Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Boktipset

  • UllaC 23 juli 2010

    Eftersom jag jobbar i Fjällbacka tycker jag det är extra roligt att läsa Camilla Läckbergs böcker och se filmerna.

    Är även en fantast av Helene Tursten. Hennes böcker är jättebra. Deckarserierna handlar om mord i Göteborg med omnejd. Rekommenderas varmt!

  • MrsC 25 juli 2010

    Läs Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset, det är en riktig kärlekshistoria (L)

    Du kan höra den på P1 som Radioföljetong:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1111&artikel=3720259

  • The_mama97mia 25 juli 2010

    Skrivet av MrsC den 25 jul 2010

    Läs Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset, det är en riktig kärlekshistoria (L)

    Du kan höra den på P1 som Radioföljetong:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1111&artikel=3720259


    Ja den är underbar, det är en ren bonus att få höra den å radio nu...

  • MrsC 25 juli 2010

    Läser just nu Kjell Erikssons "Den upplysta stigen"
    deckare som utspelar sig i Uppland och Upsala.

    Tänk att jag som gillar deckare inte har upptäckt
    Kjell Eriksson böcker förrän just nu och jag som
    är Upsalatjej. Vad glad jag är som har 5 böcker till
    att läsa om kriminalinspektör Ann Lindell...8-|

  • The_mama97mia 25 juli 2010

    @mrsC ja jag har hört på handen som skälver, den var otroligt bra. O bra uppläst. Tror det var Katarina Ewerlöv.

  • UllaC 25 juli 2010

    Flyga drake av Khaled Hosseini är en bra bok. Jag har precis sett filmen på TV nu och den var bra filmatiserad.
    Tusen strålande solar av samma författare är även den en bok som är läsvärd.

  • redd 25 juli 2010

    Har väll en hel rada men här är en okänd som alla borde gilla och läsa.
    Bara den utbildande delen av boken gör att den borde vara obligatorisk på gymnasiet.

    Household gods av turtledove
    http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=473758

  • MrsC 25 juli 2010

    Är det någon som läst Svinalängorna? jag började men...?!

  • MrsC 15 augusti 2010

    Är det någon som läst Svinalängorna? jag började men...?!

  • ullutt 15 augusti 2010

    En helt fantastisk och överraskande bok är Tidsresenärens hustru av Audry Nifenegger. Hoppa förbi filmen, boken är mycket, mycket bättre.

  • amoz 15 augusti 2010

    Skrivet av Liliane den 14 jun 2009

    Jag tipsar om " Den glömda trädgården" av Kate Morton.......En underbar bok om Ett överraskande arv, En sekelgammal hemlighet, Ett egendomligt försvinnande.




    Har precis läst ut denna boken, den var som du skriver, underbar.

  • amoz 15 augusti 2010

    Skrivet av Kajac den 21 aug 2009

    Här kommer några boktips från mig.

    Jag gillar skarpt Håkan Nessers alla böcker. Men inte nödvändigtvis bara de om VanVeeteren. Han har skrivit många andra bra böcker också. Håller just nu på med "Skuggorna och Regnet".
    Jag kan varmt rekommendera Nessers böcker på cd, då det oftast är han själv som läser in dem. Han har en fantastisk dialekt och berättarröst!

    Böckerna av Roslund & Hellström är också väldigt bra. "Box 21", "Flickan under gatan" osv.

    En serie av Catharina Ingelman-Sundberg om Anne Persdotter. "Brännmärkt", "Förföljd" och "Befriad". Den utspelar sig i Sverige i slutet av på 1300-talet.
    Än har jag bara läst de två första, men de var kanonbra!

    Kul tråd detta!!


    Har precis börjat läsa den tredje i denna seie "Befriad" Spännande!

  • Fishli 16 augusti 2010

    Åh böcker det är mitt liv det, fast bakningen kommer inte långt efter nu :)
    om jag nu ska ge några tips:
    Deckare: CARIN GERHARDSEN (pepparkakshuset, Mamma,pappa,barn och den senaste Vyssan Lull)
    Självbiografi: Lotta Thell - 5 böcker om vägen ur heroinmissbruk.
    Även Alex Schulmans Skynda att älska.. jag blev glatt överraskad.
    Annars är Denise rudberg en favorit. Enkla Chic-lit :)

  • mafia 16 augusti 2010

    Jag läser mycket böcker och blandar gärna lättlästa med lite tyngre." Svinalängorna" är inte så tokig, så jag tycker att du, MrsC ska göra ett nytt försök.
    Just nu håller jag på att läsa " Åter till cold mountain" av Charles Frazier och upplever samma sak igen. Så mycket sämre en film i allmänhet är, än boken som den bygger på.
    " Berlinerpopplarna", "Eremitkräftorna" och" Vila på gröna ängar" av Anne B Ragde är läsvärda, tycker jag.
    En bok med verklighetsanknytning från Göteborgs tuffa stadsdelar från mitten av förra seklet är "Älska mig din jävel" Av Lars Hesslind.
    Lite tyngre men otroligt intressant " Frihetens sjö" av James A Michener. Jag hade mycket större förståelse för Sydafrika under min resa där när jag läst de här två böckerna, som ger en inblick i landets utveckling.

  • amoz 16 augusti 2010

    Skrivet av mafia den 16 aug 2010

    Jag läser mycket böcker och blandar gärna lättlästa med lite tyngre." Svinalängorna" är inte så tokig, så jag tycker att du, MrsC ska göra ett nytt försök.
    Just nu håller jag på att läsa " Åter till cold mountain" av Charles Frazier och upplever samma sak igen. Så mycket sämre en film i allmänhet är, än boken som den bygger på.
    " Berlinerpopplarna", "Eremitkräftorna" och" Vila på gröna ängar" av Anne B Ragde är läsvärda, tycker jag.
    En bok med verklighetsanknytning från Göteborgs tuffa stadsdelar från mitten av förra seklet är "Älska mig din jävel" Av Lars Hesslind.
    Lite tyngre men otroligt intressant " Frihetens sjö" av James A Michener. Jag hade mycket större förståelse för Sydafrika under min resa där när jag läst de här två böckerna, som ger en inblick i landets utveckling.




    Jag hittade just de två böckerna "Frihetens sjö" på en loppis men har ännu inte läst dem, men nu blir jag ju lite nyfiken efter ditt inlägg.
    Jag har oxå läst Anne B Ragdes böcker och tyckte de var bra.

  • ullutt 16 augusti 2010

    Hemma hos mig läses det också väldigt mycket, blandad kompott men inte de svenska kvinnliga deckar-bästsäljarna. Tyvärr lite överreklamerade. För en tid sedan läste jag En geishas memoarer, otroligt bra. Man kliver in i boken och plötsligt befinner man sig i Japan. Hem kommer man inte förrän boken är slut.

  • Marre73 22 augusti 2010

    Har nyligen läst Pansarhjärta av Jo Nesbö helt suverän bok!(Y)

  • The_mama97mia 31 augusti 2010

    Nu har jag börjat lyssna på Paganinikontraktet. Hoppas den är bätttre än Hypnotisören.

  • miabok 1 september 2010

    Jag har precis läst Den döende detektiven av Leif GV Persson, och den var mycket bra. Nu läser jag Pansarhjärta av Jo Nesbö. Den är också jättebra.

  • MintTea 6 september 2010

    Jag har nyligen läst Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Jag tycker att den var jätte bra och rolig. Både dom som utspelar sig i nu tid samt dom mer historiska berättelserna när huvudpersonen Allan var ung :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.