okänd 14 juni 2009

    Jag tipsar om " Den glömda trädgården" av Kate Morton.......En underbar bok om Ett överraskande arv, En sekelgammal hemlighet, Ett egendomligt försvinnande.

  • Lilloo 14 juni 2009

    Jag håller på att läsa Alex Kava`s böcker, är inne på den tredje nu. Thrillerböcker som jag tycker är mycket spännande. Absolut att rekommendera.

  • LindaPortos 14 juni 2009

    Är inne i en period nu med att läsa Camilla Läckberg, just nu så läser jag Sjöjungfrun och svårt att slita mig från boken..

  • The_mama97mia 14 juni 2009

    Skrivet av Lilloo den 14 jun 2009

    Jag håller på att läsa Alex Kava`s böcker, är inne på den tredje nu. Thrillerböcker som jag tycker är mycket spännande. Absolut att rekommendera.


    Tack för det tipset! Jag är galen i deckare/thrillers, alltid kul att få tips om nya författare. Har beställt en bok o hoppas den hinner komma innan jag åker på semester på onsdag.

  • MosterNettan 14 juni 2009

    Gillar man svenska kriminalromaner så finns en massa bra att välja på.
    Mari Jungstedt
    Anna Jansson
    Camilla Läckberg
    Helene Tursten

    Henning Mankells böcker om Kurt Wallander är absolut särklass!
    Sjöwall-Wahlöös romaner om Martin Beck håller än trots att
    dom är skrivna 65-75.

    Vill man läsa annat än deckare vill jag framhålla Maeve Binchy. Härliga romaner från Irlandmed bra personportätt.

    Jag önskar dig ett härligt bokliv!

  • Roskerstin 14 juni 2009

    60+:are och alla andra också förresten, bör inte missa Cecilia Hagens 'Kulla Gulla stretar vidare'. Helt underbar bok med hög igenkänningsfaktor om man är 60+:are. Ni yngre får annars reda på hur det kan gå när ni blir äldre, på både gott och ont.

  • marielotta 14 juni 2009

    Några tips från mig...

    Cecelia Ahern: Ps. Jag älskar dig!
    vilken bok...så fint skriven. Författaren var 21 år när hon skrev denna och jag blev förvånad att en såpass ung tjej kan skriva så insiktsfullt.
    Tårarna strömmade för boken är sorglig, men samtidigt fylld av hopp, vänskap och kärlek. Rekommenderar den starkt.

    Stepenie Meyers: Om jag kunde drömma
    helt underbar tycker jag denna bok var. Hade inga förväntningar och gillar inte böcker med vampyrer och andra onaturliga saker, men denna kärleken var bara så fin och passionerad. En fin kombination av romantik och spänning

    Dorothy Koomson: Min bäste väns dotter
    har en förmåga att hitta sådana här känslomässiga böcker just nu och det är det sista jag behöver känns det som...Iallafall är boken bra. Vardagens bekymmer, liv, död, kärlek och att växa som människa.

    Jenny Downham: Innan jag dör.
    denna bok sätter verkligen känslorna i dallring och även tankeverksamheten sätter den igång. Tårarna rinner när man läser...

    Johan Theorin: Nattfåk
    har inte läst skumtimmen så jag kan inte jämföra den så. Jag tyckte historien var spännande och personernas öden berör. Historien byggs succecivt upp och deckarhistorien smyger sig på. Tycker Johan Theorin har ett personligt och vackert sätt att skriva. Han beskriver miljön på ett naturtroget sätt.

  • hansdotter 14 juni 2009

    VAd mycket bra tips! Här ska jag gotta mig när det är dags att köpa böcker till semestern! Tack allihopa!

  • The_mama97mia 6 juli 2009

    *puff* mycket läsande kvar på sommaren hoppas jag.
    JAg vill rekommendera John Ajvide Lindkvists böcker - Låt den rätte komma in, och de följande som jag inte minns namn på nu... Människohamn hette ngn...

    När jag var på semester nyligen så läste jag Åsa Larsson, Blodspår, mkt bra. Elizabeth George - Careless in Red, Ton y Parsons The Decoy, Karin Slaughter - minns inte titeln på boken men det var en skärmmande thriller. Samt Alex Kavas - Samlaren enligt tips från Liloo här tror jag?

    Fyll gärna på med lästips - oavsett om det blir läsande i solstolen eller inomhus under filten medan regnet smattrar så----

  • Annafbg 6 juli 2009

    En härlig, avkopplande må-brabok är "Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap" av Mary Ann Shaffer. En typisk semesterbok, lättsmält och mysig, man sitter (eller ligger i hängmattan) med ett leende på läpparna i stort sett hela tiden!

  • hansdotter 26 juli 2009

    Skrivet av mama97mia den 6 jul 2009

    *puff* mycket läsande kvar på sommaren hoppas jag.
    JAg vill rekommendera John Ajvide Lindkvists böcker - Låt den rätte komma in, och de följande som jag inte minns namn på nu... Människohamn hette ngn...

    När jag var på semester nyligen så läste jag Åsa Larsson, Blodspår, mkt bra. Elizabeth George - Careless in Red, Ton y Parsons The Decoy, Karin Slaughter - minns inte titeln på boken men det var en skärmmande thriller. Samt Alex Kavas - Samlaren enligt tips från Liloo här tror jag?

    Fyll gärna på med lästips - oavsett om det blir läsande i solstolen eller inomhus under filten medan regnet smattrar så----


    John Ajvides böcker är fantastiskt bra!!!
    Låt den rätte komma in- trollband mig fullständigt!
    Hanteringen av odöda- så spännande, sorglig, läskig och spännande.
    Pappersvägger- ligger på min hylla och väntar...
    Människohamn är inköpt och ska läsas inom snar framtid.

  • LindaPortos 21 augusti 2009

    Just nu så håller man på och läser Millennium serien av Stieg Larsson, en serie på 3st böcker.
    1.Män som hatar kvinnor
    2.Flickan som lekte med elden
    3. Luftslottet som sprängdes
    Håller på och läser den första boken.

  • Kajac 21 augusti 2009

    Här kommer några boktips från mig.

    Jag gillar skarpt Håkan Nessers alla böcker. Men inte nödvändigtvis bara de om VanVeeteren. Han har skrivit många andra bra böcker också. Håller just nu på med "Skuggorna och Regnet".
    Jag kan varmt rekommendera Nessers böcker på cd, då det oftast är han själv som läser in dem. Han har en fantastisk dialekt och berättarröst!

    Böckerna av Roslund & Hellström är också väldigt bra. "Box 21", "Flickan under gatan" osv.

    En serie av Catharina Ingelman-Sundberg om Anne Persdotter. "Brännmärkt", "Förföljd" och "Befriad". Den utspelar sig i Sverige i slutet av på 1300-talet.
    Än har jag bara läst de två första, men de var kanonbra!

    Kul tråd detta!!

  • anmawa 21 augusti 2009

    (Y) Jag vill puffa lite. Jag är tyvärr bara periodare när det gäller böcker. Deckare är för otäcka undantag Jungstedt och Läckberg. Låt den rätte komma in gillade jag inte alls så den gav jag bort.
    Men jag måste få slå ett slag för När livet stannar av Malin Sävstam. Den läste jag om för andra gången nu på semestern och tårarna rann.(L)

    Tack för alla boktips jag ska syna dessa noga.

  • 123Linnea 26 februari 2010

    Jag har just läst ut Ana Karenina av Leo Tolstoj - vad var det för märkvärdigt med den?? och håller på med Håkan Nessers "Skuggorna och Regnet" -bra hittills som alla hans böcker!!

    På bokrean har jag handlat Prismas stora Trädgårdsbok; Svart flicka Vit flicka av Joyce Carol Oates; Milleniumtrioöogin; Kerstin Ekmans Herrarna i Skogen samt Färgfotoguide över alla Europas fåglar.

    Har ni handlat nåt på bokrean? Finns det några rekomendationer?

  • Gnurf 26 februari 2010

    Romaner köper jag aldrig på bokrea, har fullt upp med att skänka bort alla gamla böcker till Röda Korset :) Lånar böcker på Biblioteket istället...igår läste jag ut Alfahannen av hon Wennstam Katarina. Den får 3,6/5 av mig :o

    Förra året blev det några Vinreseböcker på bokrean...

  • Gul13 26 februari 2010

    Å böcker. Vad vore livet utan böcker?

    Just nu läser jag Patienten - PD James. Spännande.

    Innan dess läste jag Hypnotisören - Lars Kepler. Tog bara ett par dagar. Man kan inte sluta läsa.

    Håller med någon som skrev om HÅkan Nesser, Milleniumtriologin och Camilla Läckberg. Jag är avundsjuk på er som inte läst de. Ni har det goda kvar kan jag säga.

    När jag läst klart denna har jag Marie Ljungstedt som ligger och väntar på mig. Jag är ingen fan av henne på tv men hon är verkligen en lysande underhållsförfattare.

    Jag vill nämna Marianne Fredriksson, Karin Alvtegen och Inger Frimansson ... Författare man inte vill missa.

    Sen finns det ju tragiska böcker som Pojken som kallades Det-serien och Tillbaka till livet - Marianne Thamm.

  • The_mama97mia 26 februari 2010

    Jag har köpförbud på böcker (romaner/deckare). Har för många.
    Bokrean brukar jag ändå titta in på de sista dagarna när den riktiga rean börjar. Det kan då slinka när ngn fack-litteratur eller kokbok... Lite sugen på Per Morbergs...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.