Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bra båtmat???

  • MammaIrene 11 maj 2008

    Nu satsar vi på båten denna sommaren, la i den igår o redan varit ute 2 gånger = härligt!!!
    MEn är det någon som har bra tips på båtmat, kan ju inte köra smörgåsar hela tiden.....

    Tacksam för många tjecka ideér!
    Mvh Irene:D

  • bernit 11 maj 2008

    Hej jag vet inte hur stor båt ni har men jag använder min grill ofta (kan monteras i aktern på sittrunnen) till sjöss under segel är det ofta gryta som gäller.

    /BÅ :p

  • starfighter 11 maj 2008

    Vad kul! Vi har sen sjösättning i år för att kunna göra en förstärkningar, så vi går och längtar. Har ni spis/spritkök/ugn eller förlitar ni er på bra väder och en grill?

  • The_mama97mia 11 maj 2008

    Avundsjuk!
    Undrar i alla fall vad ni har för faciliteter ombord??? ?
    Det finns ju mkt man kan förbereda hemma o bara värma på eller lägga sista handen vid på båten...

  • Meppalottan 11 maj 2008

    Vad fäör båt är det, och vad typ av spis har ni? Är det mat att äta ute på havet, eller är det att laga i båten när man väl är i en hamn? Sallad av alla de slag är ju förträffligt som seglingsmat, för att inte tala om pajer.. :p

  • monac 11 maj 2008

    är ni ute flera dygn i sträck eller handlar det om dags turer???
    Jag äääälskar utflykts mat...halva grejen nästan....(H) ska nog hitta på nått tips & trix till dig!(Y)

  • MammaIrene 12 maj 2008

    Ja, det är en 6,5 meters motorbår med ett litet spritkök i, så vi kan laga lättare mat ombord...
    Jag tänker mig dels färdig mat som man kan ha med sig om bara skall vara ute 1-2 dagar o dels lättare mat som man kan tillaga i båten.
    Alla tipps motages mycket tacksamt!
    MVh Irene

  • starfighter 12 maj 2008

    Allt beror ju på vad man är sugen på och vädret, förståss! Här kommer ett par alternativ;

    Sill och potatis, ta m hårdkokta ägg och ett par burkar sill/matjes, lök/gräslök, dill eller vad helst du vill ha till sill-lunchen så är det bara att koka potatisen som blir själva tillagningsdelen.

    Slabb-gryta, inte så snyggt namn men en klassiker med flera olika varianter bland åtminstone seglingsfolk. Hiva i Bullens pilsnerkorv, krossade tomater, vita bönor och eventuellt majs - krydda upp det hela m lök, vitlök, paprika, chili/cayenne salt och peppar. Den går snabbt, allt lagas i samma kastrull/gryta och är perfekt en dag med sämre väder.

    Sen finns det ju alltid möjligheten att laga någon trevlig gryta eller så i förväg. Frysa den och låta den agera kyl-klamp under första dygnet.

    För oss är det viktigt att det under dagen finns gott om saker att snacksa på (men det är kanske skillnad när man åker motorbåt) så vi ser alltid till att det finns frukt, kex, varma koppen och diverse dricka lättillgängligt.

    Hoppas ni får en skön båt-sommar.:D

  • Glitterfia 12 maj 2008

    Vi brukar ta med burkskinka, mimosasallad och burkpotatis samt gott bröd och pålägg.
    Håller med föregående talar :D sill, potatis och ägghalvor är såå gott en fin dag.
    Tycker burkmat (bla soppor, korv, potatis, köttfärsås, fiskbullar) är bra överhuvudtaget i båten. Har alltid med potatis att koka.

    Hoppas på att få sjösätta snart :p

  • monac 12 maj 2008

    Jätte bra tips här från "starfighter"(Y)
    Ja,gör en riktigt god lågkoks köttgryta med rotfrukter och potatis i.... HEMMA! eller varför inte sjömansbiff...Bara att värma.
    "allt i ett" . Salladen till ,hackar du /ni ihop a ´la minute. Tänk vad all mat smakar x-tra bra när man är på sjön:)

    frukt så klart som någon nämde & några bitar blåbärskaka(lenajeanette här på matklubben har en dröm god med valnötter.)

  • Lotten_J 13 maj 2008

    Jag brukar förbereda det mesta hemma. För att få det lite festligare brukar jag göra min lax-och räkpaj som äts kall tills med en grönsallad. Hur lätt som helst att ta med sig, behöver ju ej värmas el tillagas. Sen brukar jag ta med mig färdigmarinerat kött som jag också har i min receptsamling och såklart en Bullens korvburk som reserv (Y) Vilken picknickmat som helst går utmärkt att använda, fantasin är väl den som stökar till det

  • jas65 13 maj 2008

    Pizzabullar tycker jag är en bra graj att ta med ut på sjön. På matklubben finns det olika utmärkta recept på dessa härlig bullar som både barn och vuxna tycker om. Bullens pilsner korv med makaroner är heller att Ej förakta. Sedan en fryst köttgryta som någon sa tidigare är också perfekt.
    Mvh
    Höfta mera på sjön med maten ej med drickat.
    Anders

  • MammaIrene 13 maj 2008

    Tack skall ni ha allihopa för alla tips o ideér! (Y)
    Jag tar tacksamt emot ännu fler om det är någon som kommer på något...
    Som nybliven båtägare har vi inte tänkt i dessa banorna förut....:o

    Håller med jas65 om att havet o stark dryck inte hör i hop!

    Tack alla!:p

  • The_mama97mia 13 maj 2008

    Jag tänker matiga omeletter.... gott med ngt varmt, ägg mättar fint o är inte så svårt att ta med o förvara.

  • marwis 13 maj 2008

    På våran båt bjuds det på "kärleksmums" till lunch emellanåt. Fick detta när jag var liten och var ute med mor o far.
    Stek 1 paket bacon och en burk champinjoner.
    Blanda med 4 portioner pulvermos.
    Servera med god sallad.
    Det är faktiskt godare än det låter!(Y)
    Vår båt kom i idag, och jag längtar till första turen!

  • monac 13 maj 2008

    åh....det är lite nära att jag känner ett sting av avund(H) Ha det så härligt. Båten är tillräckligt stor för lite längre strapatser/utflykter ju.

    Sallad på quinoa/bulgur eller fulkornspasta som bas tycker jag själv är smidigt.
    rökt lax,räkor ,tonfisk,olika bönor tärnad ost t.ex. brie/feta eller västerbotten,rödlök,kronärtsskocks bottnar,ärtor & majs...eller vitlöksstekt svamp/bacon. Jätte praktiskt och gott & kan varieras i all oändlighet. dressing i separat burk.(Y)

    lycka till,håll oss informerade!

  • monac 13 maj 2008

    p.s. jo,kokta ägg oxå i /till salladen!
    d.s.

  • MatAnders 14 maj 2008

    Kanske en god matjesillröra med gräddfil,majonäs,hackad rölök och dill som man antigen kan koka potatis till eller bara ha på gott mörkt bröd.Det håller sig 1 vecka i kylen(Y)
    Lycka till

  • Wombat04 14 maj 2008

    Jag har hittat en Allt om Mat här hemma med en Båtmats-special, det kanske vore något? Det är recept för 5 dagar. Ska skriva in dem på min sida, om de inte redan finns förstås!

  • MammaIrene 14 maj 2008

    Wombat04. det vore jättebra! Tack! o tack ni andra också, en hel del bra grejer, dock en hel del med ägg i som min son inte tål, men vad gör man, det är inte så lätt.....
    men en hel del skall jag använda mig av, har redan idag köpt in lite ingredienser för att prova en del ovanstående menyer!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.