Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Breaking News!! Kesella är bara Nonsens!! Breaking News!!

  • Gnurf 5 december 2009

    Sett och hört på TV4 Nyhetsmorgon för 30 sekunder sedan:

    Kesella är rent nonsens för att göra saffransbullar extra saftiga. Rent nonsens helt enkelt!! Hjälper inte det minsta.

    Istället ska man knåda degen blank och fin helt utan smör och sedan knåda in rumsvarmt smör sista 5-10 minuterna.

    Ja se DET var sannerligen en Nyhet som slår ner likt en Bomb i Julstämningen.....:p

  • Gnurf 5 december 2009

    Detta måste Puffas!! Det var nämligen inte jag som sade det....utan den kände konditorn Magnus Johansson på en fråga från Margot Wallström.....

    Margot: "Jag undrar bara hur man får saftiga saffransbullar..."
    Magnus: "Du börjar med att knåda degen blank och fin utan smör och sedan arbetar du in rumsvarmt sista 5-10 minuterna...."
    Margot: "Jag har hört att man ska använda Kesella"
    Magnus: "Det där är bara nonsens...rent nonsens!!!"

    Å där satt en liten oskyldig Gnurf å satte kaffet i vrångstrupen....:'(

  • saxa 5 december 2009

    Hade inte sett detta inslag på tv4.

    Jag testade ett sådant recept i år, jag blev mkt besviken. Det blev lite degiga i smaken. (N)
    Det är ju sant att de inte blev torra men det är ett stort plus om de blivit goda.

    Så jag tänker nog göra om det och med dessa jag tycker är jättegoda.

  • Uli 5 december 2009

    jag gjorde sa i ar och det var de godaste lussekatterna nagonsin. maste baka mera!

  • saxa 5 december 2009

    Kunde vara bra med ett recept om de nu var goda, jag vill inte att någon ska baka samma miss som jag. Det är därför jag inte vill lägga ut det jag hittade.
    Så kanske jag skulle pröva en gång till om det nu inte är samma. kan ju vara bra om det nu inta är hemligt.
    Jag har inte hittat något här

  • The_mama97mia 5 december 2009

    Jag har bakat med kesell nån gång och det blev väldigt bra, i år så hade jag helt enkelt extra smör i o det blev också lyckat. Revansch för smöret tydligen!

  • jimboz 5 december 2009

    Du får övertala min mor om detta påstående om du kan :)

  • AnneNi 5 december 2009

    Jag har bakt två satser lussebullar hittills i år och de blev superbra båda två. I den ena blandade jag först en deg (med en del margarin men inte allt) och när den jäst blandade jag i vispad margarin, ägg och saffran. Idag blandade jag i margarinet i bitar direkt i degen. Som sagt, båda var utan Kesella och båda blev väldigt saftiga och goda!

  • osita 5 december 2009

    Denna Konditor Magnus verkar vara en karl som vet vad han säger!!!
    Kesella är inte till för bullar. Gammalt hederligt smör skall det vara!!!!!!!! Exakt som han säger, det sa alltid mormor och det fick vi lära oss på Restaurang-skolan oxå.

  • Gnurf 5 december 2009

    http://www.xoko.se/magnus-johansson.aspx

  • Mistys 6 december 2009

    Verkar ha blivit "modernt" detta att blanda smör (ej smält) i degen när man gör bullar. På tv4 morgon tidigare i år sa dom att man skulle göra kanelbullar på det sättet också. Glöm smält smör, korta jästider mm. Det nya( eller kanske gammalt men nytt för i år) är tydligen att knåda in helt smör i degen så varför inte även i saffransbröd.

  • frucaos 7 december 2009

    Men så mycket besvärligare ... jag håller mig nog till mitt nonsens med kesella trots allt - har funkat fint i alla år. Jag tycker det blir väldigt fina lussekatter av det!(L)

  • smeand 7 december 2009

    Precis vad jag har hävdat hela tiden; Kesella är trams och att man ska använda rumsvarmt smör! Inget kan ersätta den underbara smörsmaken(Y) Känns bra att få medhåll från proffs:)

  • tulipan 7 december 2009

    Skrivet av Gnurf den 5 dec 2009

    Sett och hört på TV4 Nyhetsmorgon för 30 sekunder sedan:

    Kesella är rent nonsens för att göra saffransbullar extra saftiga. Rent nonsens helt enkelt!! Hjälper inte det minsta.

    Istället ska man knåda degen blank och fin helt utan smör och sedan knåda in rumsvarmt smör sista 5-10 minuterna.

    Ja se DET var sannerligen en Nyhet som slår ner likt en Bomb i Julstämningen.....:p


    HALLÅ!!! När vaknade du? just nu eller?

    Hm... jag har ALLTID vägrat baka min bulladeg i maskin. Alltid för hand och ALLTID väldigt lätt med så lite vetemjöl som möjligt. INgen har fattat varför mina bullar ständigt är så jävla saftiga... JO JUST DÄRFÖR!!!
    Likadant har jag gjort med lussebullarna... ALDRIG antvänt kesella.. varför skulle det göra bullarna saftigare? när det är hur man blandar degen som räknas... Detta har alltid varit självklart hos mig......... tydligen inte hos andra *S*

    Så för mig var detta ingen nyhet.. endast ett leende på läpparna*s*

  • monfo 7 december 2009

    Vad kan man säga, har gjort båda och föredrar kesellan, men smaken är som sagt delad:)

  • babbs 7 december 2009

    Skrivet av Gnurf den 5 dec 2009

    Sett och hört på TV4 Nyhetsmorgon för 30 sekunder sedan:

    Kesella är rent nonsens för att göra saffransbullar extra saftiga. Rent nonsens helt enkelt!! Hjälper inte det minsta.

    Istället ska man knåda degen blank och fin helt utan smör och sedan knåda in rumsvarmt smör sista 5-10 minuterna.

    Ja se DET var sannerligen en Nyhet som slår ner likt en Bomb i Julstämningen.....:p


    Ingen nyhet direkt. Det fick jag lära mig av min mormor på 1950-talet. Fungerar alltid.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.